Bilen går slött och hackar!!

Lajnas
4 januari 2011 · 150 Inlägg

Tjenare , tog bilen in till stan , gick hur perfekt som helst men sen när ja skulle hem hadde ungeför 7 min kvar så börja den gå skit segt asså den ville aldrig varva upp och den ville liksom hacka sig framåt. något lurt måste de va med den, eftersom man ska inte behöva växla ner på en raka för att ta sig fram, .

har läst lite om de , å vissa säger att det är fel på tändingen att den blir fuktig , men ja mena det snöa bara lite ute + att ja har kört den i spöregn utan att den gått så dåligt!

Bilen är en Honda crx årsmodell 91 !!


Mvh lajnas

volvo142-73
4 januari 2011 · 385 Inlägg

Börja med att kolla alla tänddelar såsom, rotor, fördelare, tändkablar, tändstift.

går den dåligt på tomgång eller har du någon tomgång överhuvudtaget?

Senast redigerat av volvo142-73 (4 januari 2011)

_XeoN_ Drive It Like You Hate It
4 januari 2011 · 334 Inlägg

Igentäppt katalysator?

___ Life´s A Bitch Then You Die ____
BMW 320 Diesel "Familjeåket" (2007)
Volvo 945 Tdic "Knacket" (1991)
Lajnas
4 januari 2011 · 150 Inlägg

volvo142-73 skrev:
Börja med att kolla alla tänddelar såsom, rotor, fördelare, tändkablar, tändstift.

går den dåligt på tomgång eller har du någon tomgång överhuvudtaget?

Okej vad är det ja ska kolla efter??? på tänkablarna? och på fördelare?

Tomgången e helt ok!!

asså den gick fint i början men sen bara börja den hacka sig fram

volvo142-73
4 januari 2011 · 385 Inlägg

eftersom tomgången är ok kan man utesluta katalysator.
kolla om gnistan har hoppat i fördelaren, om det är svart beläggning inuti som om det är bränt.
på tändkablarna kan du kolla om dom är torra, du kan ju mäta ohm i dom också. men det lättaste är ju att köpa nya.

volvo142-73
4 januari 2011 · 385 Inlägg

om den nu hackar sig fram som du säger, kan du ju kolla om den drar tjuvluft, igentäppt lufburk, kolla över lite olika vaccumstyrda grejer, vet inte hur det ser ut alls under huven på en honda, men kolla efter slangar som går från insug och vidare till olika saker.

Förresten har du möjlighet och kolla felkoder?

Lajnas
4 januari 2011 · 150 Inlägg

volvo142-73 skrev:
om den nu hackar sig fram som du säger, kan du ju kolla om den drar tjuvluft, igentäppt lufburk, kolla över lite olika vaccumstyrda grejer, vet inte hur det ser ut alls under huven på en honda, men kolla efter slangar som går från insug och vidare till olika saker.

Förresten har du möjlighet och kolla felkoder?

tack för svaren ska kolla tändedelarna imorgon , men är fördelaren den lilla burk där tändkablarna kommer ifrån??   

kan ej läsa felkoder!

mr_hehe
5 januari 2011 · 137 Inlägg

big_smile öppna locket till fördelare tre skruvar anntigen fukt el rotor e dålig

Honda civic b18 "svarta faran" (1993)
Honda civic VTI "TheBlueBeast" (1992)
mr_hehe
5 januari 2011 · 137 Inlägg

du kan visst läsa felkoder!

Honda civic VTI "TheBlueBeast" (1992)
Honda civic b18 "svarta faran" (1993)
Lajnas
5 januari 2011 · 150 Inlägg

mr_hehe skrev:
du kan visst läsa felkoder!

Okej men varför har ja inte gjort de då ? cool

Heheh skojja ;P men hur gör jag för att läsa felkoder ,

volvo142-73
5 januari 2011 · 385 Inlägg

Lajnas skrev:

volvo142-73 skrev:
om den nu hackar sig fram som du säger, kan du ju kolla om den drar tjuvluft, igentäppt lufburk, kolla över lite olika vaccumstyrda grejer, vet inte hur det ser ut alls under huven på en honda, men kolla efter slangar som går från insug och vidare till olika saker.

Förresten har du möjlighet och kolla felkoder?

tack för svaren ska kolla tändedelarna imorgon , men är fördelaren den lilla burk där tändkablarna kommer ifrån??   

kan ej läsa felkoder!

Precis det går en tändkabel från tändspolen till fördelaren och från fördelaren går det 4 tändkablar till tändstiften (om det är en fyrcylindrig motor). så alltså ska du ha fem tändkablar totalt att kolla om du har en fyrcylindrig motor.

volvo142-73
5 januari 2011 · 385 Inlägg

Bullet--- skrev:

volvo142-73 skrev:

Lajnas skrev:

tack för svaren ska kolla tändedelarna imorgon , men är fördelaren den lilla burk där tändkablarna kommer ifrån??   

kan ej läsa felkoder!

Precis det går en tändkabel från tändspolen till fördelaren och från fördelaren går det 4 tändkablar till tändstiften (om det är en fyrcylindrig motor). så alltså ska du ha fem tändkablar totalt att kolla om du har en fyrcylindrig motor.

tändspole och fördelare är ihopabyggt på dessa om jag inte har helt fel, så är det på mina Hondor i alla fall.

Stämmer säkert kan inte dessa bilar, utgår från hur det ser ut på volvo.

mr_hehe
5 januari 2011 · 137 Inlägg

volvo142-73 skrev:

Bullet--- skrev:

volvo142-73 skrev:

Precis det går en tändkabel från tändspolen till fördelaren och från fördelaren går det 4 tändkablar till tändstiften (om det är en fyrcylindrig motor). så alltså ska du ha fem tändkablar totalt att kolla om du har en fyrcylindrig motor.

tändspole och fördelare är ihopabyggt på dessa om jag inte har helt fel, så är det på mina Hondor i alla fall.

Stämmer säkert kan inte dessa bilar, utgår från hur det ser ut på volvo.

sånt har finns inte på honda.. den e inbyggd en liten tändspole den brukar gå sönder men då startar inte bilen helt..
fel koder kan du goggla för det mkt o förklara. man ska brygga en kontakt o så motorlampan blinkar några gånger o du ska räkna hur många gånger den blickar sen översätter man det.

Honda civic b18 "svarta faran" (1993)
Honda civic VTI "TheBlueBeast" (1992)
volvo142-73
5 januari 2011 · 385 Inlägg

mr_hehe skrev:

volvo142-73 skrev:

Bullet--- skrev:

tändspole och fördelare är ihopabyggt på dessa om jag inte har helt fel, så är det på mina Hondor i alla fall.

Stämmer säkert kan inte dessa bilar, utgår från hur det ser ut på volvo.

sånt har finns inte på honda.. den e inbyggd en liten tändspole den brukar gå sönder men då startar inte bilen helt..
fel koder kan du goggla för det mkt o förklara. man ska brygga en kontakt o så motorlampan blinkar några gånger o du ska räkna hur många gånger den blickar sen översätter man det.

Det är nog bättre du tar över och hjälpern, det du visste var mer än vad jag visste.

mr_hehe
5 januari 2011 · 137 Inlägg

nee brukar vara inne när ja uttråkad.. du få vara kvar:D
du varkar kunnig oxå

Honda civic VTI "TheBlueBeast" (1992)
Honda civic b18 "svarta faran" (1993)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 januari 2011 · 5 650 Inlägg

volvo142-73 skrev:
eftersom tomgången är ok kan man utesluta katalysator.

behöver inte äns märkas faktist lyckats fått en katalysator och sluta fungera och blitt igentäppt
den gick nästan som vanligt dorg mer soppa och att värderna blev urflipprade på bes

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
mr_hehe
6 januari 2011 · 137 Inlägg

Bullet--- skrev:
som sagt som tidigare inlägg så finns det en blå(eller grön) lös kontakt som ej är inkopplat i något, två pinars. Ska hämga löst under instrumentpanelen antingen på förar eller passagerar sidan.
Steg 1: Bygla kontakten med tex: ett gem.
Steg 2: Vrid om nycklen till 2:a läget.
Steg 3: Motorlampan kommer att blinka i snabba o långsamma pulser. Tex 4 långsamma o 3 snabba= larm 43.
Jag har en lista på datorn vilka felkoder som gäller. Prova att först o främst få fram koden.

pcss:D det va för mkt o förklara tyckte ja:D

Honda civic VTI "TheBlueBeast" (1992)
Honda civic b18 "svarta faran" (1993)
Lajnas
14 januari 2011 · 150 Inlägg

En liten update nu då , asså bilen går fint åå så när den e kall, men sen när den blir varm så går den ok, men om man drar på lite så vtec kickar in lite , då går den typ bajs efter :S

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang