Bilen har börjat skaka helt plötsligt?!

naak2803
31 december 2010 · 346 Inlägg

Hejsan,
jag var ute och körde i snöstormen idag, och det det var en ganska lång guppig och snöig väg, helt plötsligt började motorfel lampan lysa, och bilden börja saka.
lampan beter sig också konstigt. den blinkar för ca 20 sek sen är den på konstant i ca 1 min, sen börjar den blinka igen.... och så forsätter det...

Den skakar även när bilen står HELT stilla, vad är det som skulle kunna vara felet?

har en GOLF 4:a -03 1,6

Senast redigerat av nabil_akhlaque (1 januari 2011)

TireSlayer Tvivlare
1 januari 2011 · 2 266 Inlägg

misständningar kanske, som gör att motorn går oroligt och därmed skakar. Kolla felkoder smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Navkapsel
1 januari 2011 · 4 637 Inlägg

Min beter sig så när brytaren är dålig. Knappast det som är felet på din (finns ingen i dessa) men något med tändning, tändkablar mm? Slitet? Eller fukt, korrision?

Senast redigerat av EmilHammarlund (1 januari 2011)

SoL Eigenbrötler
1 januari 2011 · 1 237 Inlägg

MantaRobin skrev:
misständningar kanske, som gör att motorn går oroligt och därmed skakar. Kolla felkoder smile

Kan ditt inlägg varit årets första post på garaget? 5 sekunder in på det nya året?

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
Michael Hjalmar
1 januari 2011 · 90 Inlägg

jag fick ett fel som yttrade sig snarlikt som du beskriver på min förra V70. På den var det en (av fem) tändspolar som hade gått sönder. Bilen startade som den skulle, men motorn lät hjärtskärande illa,  hackade och frustade och det lät som att motorn verkligen bara ville dö, men gick på ren pin tji,  och varningslampan för "fel i avgasreningssystemet" lös (den som ser ut som en liten motor). först trodde jag att det var LMM, men efter att ha köpt en helt ny helt i onödan, så gjorde jag en felsökning. var mycket enklare än jag trodde att hitta felet, och åtgärda det. slutnotan tror jag hamnade på 1200 kronor hos mekonomen, arbete+material.

så kontrollera tändkablarna. dra av en i taget ifrån tändstiftet (eller hur det nu ser ut i din motor), och sätt tillbaka den igen. går motorn sämre, så är det bara att göra så med alla andra också, tills du hittar den som inte får motorn att låta/gå sämre än innan du tar bort kontakten.

Om samtliga kontakter inte gör någon skillnad, så kontrollera LMM, spjälhus, spridare osv..för jag tror likväl som tidigare skribent säger, att det har nog antingen med tändningen, eller bränsle/luftblandningen att göra. (kvallificerad gissning av en novis gör-det-självare)

Dodge Charger "Christine" (2008)
TireSlayer Tvivlare
1 januari 2011 · 2 266 Inlägg

SoL skrev:

MantaRobin skrev:
misständningar kanske, som gör att motorn går oroligt och därmed skakar. Kolla felkoder smile

Kan ditt inlägg varit årets första post på garaget? 5 sekunder in på det nya året?

haha kan ha varit lol

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang