3834
Sök

Colt -97, vill plötsligt inte starta trots att startmororn går runt.

3 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
Hej välvilliga själar!

Har en 97:ans Colt som haft lite trög startmotor men alltid startat bara den gått runt ett par varv. Men nu i julstressen totalvägrade den efter en natt men -20 på kvicksilvret, kvällen innan kördes den utan problem och tankades full. Förutsatte att det var batteriet så prövade med startkablar, bättre snurr på startmotorn men bilen fortfarande död. Satte i motorvärmaren och lät den sitta i en halv dag, laddade batteriet samtidigt, men fortfarande en död Colt.

Min egen fundering är att det kanske är den elektroniska startspärren som spökar, men jag är som ni förstår inte så hemma på ämnet. Är tacksam för tips och funderingar.

God Jul

3 235 Inlägg
23 december 2010
Om det är startspärren hoppar nålen på varvmätaren vid startförsök.
Du får börja felsöka:  har du gnista? Går bränslepumpen igång? Kommer bränsle fram till fuelrailen?

Tvivlare
2 266 Inlägg
23 december 2010
engolf skrev:
Om det är startspärren hoppar nålen på varvmätaren vid startförsök.
Du får börja felsöka:  har du gnista? Går bränslepumpen igång? Kommer bränsle fram till fuelrailen?

Börja med att lyssna så bränslepumpen snurrar smile väldigt enkel felsökning, vet inte hur det ser ut på en Colt men du kanske har en lucka under baksätet du kan öppna så hör du tydligt. smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

3 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
Tack ska ni ha, gott med  folk som har koll på läget. Får skotta fram bilen och pröva mina små grå. smile

3 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
Prisa högre makter!

Efter ett dygn med motorvärmaren i så hoppade det gamla skrället igång. Kanske någon isbildning som strypt bränsletillförseln då? Får hoppas att det slipper upprepa sig bara... 

Tack för er hjälp, nu ska jag åka runt och ta igen förlorad tid. smile

God Jul!

Tvivlare
2 266 Inlägg
23 december 2010
IceBall skrev:
Prisa högre makter!

Efter ett dygn med motorvärmaren i så hoppade det gamla skrället igång. Kanske någon isbildning som strypt bränsletillförseln då? Får hoppas att det slipper upprepa sig bara... 

Tack för er hjälp, nu ska jag åka runt och ta igen förlorad tid. smile

God Jul!

Kan va att där har varit en ispropp i pump/tank då smile Slå i en k-sprit i tanken innan de händer igen smile

God Hjul! smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Sök