Saab 9-5 rasslar och ryker som sjutton ur avgassytem

shandra
29 december 2010 · 120 Inlägg

Bilen har börjat att låta, det "rasslar", eller "tjuter" under huven.... Det ryker som sjutton ur avgassystemet och det luktar satan. Vad kan felet vara????

holyday Mek
29 december 2010 · 88 Inlägg

Kan ju vara vevhusventen som har frösit i kylan.
Ställ in den i ett varmgarage i något dygn för att se om det hjälper

Mvh Bert

Livet börjar vi 2 bars ladd
Audi RS4 Biopower "Performance made by Holyday" (2001)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 december 2010 · 6 170 Inlägg

Turboras ??

Kraftig rök tyder ju på att olja kommer in i motorn och förbränns och det luktar ju inte hallontårta heller...


EDIT: Vad är det för färg på röken ??

Senast redigerat av TBOC_Razor (29 december 2010)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
shandra
29 december 2010 · 120 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Turboras ??

Kraftig rök tyder ju på att olja kommer in i motorn och förbränns och det luktar ju inte hallontårta heller...


EDIT: Vad är det för färg på röken ??

röken är vit.....

Tvattekorg Likbärgare
29 december 2010 · 375 Inlägg

shandra skrev:

TBOC_Razor skrev:
Turboras ??

Kraftig rök tyder ju på att olja kommer in i motorn och förbränns och det luktar ju inte hallontårta heller...


EDIT: Vad är det för färg på röken ??

röken är vit.....

Då är det turboras, Eller kass toppapackning, Men troligtvis turbon..

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.
shandra
29 december 2010 · 120 Inlägg

Tvattekorg skrev:

shandra skrev:

TBOC_Razor skrev:
Turboras ??

Kraftig rök tyder ju på att olja kommer in i motorn och förbränns och det luktar ju inte hallontårta heller...


EDIT: Vad är det för färg på röken ??

röken är vit.....

Då är det turboras, Eller kass toppapackning, Men troligtvis turbon..

så ja vad fan ska jag göra nu då?? Köpte ju bilen förra veckan liksom...... sad sad

fredde85
29 december 2010 · 1 798 Inlägg

är den köpt privat eller på firma

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Muckluck
29 december 2010 · 248 Inlägg

Det brukar väl blåryka, vid turboras?

shandra
29 december 2010 · 120 Inlägg

fredde85 skrev:
är den köpt privat eller på firma

På firma...

Evildan
29 december 2010 ·

Ta kontakt med firman omgående, du kan ha garanti beroende på hur dyr,ny,miltal bilen rullat, står i ditt köpeskontrakt.
Du kan själv kolla lite innan du ringer dom så du har lite "kött på benen"

Expansionskärlet? Försvunnit vatten? Vattnet luktar avgaser?

Oljenivån, kolla hur oljan ser ut, är det vitt eller chokladfärgar på nivåstickan har du fått vatten i oljan

Senast redigerat av Evildan (29 december 2010)

gamlingen
29 december 2010 · 5 198 Inlägg

shandra skrev:

fredde85 skrev:
är den köpt privat eller på firma

På firma...

Åk tillbaks å säg åt dom att fixa

shandra
29 december 2010 · 120 Inlägg

Evildan skrev:
Ta kontakt med firman omgående, du kan ha garanti beroende på hur dyr,ny,miltal bilen rullat, står i ditt köpeskontrakt.
Du kan själv kolla lite innan du ringer dom så du har lite "kött på benen"

Expansionskärlet? Försvunnit vatten? Vattnet luktar avgaser?

Oljenivån, kolla hur oljan ser ut, är det vitt eller chokladfärgar på nivåstickan har du fått vatten i oljan

Det står trafiksäkerhetsgaranti........ Tyckte att det var vitt i oljan men jag vet inte riktigt säkert hmm

shandra
29 december 2010 · 120 Inlägg

gamlingen skrev:

shandra skrev:

fredde85 skrev:
är den köpt privat eller på firma

På firma...

Åk tillbaks å säg åt dom att fixa

vet ej vad som ingår i trafiksäkerhetsgaranti......?sad

Evildan
29 december 2010 ·

shandra skrev:

Evildan skrev:
Ta kontakt med firman omgående, du kan ha garanti beroende på hur dyr,ny,miltal bilen rullat, står i ditt köpeskontrakt.
Du kan själv kolla lite innan du ringer dom så du har lite "kött på benen"samlat

Expansionskärlet? Försvunnit vatten? Vattnet luktar avgaser?

Oljenivån, kolla hur oljan ser ut, är det vitt eller chokladfärgar på nivåstickan har du fått vatten i oljan

Det står trafiksäkerhetsgaranti........ Tyckte att det var vitt i oljan men jag vet inte riktigt säkert hmm

TSG gäller desvärre endast sådana fel som bilprovningen skulle anmärka på, tyvärr inte maskinella skador.
Kan vara vitt uppe på insidan av locket, det är oftast inget farligt utan kan vara kondensvatten.
Låt bilen stå avstängd några minuter så oljan hinner "sätta" sig, titta igen om det är ngn vitt eller oboy färgad sörja på stickan.

shandra
29 december 2010 · 120 Inlägg

Evildan skrev:

shandra skrev:

Evildan skrev:
Ta kontakt med firman omgående, du kan ha garanti beroende på hur dyr,ny,miltal bilen rullat, står i ditt köpeskontrakt.
Du kan själv kolla lite innan du ringer dom så du har lite "kött på benen"samlat

Expansionskärlet? Försvunnit vatten? Vattnet luktar avgaser?

Oljenivån, kolla hur oljan ser ut, är det vitt eller chokladfärgar på nivåstickan har du fått vatten i oljan

Det står trafiksäkerhetsgaranti........ Tyckte att det var vitt i oljan men jag vet inte riktigt säkert hmm

TSG gäller desvärre endast sådana fel som bilprovningen skulle anmärka på, tyvärr inte maskinella skador.
Kan vara vitt uppe på insidan av locket, det är oftast inget farligt utan kan vara kondensvatten.
Låt bilen stå avstängd några minuter så oljan hinner "sätta" sig, titta igen om det är ngn vitt eller oboy färgad sörja på stickan.

Japp insidan av locket var det vitt... Men jag ringde bilfirman och han skulle ta emot den så. Men han stod inte för frakt av bilen dit, utan det måste jag stå för och jag vet ej om jag vågar köra bilen ner liksom.... tongue är ju ändå 5 mil.

Evildan
29 december 2010 ·

shandra skrev:

Evildan skrev:

shandra skrev:

Det står trafiksäkerhetsgaranti........ Tyckte att det var vitt i oljan men jag vet inte riktigt säkert hmm

TSG gäller desvärre endast sådana fel som bilprovningen skulle anmärka på, tyvärr inte maskinella skador.
Kan vara vitt uppe på insidan av locket, det är oftast inget farligt utan kan vara kondensvatten.
Låt bilen stå avstängd några minuter så oljan hinner "sätta" sig, titta igen om det är ngn vitt eller oboy färgad sörja på stickan.

Japp insidan av locket var det vitt... Men jag ringde bilfirman och han skulle ta emot den så. Men han stod inte för frakt av bilen dit, utan det måste jag stå för och jag vet ej om jag vågar köra bilen ner liksom.... tongue är ju ändå 5 mil.

Prova som holiday skrev,tina upp den, låt den stå inne över nyår, verkstaden lär ju ändå vara stängd på firman, händer att fukten i vevhusventilationen fryser, är lite utav Saabs akilleshäl dessa vevhusventilationer.
Skönt o slippa kärra den 5mil om det är så enkelt.
Lycka till.
Hoppas på det bästa, håller tummarna.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
29 december 2010 · 2 307 Inlägg

Jag säger också TURBOras.

Å ja det skall gå på garanti enl Svensk lag.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Evildan
29 december 2010 ·

JaggaChafen skrev:
Jag säger också TURBOras.

Å ja det skall gå på garanti enl Svensk lag.

Helt säker på att dylik skada regleras av TSG?
Självklart hoppas jag att du har helt rätt i det du skrev.
TSG gäller bara trafiksäkerhetskomponenter, alltså att bilen ska gå igenom en besikning.
Här är en länk:
http://www.mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/trafik … ranti.aspx

Senast redigerat av Evildan (29 december 2010)

Euroman
29 december 2010 · 493 Inlägg

kan vara turbon men då borde du ha märkt att den puffade/rök tidigare? då man inte helt plötsligt får ett fett turboras.

När jag fick mitt ras i sommras så puffade det lite vid start kollade då upp det direkt och bytte innan general ras. Turbon var då riktigt glapp.

Dock kan det vara vevhuset med hur gammal är bilen? 04 och uppåt försvann dessa problemena. även om du har den nya vevhusventilationen försvinner dessa problemena med.

Mvh
Martin

JaggaChafen Tesla Senior Technician
29 december 2010 · 2 307 Inlägg

Evildan skrev:

JaggaChafen skrev:
Jag säger också TURBOras.

Å ja det skall gå på garanti enl Svensk lag.

Helt säker på att dylik skada regleras av TSG?
Självklart hoppas jag att du har helt rätt i det du skrev.
TSG gäller bara trafiksäkerhetskomponenter, alltså att bilen ska gå igenom en besikning.
Här är en länk:
http://www.mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/trafik … ranti.aspx

Å du tror att bilen går igonem en besiktning Avgasvärden e säkert kalasbra....

Spelar ingen direkt roll vad som står i TSG vi har fortfarande lagar som reglerar att det du köper skall funka en viss tid privatköp likaså köp av firma.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang