3750
Sök

SAAB 9-5 2,0t KOMBI från 2000 ryker blått, drar olja ibland

2 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
Min SAAB som snart har gått 20 000 mil drar olja ibland. När oljenivån är låg så ryker den blått  , mest vid kallstart , men det blir normal rök när jag fyllt på olja.

Någon som kan ge mig tips om vad det kan vara ? Har hört om Turbon ( har alla 9-5 en sådan ?) men undrar vad som händer om jag är ute och kör och den lägger av. Är det risk att något övrigt skadas t ex att något i motorn pajar ?

Vet mycket mycket lite om motorer mm så jag är extremt tacksam för svar !

342 Inlägg
29 december 2010
Problemet kan bero på s.k oil sludge. Just din motor har otroliga problem med oil sludge.

Det var tänkt att T7 motorn (den som du har) skulle bli en bra lågfriktionsmotor, men dessvärre lyckades Saab inte så bra. Motorn fick lättare kolvar, mindre lagerytor, ja allt i stort sätt blev mindre och klenare.
Det som händer är att avgaserna som bildas vid antändningen kryper förbi kolvringarna ner i vevhuset och hamnar i oljan.
Därför är det extra viktigt att byta motoroljan var 1000:e mil på samtliga T7 motorer.

I ditt fall låter det som turbon är slut. Det brukar resultera i att det kommer en hel del blårök vid kallstart.
Och 20,000 mil med ett skitaggregat som Garrett GT17, så skulle jag inte vara ett dugg förvånad om det är där ditt problem ligger.

Tänk även på att uppgradera till senaste versionen av vevhusventilationen. Det eliminerar problemet med att oljan försämras i förtid.

Om du tänker behålla bilen så se över vevhusventilationen, kamkedjan och turbon. Det är främst kamkedjan & turbon som tar mest stryk av oil sludge.
Senast redigerat av olof102 (29 december 2010)

2 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
Tack för det svaret !

Det blir väl till att göra något åt det hela.

Vet du om det händer något om jag kör och turbon mm lägger av ? Kan resten av motorn skadas ?

Har snålt med pengar , får vänta lite med att fixa detta. Iof så kör jag just nu bara korta sträckor , någon/några mil per gång ett par gånger i veckan så bilen kanske klarar sig ett tag till ?

Någon som har en uppfattning vad det kostar ? 10 - 15.000 , eller ?

342 Inlägg
30 december 2010
Nja, strejkar turbon helt kommer bilen knappt röra sig framåt. Men att köra med en "dålig" turbo bör väll inte vara så värst farligt, det jag kan tänka mig tar skada är katalysatorn.

Köper du en ny turbo, originalfabrik, får du nog betala 6-8 tusen för aggregatet och ett par tusen till för montering.
Du KAN komma billigare undan genom att köpa Biltemas kopia, eller köpa ett bättre begagnat aggregat.

Ett tips: mät upp kamkedjan i samma veva, är den väldigt sliten är det enklare att få ett paketpris på hela köret. Kan knappt tänka mig att den skulle vara frisk efter 20,000 mil.
Eller rent av ett ännu hetare tips, gör dig av med bilen innan du sitter med en faktura på 20k i handen..wink
Senast redigerat av olof102 (30 december 2010)

1 020 Inlägg
30 december 2010
MMPC skrev:
Tack för det svaret !

Det blir väl till att göra något åt det hela.

Vet du om det händer något om jag kör och turbon mm lägger av ? Kan resten av motorn skadas ?

Har snålt med pengar , får vänta lite med att fixa detta. Iof så kör jag just nu bara korta sträckor , någon/några mil per gång ett par gånger i veckan så bilen kanske klarar sig ett tag till ?

Någon som har en uppfattning vad det kostar ? 10 - 15.000 , eller ?

hela motorn kan rasa av dålig turbo kan bla bränna hål i kolvar mm
byt turbo fortast möjligt bättre beg t17 är knappast lönt eftersom dom håller så dåligt redan
jag gav 4 tusen för ett nytt t17 garrett.
har för mig det kostar 1000 kr att renovera ditt eget ,men då är du utan bil några veckor.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

342 Inlägg
30 december 2010
Tror du det är så illa? Har aldrig hört talas om någon som rasat motorn p.g.a. dålig turbo.

Som jag ser det så begär styrsystemet en mängd luftmassa som bedöms utifrån olika parametrar, varvtal, gaspådrag, knack etc.

Eftersom turbon då är dålig kommer den inte orka pumpa/leverera den begärda mängden luft, istället kommer bilen gå lite fett.

D.v.s oförbränt bränsle hamnar i katalysatorn...

Jag har svårt och tro att det skulle sluta med hål i kolvarna

Rumpmas
3 860 Inlägg
30 december 2010
Vad värre är kan väl en dålig turbo läcka olja till kylvattnet? Du riskerar att få för låg oljenivå/för dålig oljekvalité i motorn eller vatten resp. olja där den inte skall vara. Katalysatorn kommer alldeles säkert att ta stryk. För övrigt är korta körsträckor i kallt väder speciellt utan uppgraderad vevhusventilation ett mycket effektivt sätt att i längden ta död på en 9-5 T7-motor.

Är det en 9-5 med 150/170 hk är det mycket vanligt att turbon går på dessa. Vill du slippa turboras i framtiden rekommenderar jag att byta till den nästintill skottsäkra turbon som sitter i 9-3/9-5 Aero/Viggen. Du måste då även lägga in programvara anpassad till denna turbo.

För övrigt hör man mycket skit om Saabs T7-motorer men det är knappast de enda som haft problem. Plocka fram valfri instruktionsbok till en VAG-bil från slutet av 80-talet och framåt. De tycker att det är helt normalt att en VAG-bil drar upp till 1l/olja per 100 mil. De har länge haft oilsludgeproblem men inte gjort något åt det. Saab erkände sitt fel och kompenserade kunderna med en sjysst förlängd motorgaranti. Man satte gränsen för åtgärd till 1l olja förbrukad per 400 mil tror jag. Annat än VAG det, och ända slaktades Saab i svensk press. Finns inget roligare än att pissa på inhemsk industri i Sverige...
BMW hade ju stora problem med sönderfrusen vevhusvent förra vintern och det blev väl en liten notis i Vi Bilägare typ.
Senast redigerat av Andromeda (30 december 2010)

342 Inlägg
30 december 2010
Andromeda skrev:
Är det en 9-5 med 150/170 hk är det mycket vanligt att turbon går på dessa. Vill du slippa turboras i framtiden rekommenderar jag att byta till den nästintill skottsäkra turbon som sitter i 9-3/9-5 Aero/Viggen. Du måste då även lägga in programvara anpassad till denna turbo.

Då får du även en effektökning till 220-230hk för att slita ut den redan svaga motorn ännu snabbare.

1 020 Inlägg
30 december 2010
har en polare som har en motor stående med hål i ena kolven pga turboras.
när oljan kommer in i motorn får du högre tryck på kolvarna=inte hälsosamt.
har dock varit lite längre gånget än rök vid start,desutom lättviktskolvar har tunnare gods mindre att bränna sönder .
fick tips när jag bytade mitt t17 att även rengöra oljesilen på dessa motorer för att slippa problem.

Rumpmas
3 860 Inlägg
30 december 2010
olof102 skrev:
Andromeda skrev:

Då får du även en effektökning till 220-230hk för att slita ut den redan svaga motorn ännu snabbare.

Jaså?

Det är väl inte speciellt vanligt med motorras på lättryckare med Aero-turbo? Allt beror ju i och för sig på hur man kör bilen.

1 020 Inlägg
30 december 2010
olof102 skrev:
Andromeda skrev:

man får även byta oljerör dom stämmer inte till aero/viggen .
har en viggenturbo med rör som jag kan sälja om någon behöver ett

Rumpmas
3 860 Inlägg
30 december 2010
Kan tillägga att många med 9-5 T7 med lättrycksturbo får byta turbon redan innan första 15k milen är körda. Det är ingen bra turbo alls...

342 Inlägg
30 december 2010
Andromeda skrev:
olof102 skrev:
Andromeda skrev:

Jaså?

Det är väl inte speciellt vanligt med motorras på lättryckare med Aero-turbo? Allt beror ju i och för sig på hur man kör bilen.

Vanligt och vanligt, det har ju förekommit. Jag har sett några fall med kolvar som smällt, växellådor som rasat m.m.

Men självklart bestämmer du hållbarheten bäst med högerfoten.

En sak är säker, sakerna utsätts för mer slitage NÄR du väl gasar. Högre cylindertryck, högre laddtryck, större påfrestning på lådan, kopplingen börjar slira? Vem vet vad som händer...
Senast redigerat av olof102 (30 december 2010)

Rumpmas
3 860 Inlägg
30 december 2010
Självklart. Men själva motorblocket och kolvarna och även växellådan är väl samma saker rakt igenom på lättryckarna och Aeron? Laddtrycket bör inte vara något hinder. Många konverterar ju og9-3 lättryckare till fulltryckare utan problem, det är ju samma motor minus programvara. Laddtrycket i Aeron skiljer sig inte mycket från en vanlig fulltryckare, det är ju en större turbo.
Senast redigerat av Andromeda (30 december 2010)

Sök