4280
Sök

Supra mk2 dålig pga llite ström?

2 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
Hej!

Jag var i veckan och tittade på en Celica Supra 86a (5M-E)

Fin bil men den gick tyvärr sämre. Lite ryckig gång samt slö.

Jag visste att generatorn var trasig, så vi satte i ett fulladdat batteri så jag skulle kunna testa bilen.
Kan det vara så enkelt att bilen gick dåligt pga att den bara hade 11,44v gämfört med 14,4 med en frisk generator?

Generatorn hade gett upp i sensommaren och bilen hade stått sedan dess, översnöad hela vintern.mad

Mvh Niclas.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
7 januari 2011
svar ja, det påverkar.
plus att det kanske var dags för en service om det stått länge? beläggning på stift? beläggning på rotor o födelare? fukt?

21 761 Inlägg
7 januari 2011
Motorelektronik fungerar sämre med för låg spänning och då kan motorn förstås gå sämre, men om spänningen ligger på ca 11,4 V så bör saker fortfarande fungera utan större problem tycker jag. Att bilen har stått oanvänd sedan sensommaren borde kunna vara den mer troliga orsaken till att bilen inte gick riktigt bra, men det är ju bara min uppfattning. smile

Bäst är naturligtvis att testa bilen med fungerande generator.

2 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
Tilläggas bör väl att bilen lät som en 2-takts skoter vid uppstarten i -28
Då den blivit lite varmare och gick bättre på tomgången så gick den riktigt tyst och fint på tomgången, men vid gaspådrag lät det som misständning/dåligt insprut, och därför gick den ryckigt.

Är det värt att skambuda på bilen och hoppas att byte av generator samt en liten service gör susen?
Karossmässigt var den ovanligt fin med någon liten ytrostfläck, dessutom kändes drivlinan tight och fin det lilla jag hann känna efter.

Sök