Hur kör du?

_bystrom_
26 april 2005 · 20 Inlägg

Jinnarp skrev:
Du har ju fel angående din rondellkörning! ska du vänster behöver du inte blinka vänster, däremot måste du blinka höger när du kör ur en rondell, oavsett om du ska rakt fram eller ej!!!

längesen du gick på körskolan...?? de lär oftast ut så iaf...med vänsterblinkers alltså. och även om du inte MÅSTE, så använd hellre blinkersen en gång för mycket, än en gång för lite...!?
ofta kan jag tänka "hade jag haft en risig bil, då hade jag fan kört på han", när någon ger fan i blinkersen. vore värt det... smile

så jävla slappt att inte blinka, oavsett om det är rondell, eller om ni ska ta av... snåla inte, de är där för en anledning. inte ens jobbigt att använda... och det blir faktiskt något av en relflex efter ett tag. en BRA reflex.

active driver, by the way...

Subaru Forester "2.0S Turbo" (1998)
heli
26 april 2005 · 112 Inlägg

chrizz skrev:

carnageman skrev:
Ja vet inte om dom har full koll men jag är tränad för dom farterna så för min del så är det ok. som sagt

Personligen tror jag det är just sånna som du med så överdådigt självförtroende som är de absolut farligaste i trafiken.

Tack Chrizz!

Tyvärr är det ju faktiskt så att de med alldeles för stort självförtroende, aktiv eller ej, är de som är farligast i trafiken! Kan hålla med om att det finns alldeles för många försoffade bilförare där ute, men det blir ju inte bättre av att några idioter med för stort självförtroende kör över sin förmåga och leker privatpoliser. Tror inte att sex år i rallyskogen gör en berättigad att utnämna sig själv till en av Sveriges bästa förare. Det har nog "carnageman" alldeles för lite självdisiplin och förstånd till att vara tyvärr...

loudness
26 april 2005 · 4 554 Inlägg

hehe måste erkänna att de här med väjningsplikt e inte min grej:)men annars e ja nog ganska aktiv.. e dom flesta på orust.. hehe inte för inte de e svarta spår på hela önsmile inga slökörare här inte

redlable
26 april 2005 · 52 Inlägg

Du tror inte det är lite annorlunda på banan än på vägen?... shitva gojja, blir ilsken varenda gång du öppnar en ny tråd.

carnageman skrev:
Ja vet inte om dom har full koll men jag är tränad för dom farterna så för min del så är det ok. som sagt

chrizz ang. ditt senaste inlägg så håller jag med totalt.

carnageman Rallyförare
26 april 2005 · 1 075 Inlägg

Jaja sätt er i passagerar stolen på min mv6:a så ska jag visa er hur man kör bil aktivt och trafiksäkert
Jag tror nog ändå att jag har statistiken på min sida när jag säger att jag är säker då jag kört över 100.000mil i mina egna bilar + en massa andra mil i firmabilar. Har krockat 1 gång i trafik 2001 då jag var nära på att dödas.
Jag låg 70km/h på gudöbroleden. (i lag med hastighetsbegränsningen)
framför mig har jag ett antal bilar, närmast en pajero...
pajeron går ut i vägrenen och saktar ner så jag påbörjar omkörning, lägger mej lite mer till vänster i filen.
Strax innan jag passerar pajeron (den rullade sakta i vägrenen) så ser jag pajerons däck vridas åt vänster så jag drar på en tvärnit, som jag förutspådde så gasar pajeron (föraren varken blinkade eller kollade backspegeln) rakt ut i körbanan (U-sväng) fick ner farten till kanske 10-20km/h när kollisionen var ett faktum.
Min bil löft upp pajeron i luften varpå den blev hängandes i min motorhuv.
Pajeron stannade 20cm ifrån kupén.

Gissa om jag var förbannad, gick lös på hans bil genom att först sparka bort vänsterspegeln och sen bröt jag av hans blinkers spak.
När han frågade varför så sa jag bara: Onödiga finesser som du inte använder iallafall.

Han skämdes så mycket över vad han hade ställt till med så han sa aldrig något om att jag skulle ersätta dom sakerna som jag pajade...

Dessutom fick hans försäkringsbolag betala allt på min bil.

Hade jag varit en passiv förare så hade jag inte kunna sitta här och dela med mej av mina erfarenheter då jag troligtvis aldrig hade ens märkt när han ställde om hjulen. Om hans bil plöjde 20cm ifrån framrutan i 10-20km/h tänk då vad som hade hänt i 70km/h...
Hade jag varit passiv så hade jag inte haft något huvud kvar med andra ord.

MVH / Johan

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Humlan
26 april 2005 · 238 Inlägg

redlable skrev:
Du tror inte det är lite annorlunda på banan än på vägen?... shitva gojja, blir ilsken varenda gång du öppnar en ny tråd.

Om ingen svarar på hans inlägg så kanske det har en effekt. Finns inget tråkigare än att prata (skriva) för döva öron....Låt honom leva i sin egen fantasivärld om han vill det. Det enda det går ut på är att provocera...

A B E C E D E
carnageman Rallyförare
26 april 2005 · 1 075 Inlägg

Ja exakt: provocera sånna moraltanter som du humlan.
Hela sr1 består av likasinnade till mej, räkna med att bli prejade ifrån ytterfilen om ni ligger där och såsar! :-)
Kanske vill du vara med och tävla i sommar, sthlm-helsingborg...
Fin motorväg, kommer nog köra större delen av vägen i farter kring 250km/h
Ha D!

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
zoopåse
26 april 2005 · 1 171 Inlägg

Jag tror att jag kör tydligt. Inge ryck i ratten eller pump på gas och broms, sakta planerade rörelser. Kör man om så kör man om, blinka-plattan i botten i tre sekunder-[tack]. Är man sen beredd både på folk som inte blinkar eller ser något och fullkomliga dårar som kommer i 250 bakifrån och svänger in precis framför nosen trots att man ligger säkert till höger så minskar man risken för olyckor tror jag.

Håller med carnageman att passiv körning är skitkasst. Men det är ju ingen sport att köra fort, det kan ju vilken idiot som helst göra, de flesta standardbilarana gör ju runt 200 idag. Utmaningen är ju att köra aktivt utan att tumma på margingalerna, alltså typ använda hjärnan i stället för adrenalinet.

Redbull Moderator+
26 april 2005 · 1 081 Inlägg

carnageman skrev:
Jaja sätt er i passagerar stolen på min mv6:a så ska jag visa er hur man kör bil aktivt och trafiksäkert
Jag tror nog ändå att jag har statistiken på min sida när jag säger att jag är säker då jag kört över 100.000mil i mina egna bilar + en massa andra mil i firmabilar. Har krockat 1 gång i trafik 2001 då jag var nära på att dödas.
Jag låg 70km/h på gudöbroleden. (i lag med hastighetsbegränsningen)
framför mig har jag ett antal bilar, närmast en pajero...
pajeron går ut i vägrenen och saktar ner så jag påbörjar omkörning, lägger mej lite mer till vänster i filen.
Strax innan jag passerar pajeron (den rullade sakta i vägrenen) så ser jag pajerons däck vridas åt vänster så jag drar på en tvärnit, som jag förutspådde så gasar pajeron (föraren varken blinkade eller kollade backspegeln) rakt ut i körbanan (U-sväng) fick ner farten till kanske 10-20km/h när kollisionen var ett faktum.
Min bil löft upp pajeron i luften varpå den blev hängandes i min motorhuv.
Pajeron stannade 20cm ifrån kupén.

Gissa om jag var förbannad, gick lös på hans bil genom att först sparka bort vänsterspegeln och sen bröt jag av hans blinkers spak.
När han frågade varför så sa jag bara: Onödiga finesser som du inte använder iallafall.

Han skämdes så mycket över vad han hade ställt till med så han sa aldrig något om att jag skulle ersätta dom sakerna som jag pajade...

Dessutom fick hans försäkringsbolag betala allt på min bil.

Hade jag varit en passiv förare så hade jag inte kunna sitta här och dela med mej av mina erfarenheter då jag troligtvis aldrig hade ens märkt när han ställde om hjulen. Om hans bil plöjde 20cm ifrån framrutan i 10-20km/h tänk då vad som hade hänt i 70km/h...
Hade jag varit passiv så hade jag inte haft något huvud kvar med andra ord.

MVH / Johan

Varför kunde du inte väja då? Tänk om det var en älg som sprang ut rakt framför honom? Vad skulle han gjort då? Frontat med älgen istället för att försöka väja?

Du borde istället varit på din vakt, med dina super-reaktioner så borde du klarat väja lätt för killen som låg på väggrenen.

Sen vad skulle hänt om du låg i dina "vanliga" 200km/h istället för 70km/h som du tydligen hade?

Ptja dina teorier och tankar om dig själv och aktiv körning går lite isär nu va?

//Mikael

Vem jag?
Mr Lemon Satans Kung
26 april 2005 · 467 Inlägg

Väldigt aktiv!!!!

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se
Black Knight
27 april 2005 · 711 Inlägg

carnageman skrev:
Ja vet inte om dom har full koll men jag är tränad för dom farterna så för min del så är det ok. som sagt

Ännu en yngling med testostronbesvär. big_smile

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
Denno
27 april 2005 · 49 Inlägg

En passiv activ förare.
Kör ekonomiskt.
Vaksam på trafiken och ser till att hålla motorn vid rätt varv. Nästan altid under 3tusen varv.

Eco driving kallas det och det sparar mig många goa tusenlappar.

Snabbare
27 april 2005 · 153 Inlägg

"Asså det är det som är hela grejen här, min aktiva körstil leder till att jag har 100% koll på vägen ÄVEN övrig trafik."

Jag håller med dig Carnageman. Jag kör på samma sätt. Jag är livrädd för alla svenssons i trafiken. Därför kollar jag jämt i backspeglarna för att se vilka amatörer som ligger bakom och vilka som är runt om kring mig. Det är ju svensson som är den stora faran och när han klantar sig måste man vara beredd. Din "olycka" med pajeron är ju ett praktexempel.

Visst folk som tror dom är Schumi och överskattar sig själva är heta kandidater till singelolyckor. Jag tror dock Carnageman vet vad han kan och kör efter sina begränsningar. Körning på bana (eller rallysträckor) ger en helt annan färdighet än att köra i trafiken när det gäller att hantera sitt fordon. Jag antar också att han kört för fort i någon kurva någon gång och märkt vart gränsen går. Alla håller väl med om att det är bättre att testa gränser när man kör själv på bana eller i skogen än i trafiken?

Mess with the best...bli ifrånkörd like the rest
Markus_C Kart & Mätningstekniker
27 april 2005 · 701 Inlägg

Snabbare skrev:
"Asså det är det som är hela grejen här, min aktiva körstil leder till att jag har 100% koll på vägen ÄVEN övrig trafik."

Jag håller med dig Carnageman. Jag kör på samma sätt. Jag är livrädd för alla svenssons i trafiken. Därför kollar jag jämt i backspeglarna för att se vilka amatörer som ligger bakom och vilka som är runt om kring mig. Det är ju svensson som är den stora faran och när han klantar sig måste man vara beredd. Din "olycka" med pajeron är ju ett praktexempel.

Visst folk som tror dom är Schumi och överskattar sig själva är heta kandidater till singelolyckor. Jag tror dock Carnageman vet vad han kan och kör efter sina begränsningar. Körning på bana (eller rallysträckor) ger en helt annan färdighet än att köra i trafiken när det gäller att hantera sitt fordon. Jag antar också att han kört för fort i någon kurva någon gång och märkt vart gränsen går. Alla håller väl med om att det är bättre att testa gränser när man kör själv på bana eller i skogen än i trafiken?

Det är sant det du skriver men det ger dig ändå inte rätt att agera trafikpolis så som du beskrev tidigare.

Snabbare
27 april 2005 · 153 Inlägg

Trafikpolis är att ta i. Tycker bara de som gör fel förtjänar att få veta de själva...

Mess with the best...bli ifrånkörd like the rest
Denno
27 april 2005 · 49 Inlägg

Snabbare skrev:
"Asså det är det som är hela grejen här, min aktiva körstil leder till att jag har 100% koll på vägen ÄVEN övrig trafik."

Jag håller med dig Carnageman. Jag kör på samma sätt. Jag är livrädd för alla svenssons i trafiken. Därför kollar jag jämt i backspeglarna för att se vilka amatörer som ligger bakom och vilka som är runt om kring mig. Det är ju svensson som är den stora faran och när han klantar sig måste man vara beredd. Din "olycka" med pajeron är ju ett praktexempel.

Visst folk som tror dom är Schumi och överskattar sig själva är heta kandidater till singelolyckor. Jag tror dock Carnageman vet vad han kan och kör efter sina begränsningar. Körning på bana (eller rallysträckor) ger en helt annan färdighet än att köra i trafiken när det gäller att hantera sitt fordon. Jag antar också att han kört för fort i någon kurva någon gång och märkt vart gränsen går. Alla håller väl med om att det är bättre att testa gränser när man kör själv på bana eller i skogen än i trafiken?

Asså jag kan förstå dig på ett sätt men säga att alla svenssons ställer till olyckor när man själv blåser fram i 200Km dagligen är väl lite väl blåögt?

Bara en tanke smile

Denno
27 april 2005 · 49 Inlägg

Kom precis på att det fanns ett ord för detdäringa på bilskolan på min tid:
Projisering (osäker på stavningen) Men det betyder iallfall att man ser inte sina egna fel utan tycker att alla andra gör fel i trafiken wink

Något att tänka på?

carnageman Rallyförare
27 april 2005 · 1 075 Inlägg

"Snabbare" vet iallafall vad det handlar om, och för att komplettera hans svar på redbulls fråga så kan jag bara säga:
Jag hade 3 väjningsval, 2 av dom hade fått olyckan att klassas som singelolycka... Och eftersom jag bara hade trafik så satte jag den i den skyldiges sida...
Och ja: Jag hinner tänka, är som en fluga i sånna situationer, allt går i slow motion...
Och dessutom kan jag idag hade hållt 70km/h på den vägen under dom förhållandena, tro mej när jag köra snabbt så är det säkert!

Tack än en gång snabbare för att det finns sånna som du som vet det jag vet...

Senast redigerat av carnageman (27 april 2005)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
carnageman Rallyförare
27 april 2005 · 1 075 Inlägg

Blåögt? SOM SAGT, 100.000mil privat och en hel del extra i tjänsten...
1stycken olycka där jag räddade livet på mej själv genom aktiv körning.
Hade jag varit passiv hade jag inte haft nått huvud kvar...

Denno skrev:

Snabbare skrev:
"Asså det är det som är hela grejen här, min aktiva körstil leder till att jag har 100% koll på vägen ÄVEN övrig trafik."

Jag håller med dig Carnageman. Jag kör på samma sätt. Jag är livrädd för alla svenssons i trafiken. Därför kollar jag jämt i backspeglarna för att se vilka amatörer som ligger bakom och vilka som är runt om kring mig. Det är ju svensson som är den stora faran och när han klantar sig måste man vara beredd. Din "olycka" med pajeron är ju ett praktexempel.

Visst folk som tror dom är Schumi och överskattar sig själva är heta kandidater till singelolyckor. Jag tror dock Carnageman vet vad han kan och kör efter sina begränsningar. Körning på bana (eller rallysträckor) ger en helt annan färdighet än att köra i trafiken när det gäller att hantera sitt fordon. Jag antar också att han kört för fort i någon kurva någon gång och märkt vart gränsen går. Alla håller väl med om att det är bättre att testa gränser när man kör själv på bana eller i skogen än i trafiken?

Asså jag kan förstå dig på ett sätt men säga att alla svenssons ställer till olyckor när man själv blåser fram i 200Km dagligen är väl lite väl blåögt?

Bara en tanke smile

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang