Köpråd: Verktyg man måste ha i garaget?

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
27 december 2010 · 3 068 Inlägg

haha, fyfan, helt sjukt bra tips smile Många grejer har man ju men det är så mkt man inte tänker på att man behöver. Dyker väl upp mer och mer med tiden när man inser att man behöver det.

Creds till Madhouse för den listan smile

Madhouse
28 december 2010 · 1 079 Inlägg

mrpete skrev:
haha, fyfan, helt sjukt bra tips smile Många grejer har man ju men det är så mkt man inte tänker på att man behöver. Dyker väl upp mer och mer med tiden när man inser att man behöver det.

Creds till Madhouse för den listan smile

np big_smile
Har precis börjat köpa på mig lite mer verktyg så man har märkt vad man behöver allt eftersom, oljesug är inte heller dumt att ha om man ska byta olja i växellådor/diffar osv, lite bränsleslang är inte heller dumt att ha liggande. likaså stripes (kattstrypare) använder det ganska ofta väldigt bra med modell större om man ska vira upp/dra något åt sidan. lite ståltråd/najtråd är inte fel heller. Sedan några bra montörshandskar och kanske några engångs gummihandskar, kan vara bra att ha om man ska greja med nån färg eller dyl. Jo just ja multimeter och en batteriladdare är en bra investering det står på min inköpslista. Som sagt man kommer på allt eftersom. lite jobbigt bara när man står där och behöver grejerna en lördagkväll.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
28 december 2010 · 3 068 Inlägg

Oljesug.. är det för att man ska få ur all olja som ligger i motorn/lådan? Lite slangar har jag, stripes köpte jag en hel låda på lidl av alla ställen, men funkar perfekt. ståltråd har jag en hel rulle, likaså perforerat plåtband. Montörshandskar har jag också, men ett par reserv är inte fel. Jobbar så jag har tillgång till gummihandskar. multimeter ska också finnas, c-tek fick jag en av farsan i somras. Så lite grejer finns redan, men det saknas ändå ett gäng verktyg och saker..

Imorn blir det iaf bygge av arbetsbänk, ska kika var man kan köpa rostfri plåt att lägga på iaf en del av bänken..

Komplettera med några blocknycklar, hylssats och spärrskaft finns men ska komplettera med ett till större. Torxhylsor, insex, intolv finns också. har en mindre domkraft och en gigantisk, två till pallbockar ska skaffas. Sopborste finns, snöskyffeln skottade jag sönder så det får vi skaffa en ny, annars kommer inte Peder in genom sin port, haha. Apropå det så ska det tätas lite vid portarna också för hålla värmen lite bättre. Värmefläkt har skaffats.

caromania Forummoderator
28 december 2010 · 9 296 Inlägg

Du behöver en vaktmästare. Vad betalar du i timmen?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Madhouse
28 december 2010 · 1 079 Inlägg

oljesug var perfekt för att trycka in olja i växellådan och diffar. En magnetisk skål är annars perfekt att lägga skruv i bara sätta mot nån plåt och ha skruvarna kvar i skålen även om den är upp och ner.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
28 december 2010 · 3 068 Inlägg

caromania skrev:
Du behöver en vaktmästare. Vad betalar du i timmen?

Haha, inte mer än det kostar dig att pendla tongue

Madhouse skrev:
oljesug var perfekt för att trycka in olja i växellådan och diffar. En magnetisk skål är annars perfekt att lägga skruv i bara sätta mot nån plåt och ha skruvarna kvar i skålen även om den är upp och ner.

Aha.. låter lite motsägelsefullt med en sug som trycker bara.. men jag förstår vad du menar. Magnetskål, samt magnetpenna är MKT bra att ha. diverse skruvar, muttrar o bultar som hade försvunnit spårlöst annars, eller lagt sig i oåtkomliga skrymslen.

Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
28 december 2010 · 510 Inlägg

Inte direkt något verktyg men bra förvarings möjligheter (hyllor/lådor mm) är ju guld värt.

Edit: köpte en verktygsvagn nyligen, fan vilken bra grej!

Senast redigerat av Ubbe83 (28 december 2010)

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
28 december 2010 · 3 068 Inlägg

Ubbe83 skrev:
Inte direkt något verktyg men bra förvarings möjligheter (hyllor/lådor mm) är ju guld värt.

Edit: köpte en verktygsvagn nyligen, fan vilken bra grej!

Japp, förvaring blir dels lite hyllor på väggarna, samt under hela bänken, lådor på hjul etc. har funderat lite på det där med vagn samt mekstol/pall.. ska kika på lite olika, men lätt att saker hamnar på golvet om man inte har nånstans att lägga.. det eller så glömmer man dem i motorrummet, haha.. vafan går inte huven igen för?? cool

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
28 december 2010 · 5 042 Inlägg

Autosol som tar bort spilloljan på marken.
lite plåt, alu, rör m.m kanske ? ang svets, kan va riktigt skönt att ha sånt på lager när man väl behöver

C H E V R O L E T <3
weian Concordia res parvae crescent
28 december 2010 · 924 Inlägg

en liten sak som kan va bra att tänka på.
om man bara har ett rent betong golv så kommer det suga åt sig lite av allt man spiller.

så kanske satsa på nån form av skydd till golvet av nåt slag.

men just verktygsmässig så har alla andra skrivit allt.

lycka till

Senast redigerat av weian (28 december 2010)

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
SportPilot Ubåtsingenjör
28 december 2010 · 7 232 Inlägg

en rejäl svarv och en stabil fräs samt en tig ... en mig/mag är jävligt bekvämt att ha ibland med

sen får man nog köpa in verktyg efterhand ... köpa de man behöver där och då

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Zulu
28 december 2010 · 98 Inlägg

Viktigaste verktyg i garaget är ett extra par ögon och en "annan syn på saken".
Enkla problem löses med diverse verktyg men svåra löses ofta i sammarbete med en garagekompis!

dvs en som frågar och undrar, värför gör du inte såhär. Eller, det fungerar bättre in längden om du gör så!

Senast redigerat av Zulu (28 december 2010)

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
28 december 2010 · 3 068 Inlägg

Kanonbra tips!

Ang. golvet så har det nog varit målat en gång i tiden, men det är i princip ren betong.. funderar på om man ska måla det med riktig golvfärg.. skulle se lite trevligare ut, samt lättare att hålla rent.

Vi är två som delar på ca 40m2, varsin port och varsitt projekt, så vi kommer säkerligen ha åsikter om varandras byggen smile

Svarv och fräs hade givetvis varit väldigt trevligt att ha.. men 40m2, knegarlöner.. hmm, ja det skulle vara om vi lyckas göra riktiga kap då, på lite mindre maskiner.. mig/mag/tig-svets kommer före, samt kompressor vore trevligt.

Andromeda Rumpmas
28 december 2010 · 3 860 Inlägg

En torx-sats för finliret
En bra hylssats
Järnspett
Slägga
Vinkelslip

Allt du behöver för att meka Saab smile

Edit: Glömde ju kofoten tongue
Bra att lossa spindelleder med, spettet använder man t ex för att få loss motorfästen, och vinkelslipen har man till allt ifrån att separera länkärmar, putsa rostiga bromsskivor till att kapa av stötdämpare som sitter fastrostade så in i helvete i muttern tongue

Senast redigerat av Andromeda (28 december 2010)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
28 december 2010 · 559 Inlägg

Nåt som jag inte såg att nån hade rekommenderat: Verktygstavla/or är riktigt skönt att ha. Då hittar man det man söker relativt fort! Ordning och reda smile

Har själv 3 stycken.

Mvh Thomas
JonR
28 december 2010 · 3 259 Inlägg

Biltemas mekbord är guld värt att ha ståendes brevid bilen inom räckhåll där man meckar, kalasbra att slippa stapla blocknycklar och skruvmejslar i hela motorutrymmet! smile

Nåt som jag gör av med i massor är plastbunkar! Förut hade dom blåa tunna plastbunkar på ikea(ca 10liters) för 11kr/st, hittade dom tyvärr inte sist jag var på ikea i västerås men dom finns kanske kvar nån annanstans, bra att tömma diverse saker i, bara att slänga o köpa nya om man inte orkar göra rent dom eller när dom blir slitna! Även godisburkarna som dom skänker bort i hummelsta på godisaffären är kanon att ha och lägga skruvar och verktyg i! Stapelbara dom med så dom tar inte mycket plats! Så ta med hela släkten dit för man får bara ta 5st/person! wink

Mvh/Jon

Senast redigerat av JonR (28 december 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
28 december 2010 · 1 004 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Autosol som tar bort spilloljan på marken.

Kanske menar Absol? neutral

"My drinkingteam has a racingproblem"
MagneticNorth Aktad Medlem
28 december 2010 · 301 Inlägg

Kanske inget verktyg men överst på min topplista är Brandsläckare

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
28 december 2010 · 1 004 Inlägg

Tror Madhouse fått med det mesta, men inget garage blir komplett utan kopparpasta!

"My drinkingteam has a racingproblem"
caromania Forummoderator
28 december 2010 · 9 296 Inlägg

kastintegrusivevhus skrev:
Tror Madhouse fått med det mesta, men inget garage blir komplett utan kopparpasta!

...och glöm inte single malten!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang