Saab 9-5 2.3t, -03: Bakrutetorkaren torkar, men ingen spolarvätska?

walk
3 januari 2011 · 11 Inlägg

Nu är jag helt färsk som användare (även som förare och bilägare), vet inte om inlägget hamnar rätt; om inte så ber jag om ursäkt för det.

9-5 kombi, -03:a, där den bakre torken går, men ingen spolarvätska sprutas ut. Fungerar dock finfint på lyktor och vindruta.

Tips jag fått från andra är att det eventuellt kommit in smuts och/eller is i munstycket och att man därför bör blåsa rent det. Hur man gör är mer oklart, men jag förmodar att man får ta isär hela bakluckan inifrån och hitta nån bakväg in.
Räcker det med en vanlig tryckluftsburk från typ Clas Ohlson, sån för papper/film, eller behövs starkare grejer?

Jag har haft bilen stående i varmgarage i över ett dygn nu, helt utan resultat när det gäller spolarvätskan i bak, således misstänker jag att det inte är is/snö som är problemet.
Har även gått en omgång med högtrycksslangen (för att få bort is och snö i övrigt) men inte heller det verkar ha hjälpt.

Jag har kollat igenom instruktionsboken, som mycket väl visar hur man ställer in munstyckena på den bakre torkaren, men där slutar hjälpen man får i textform från tillverkaren. tongue

Oerhört tacksam för svar, börjar bli jobbigt att inte se ett skit bakåt. smile

Clintan66
3 januari 2011 · 2 011 Inlägg

Pröva med en nål eller ståltrådsbit och för in och ut ett par gånger i spolar hålen. Ibland räcker det. Annars blås rent med tryckluft.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
walk
3 januari 2011 · 11 Inlägg

Clintan66 skrev:
Pröva med en nål eller ståltrådsbit och för in och ut ett par gånger i spolar hålen. Ibland räcker det. Annars blås rent med tryckluft.

Tack för det tipset, ska prova.
Tryckluft; vanlig 'sprayburk' från typ Clas Ohlson, Mekonomen, liknande?

Clintan66
3 januari 2011 · 2 011 Inlägg

walk skrev:

Clintan66 skrev:
Pröva med en nål eller ståltrådsbit och för in och ut ett par gånger i spolar hålen. Ibland räcker det. Annars blås rent med tryckluft.

Tack för det tipset, ska prova.
Tryckluft; vanlig 'sprayburk' från typ Clas Ohlson, Mekonomen, liknande?

Vet inte, men det tror jag säkert. Har själv 2 liters kompressor. Det är mest något små skit som brukar sätta sig i vägen för hålen.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
walk
3 januari 2011 · 11 Inlägg

Clintan66 skrev:

walk skrev:

Clintan66 skrev:
Pröva med en nål eller ståltrådsbit och för in och ut ett par gånger i spolar hålen. Ibland räcker det. Annars blås rent med tryckluft.

Tack för det tipset, ska prova.
Tryckluft; vanlig 'sprayburk' från typ Clas Ohlson, Mekonomen, liknande?

Vet inte, men det tror jag säkert. Har själv 2 liters kompressor. Det är mest något små skit som brukar sätta sig i vägen för hålen.

Perfekt, tack ska du ha.
Ska prova under dagen, lär återkomma om problemet består. smile

walk
3 januari 2011 · 11 Inlägg

Då har jag provat Clintans förslag om nål/ståltråd i munstyckena, tyvärr gjorde det inte biffen.

Om man nu provar med tryckluft, är det bara att blåsa på rakt in i munstycket?

Clintan66
3 januari 2011 · 2 011 Inlägg

Du kan pröva det, men bästa är om du kan ta av det och blåsa från båda håll så att säga.
Annars får du kanske köpa nytt.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
SoL Eigenbrötler
3 januari 2011 · 1 237 Inlägg

Det är inte en separat behållare med spolarvätska? som sitter i de bakre regionerna på bilen? i så fall, kolla om det finns spolarvätska i den.

Spolarna bak på min sambos bil slutade funka, och hon fyllde på och fyllde på, men det visade sig vara just en egen tank till bakspolaren.

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
walk
3 januari 2011 · 11 Inlägg

SoL skrev:
Det är inte en separat behållare med spolarvätska? som sitter i de bakre regionerna på bilen? i så fall, kolla om det finns spolarvätska i den.

Spolarna bak på min sambos bil slutade funka, och hon fyllde på och fyllde på, men det visade sig vara just en egen tank till bakspolaren.

Det låter ju iofs som en möjlig förklaring... men då borde det ju varna i SID'en tycker jag, och eventuellt stå något i bruksen om att det finns en tank till? smile

Optic
9 januari 2011 · 67 Inlägg

Hade samma problem med min 9-5:a. Då hjälpte det med att göra rent med ståltråd. Det är inte speciell behållare för bakre spolarvätska. trodde det också men icke.
Kan det vara någon motor eller säkring tro?

Hjelle
9 januari 2011 · 6 Inlägg

nalle20 skrev:
Hade samma problem med min 9-5:a. Då hjälpte det med att göra rent med ståltråd. Det är inte speciell behållare för bakre spolarvätska. trodde det också men icke.
Kan det vara någon motor eller säkring tro?

Köp nytt munnstycke, kostar inte stort, typ 50-100 riksdaler.
Annars finns det endast en behållare for spolarvätska, vid v. huvudstrålkastare. Men i den tanken finns två pumpor, en for strålkastarna och en for vindrutetorkare (samma pump fram och bak).
Men utifrån det du skriver, har jag tro på att det är munnstycket som är tett.

walk
17 februari 2011 · 11 Inlägg

Hjelle skrev:

nalle20 skrev:
Hade samma problem med min 9-5:a. Då hjälpte det med att göra rent med ståltråd. Det är inte speciell behållare för bakre spolarvätska. trodde det också men icke.
Kan det vara någon motor eller säkring tro?

Köp nytt munnstycke, kostar inte stort, typ 50-100 riksdaler.
Annars finns det endast en behållare for spolarvätska, vid v. huvudstrålkastare. Men i den tanken finns två pumpor, en for strålkastarna och en for vindrutetorkare (samma pump fram och bak).
Men utifrån det du skriver, har jag tro på att det är munnstycket som är tett.

Tack för svaren killar, och förlåt att jag dröjt så länge med att svara.

Jag åkte till en gds och blåste ur hela slangsystemet med tryckluft. Det gav visst resultat, helt klart.
Men som Hjelle säger; innanför bakarmen sitter en mutter/bult, som också leder vätskan från slangen till själva spolarmunstyckena. Den är sjukt otät och rostig som ett helvete, och enligt Mekonomen så är det något man måste köpa direkt från Saab.

Har dock fått lite fart på spolningen i bak, men det spolar bara typ halva rutan, och det rinner en hel del vätska ner längs bakluckan från spolararmens fäste.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang