3766
Sök

Hög HC på Saab 900S/90- söker tips.

1 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Här är ännu en ny medlem med det ökända HC-problemet som kom på besiktningen.
Min gamla häck ligger runt 170 medans Lambda är perfekt (1.0) och även Co -värdena är perfekta.
Nu handlar det om att få ner HC:n, jag har redan felsökt med hjälp av tidigare inlägg här på forumet och hittat ett avgörande fel (avbrott i termostat-sensor) samt att luftspjällsventilen (Lucas) verkade ha ärgat ihop.
Men då kärran legat ganska nära 100-gränsen vid tidigare besiktningar gäller det alltså att maximera för lägsta HC-värde. Förutsatt att man byter olja,oljefilter, luftfilter, tändstift så är det några frågor som jag inte lyckats få kläm på, dessa är:

1: Vad är bästa strategi på bensintyp vid avgasprov HC vid tomgång, 95 eller 98 oktan i tanken ?
2: Om man nu enbart ska sänka HC,  är då 20% toulen iblandat i bensinen bästa "HC-sänkare" ?
   (många skriver etanol eller k-sprit, men det höjer ju HC vad jag vet.)
3: Hur stor inverkan kan skillnaden tänkas bli mellan nya standard-tändstift typ Brisk (biltema )om man istället tar NGK:s som Saab själva rekommenderar.

Slutligen ett otrevligt problem, ett av de gamla tändstiften har "nypt", jag kan skruva ur det c:a 3 varv, sen tar det emot rejält, så jag vågar inte ta i, har provat att ha en sjö med WD-40 runt och försiktig dra åt samt lossa, detta har skett medans motorn fortfarande varit varm, ska man prova att låta motorn bli iskall och göra en hårdare dragning, eller uppsöka verkstaden (är livrädd för att sabba gänget i toppen).

Tackar på förhand och god fortsättnimng på det nya året.

7 282 Inlägg
2 januari 2011
Brukar inte hc värdet vara påverkad utav katens funktion?
Dvs högt hc värde brukar innebära en dålig kat.

Sök