4376
Sök

Volvorackaren vill inte starta, 745 GLE -88

85 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
Har antagligen haft kondens i vevhusvent, tinade fyllde olja o kylvatten. Gick bra två veckor. Sedan la den av och ville inte starta alls, inte ens misständning. Bytte termostat och kylarvatten. Värmde bilen med kupévärmare och motorvärmare. Bilen gick igång som den aldrig haft ngt fel. Körde dench lät den stå på tomgång i en timme, slog av den och lät motorvärmaren vara i. Idag gick bilen igång igen no problems. Stannade och lät motorvärmaren vara i. gck ut skulle till affären brummade till för att sedan inte ens misstända. Inge lukt i expensionskärlet, inge vit rök eller oljedropp. Oljan som trycktes ut är jag trodde det var kondens kom från locket. Jag har en bensinvärmare som jag adrig använder, kan den spöka? Får tryck i expensionskärlet när jag kör startmotorn. Slangarna är mjuka o fina. Har bytt fördelarlocket o kablar i sommas, va lite jobb me att "fatta" hur hallgivaren skulle sitta men jag fick dit den, och den har fungerat sedan dess. Any suggestions ?? Andra än sprickor mellan kolvarna eller t-packning?
Senast redigerat av GAMMD (6 januari 2011)

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

85 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
GAMMD skrev:
Har antagligen haft kondens i vevhusvent, tinade fyllde olja o kylvatten. Gick bra två veckor. Sedan la den av och ville inte starta alls, inte ens misständning. Bytte termostat och kylarvatten. Värmde bilen med kupévärmare och motorvärmare. Bilen gick igång som den aldrig haft ngt fel. Körde dench lät den stå på tomgång i en timme, slog av den och lät motorvärmaren vara i. Idag gick bilen igång igen no problems. Stannade och lät motorvärmaren vara i. gck ut skulle till affären brummade till för att sedan inte ens misstända. Inge lukt i expensionskärlet, inge vit rök eller oljedropp. Oljan som trycktes ut är jag trodde det var kondens kom från locket. Jag har en bensinvärmare som jag adrig använder, kan den spöka? Får tryck i expensionskärlet när jag kör startmotorn. Slangarna är mjuka o fina. Har bytt fördelarlocket o kablar i sommas, va lite jobb me att "fatta" hur hallgivaren skulle sitta men jag fick dit den, och den har fungerat sedan dess. Any suggestions ?? Andra än sprickor mellan kolvarna eller t-packning?

En grej som hände båda gångerna inan den "DOG" var att den startade men la av (inget ovanligt) brukar få starta två grr. Men dessa omstarter så startade den men lät som den gick på tre cylindrar.....gurgel före döden ;-) sedan tände den inte alls....tips please!!
Senast redigerat av GAMMD (6 januari 2011)

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

85 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
Det löste sig. När jag hade isbildng av kondensen i venilkåpeventilationen så fick jag ett sådant tryck att vakumsangen som inte syns men går uppåt  ovanför bränslefördelaren trycktes ut......lite strange att även två av slangarna på bränslefördelan såg ut att ha tryckts ut, men det är klatutan vaccumet.... Skulle kanske inte varit så jädrans kallt länge om släppt. När det blev isbildning i ventilationen så hade vi minus 34 grader allts iaf myggfritt.

En annan fråga har ngn en bild på var man fyller på olja in bakaxel på en caravelle syncro m, diffspärr?

85 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
Neeeeeej f....n..tomen.
Körde in till stan, bubeliblub det luktar soppa i expensionskärlet. Jaha då får jag lära mig "the hard way" att fixa topplocket, och sätta dit en ny kamrem....suck...inget varmgarage, ähh jag fårla ligga i snön o sola...;-) Finns det ngt jag bör tänka på innan jag börjar skruva?? Tacksam för svar...o finns det ngn som har en 230E-topp i sina högar?

Sök