Köpråd: Verktyg man måste ha i garaget?

Bimiss
29 december 2010 · 154 Inlägg

Svetstång är alltid bra!

Iderth
29 december 2010 · 82 Inlägg

ett absolut måste är en flödesmätare...

Man har varit med för...
Ekjavel
29 december 2010 · 79 Inlägg

http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty … uttertang/

Denna är guld värd till gamla rostiga skruvar som bara går runt! Används dagligen på jobbet!

Volvo PV 444 "Gammlingen" (1957)
mulleri
29 december 2010 · 508 Inlägg

komplett snap-on skåp
josam induktionsvärmare

Senast redigerat av mulleri (29 december 2010)

Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
29 december 2010 · 510 Inlägg

Får en dieselbrännare levererad imorgon, kommer att vara guld värd i dessa elpris tider smile

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
worlax
29 december 2010 · 280 Inlägg

momentnyckel

Thurgren _-''-_V0lv0_-''-_
29 december 2010 · 32 Inlägg

Arbetar som bilmek, och har gjort ett par år, och kan råda dig till de viktigaste!

Mer kommer du på efterhanden, börjar me de absolut viktigaste o går neråt!

1: Kompressor med slangvinda!
2:Rejäl smidig mutterdragare (luftdriven)
3:Alla dess hylsor till mutterdragaren, 8mm-36mm, olika längder på förlängare, vinklar ut/invändiga torxhylsor!

4:lednycklar 8-21 mm
5:ringnycklar 6-27 mm
6:polygrip, sidavbitare, näbbtång (tänger är alltid bra)

Me de här kommer du långt!
Använd mutter dragaren till  nästan allt!
Med andra ord ÄLSKA mutterdragaren!

Sen hade ja ju inte klarat mig utan:

*Hylsnyckelsats
*Multimeter
* kryss o spårmejslar

Varsågod för en bra början big_smile

Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!
Volvo S60 2.4 "Elmia 2011" (2001)
JonR
29 december 2010 · 3 259 Inlägg

Thurgren skrev:
Använd mutter dragaren till  nästan allt!
Med andra ord ÄLSKA mutterdragaren!

Håller med till fullo! Mutterdragaren används mycket flitigt här också och den går att använda till dom flesta bultar med lite uppfinningsrikedom och många olika förlängare! smile

Men köp inget billigt skit! Köp hellre än bra begagnad, nån som har kostat 5-7.000kr kan du säkert hitta nån större däckfirma då dom kan ha en liggandes som dom bytt ut och kan sälja billigt till dig! Tex när jag jobbade på euromaster så bytte vi muttermaskiner rätt ofta och dom gamla slängdes oftast eller spardes som "reservmaskiner", dock var det inget direkt fel på dom och dom duger gott och väl till lite hemmameck!

Ett tryckluftdrivet spärrskaft är också guld värt när bultar sitter lite trångt, sparar väldigt mycket tid!

Mvh/Jon

Senast redigerat av JonR (29 december 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
mulleri
29 december 2010 · 508 Inlägg

JonR skrev:

Thurgren skrev:
Använd mutter dragaren till  nästan allt!
Med andra ord ÄLSKA mutterdragaren!

Håller med till fullo! Mutterdragaren används mycket flitigt här också och den går att använda till dom flesta bultar med lite uppfinningsrikedom och många olika förlängare! smile

Ett tryckluftdrivet spärrskaft är också guld värt när bultar sitter lite trångt, sparar väldigt mycket tid!

Mvh/Jon

det där spärrskaftet är inget att hurra för... ingen kraft och allting går att lösa iaf...

Thurgren _-''-_V0lv0_-''-_
29 december 2010 · 32 Inlägg

JonR skrev:

Thurgren skrev:
Använd mutter dragaren till  nästan allt!
Med andra ord ÄLSKA mutterdragaren!

Håller med till fullo! Mutterdragaren används mycket flitigt här också och den går att använda till dom flesta bultar med lite uppfinningsrikedom och många olika förlängare! smile

Ett tryckluftdrivet spärrskaft är också guld värt när bultar sitter lite trångt, sparar väldigt mycket tid!

Mvh/Jon

Äntligen fler som förstår!

det tryckluftsdrivna spärrskaften kan du ha till de mindre jobben ( Lossa bult till ventilkåpan/grenrör m.m. )

Där mutterdragaren inte kommer åt big_smile

Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!
Volvo S60 2.4 "Elmia 2011" (2001)
JonR
29 december 2010 · 3 259 Inlägg

mulleri skrev:

JonR skrev:

Thurgren skrev:
Använd mutter dragaren till  nästan allt!
Med andra ord ÄLSKA mutterdragaren!

Håller med till fullo! Mutterdragaren används mycket flitigt här också och den går att använda till dom flesta bultar med lite uppfinningsrikedom och många olika förlängare! smile

Ett tryckluftdrivet spärrskaft är också guld värt när bultar sitter lite trångt, sparar väldigt mycket tid!

Mvh/Jon

det där spärrskaftet är inget att hurra för... ingen kraft och allting går att lösa iaf...

Meckar man tex en nyare bil där inget sitter fastrostat så klarar ett tryckluftdrivet spärrskaft att lossa dom flesta bultars moment utan problem! Men som sagt.. allt går att lösa... går ju att köra med skiftnyckel också om man vill! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
mulleri
29 december 2010 · 508 Inlägg

JonR skrev:

mulleri skrev:

JonR skrev:

Håller med till fullo! Mutterdragaren används mycket flitigt här också och den går att använda till dom flesta bultar med lite uppfinningsrikedom och många olika förlängare! smile

Ett tryckluftdrivet spärrskaft är också guld värt när bultar sitter lite trångt, sparar väldigt mycket tid!

Mvh/Jon

det där spärrskaftet är inget att hurra för... ingen kraft och allting går att lösa iaf...

Meckar man tex en nyare bil där inget sitter fastrostat så klarar ett tryckluftdrivet spärrskaft att lossa dom flesta bultars moment utan problem! Men som sagt.. allt går att lösa... går ju att köra med skiftnyckel också om man vill! smile

Mvh/Jon

tycker fortfarande att det ej är något att ha, jag vill ha känsla då jag jobbar/skruvar, det har man inte med en sån. men jag fattar din point.

volvocrille
29 december 2010 · 287 Inlägg

mutterdragare och gas svets wink

Volvo Amazon "Low and slow" (1969)
Rallyhalle
29 december 2010 · 4 299 Inlägg

En inte allt för stor matta som du lätt lägger bredvid eller slänger in under bilen, men som ändå täcker hela dig.

Kan säga att den är guld värd just nu i garaget med betonggolv utan uppvärmning wink

JonR
29 december 2010 · 3 259 Inlägg

Jag brukar använda gamla dynor från utomhusmöbler! En del varianter har en plastyta på ena sidan som gör att dom inte suger upp olja eller vatten som man ibland kan ha på garagegolvet, sen är det ju oftast lite stoppning i dom om dom är av lite dyrare sort och det är ju skönt! Fråga pärona om dom inte ska byta ut sina nu till våren och ta deras gamla! wink

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
29 december 2010 · 3 068 Inlägg

Åter igen, många tips, guld värda smile Nån form av matta blir det att ligga på. Lite långt att åka till farsan 5mil norr om uppsala, eller till hitra 2h utanför trondheim, för att hämta dynor tongue Men det löser sig.

Har märkt att värmefläkten är i klenaste laget för garaget, men det är inte så kallt ändå, och det blir nog bättre efter vi tätat lite glipor o ventilationshål.. annars är ju vintern snart slut, HAHA..

Vad är minimumkraven på en kompressor för att kunna använda lite luftdrivna verktyg dugligt?

Gassvets får jag en av farsan nästa gång jag åker upp o hälsar på smile

MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
30 december 2010 · 559 Inlägg

mrpete skrev:
Vad är minimumkraven på en kompressor för att kunna använda lite luftdrivna verktyg dugligt?

Tog denna som ett exempel: http://www.jula.se/luftkompressor-b480- … 0-l-137949

Alltså: 3-fas (helst), minimum 50L tank, luftförbrukning runt 300L/min, upp till 10 bar. (de flesta roterande verktygen ligger mellan 6-8 bar)

Finns även billigare nya kompressorer i denna storlek. Annars leta på blocket efter begagnad.

Mvh Thomas
SportPilot Ubåtsingenjör
30 december 2010 · 7 228 Inlägg

mrpete skrev:
Har märkt att värmefläkten är i klenaste laget för garaget, men det är inte så kallt ändå, och det blir nog bättre efter vi tätat lite glipor o ventilationshål.. annars är ju vintern snart slut, HAHA..

vi körde med en värme kanon som gick på gasol förra vintern ! riktigt bra var det, en p12a räckte ungefär 3 dagar och kostade 120kr att fylla

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
JonR
30 december 2010 · 3 259 Inlägg

Jag kör med biltemas 100liters kompressor, funkar mycket bra! Har stått o gått utan minsta problem i 4-5år nu! Kör till och med på orginaloljan i den! big_smile Men den är i minsta laget... 150liters hade nog inte skadat! Men funkar helt klart med 100Liters också...

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang