Lackskydd & Vax

marreboy
8 januari 2011 · 10 Inlägg

Hej,

om man har lackskydd på bilen (PPS) och vill köra maskintvätt, endast på station med högtryck, inga borstar. Det finns ju tyvärr inget tvättprogram där man kan "välja bort" vaxet, hur påverkar detta lackskyddet? Spelar det någon roll? Kan ju inte hålla på att tvätta den för hand alltid.

Tips? Tack på förhand.

vr6rotrex
8 januari 2011 · 248 Inlägg

pps behandlingen påverkas inte av tvätt vaxet ,så du kan vara lugn

polering 0706-903247
Volkswagen Lupo 1.8t quattro "4wd 520Hk 590Nm" (2000)
_Norrland_ Bilvårdstekniker
8 januari 2011 · 766 Inlägg

Exakt det skadar inte skyddet, men varför inte lämna till någon rekondfirma för handtvätt om du inte orkar själv? Brukar vara i princip samma pengar smile

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
marreboy
8 januari 2011 · 10 Inlägg

Har alltid handtvättat den själv, föredrar det faktiskt. Har en Shellmack precis där jag bor och dom använder inga borstar och kör underredet också. Så det var mest i en "nödsituation" som jag tänkte köra in där. Men man har ju hört lite olika versioner om det med vax och att det kunde skada lackskyddet.

_Norrland_ skrev:
Exakt det skadar inte skyddet, men varför inte lämna till någon rekondfirma för handtvätt om du inte orkar själv? Brukar vara i princip samma pengar smile

_Norrland_ Bilvårdstekniker
8 januari 2011 · 766 Inlägg

marreboy skrev:
Har alltid handtvättat den själv, föredrar det faktiskt. Har en Shellmack precis där jag bor och dom använder inga borstar och kör underredet också. Så det var mest i en "nödsituation" som jag tänkte köra in där. Men man har ju hört lite olika versioner om det med vax och att det kunde skada lackskyddet.

_Norrland_ skrev:
Exakt det skadar inte skyddet, men varför inte lämna till någon rekondfirma för handtvätt om du inte orkar själv? Brukar vara i princip samma pengar smile

De typ av vax som finns i dessa maskintvättar bör som sagt inte skada skyddet, men om du däremot går på med någon typ av vax som innehåller någon typ av polerande effekt så får du en nötning på skyddet.

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
fredde110
8 januari 2011 · 152 Inlägg

Rekommenderar att tvätta i gör det själv hallen! Blir aldrig riktigt rent i en maskintvätt!

Volvo 850 Glt "Team black" (1992)
Volkswagen Golf 2 "Team black" (1989)
Toyota Supra twin turbo "Team black" (1994)
marreboy
9 januari 2011 · 10 Inlägg

Jodå, det gör jag i normala fall alltid, iaf 2ggr månad. Detta var som sagt just nu under vintern om man bara ville "fräscha upp" bilen lite snabbt mellan tvättarna. smile

fredde110 skrev:
Rekommenderar att tvätta i gör det själv hallen! Blir aldrig riktigt rent i en maskintvätt!

fredde110
9 januari 2011 · 152 Inlägg

Okey bra smile jo då förstår dig! klart att det tar bort lite smuts men rekommenderar ändå att försöka göra det själv blir så mycket bättre och är skonsammare för lacken vissa maskintvättar kör jäkligt hårt tryck!


marreboy skrev:
Jodå, det gör jag i normala fall alltid, iaf 2ggr månad. Detta var som sagt just nu under vintern om man bara ville "fräscha upp" bilen lite snabbt mellan tvättarna. smile

fredde110 skrev:
Rekommenderar att tvätta i gör det själv hallen! Blir aldrig riktigt rent i en maskintvätt!

marreboy
5 juni 2011 · 10 Inlägg

_Norrland_ skrev:
Exakt det skadar inte skyddet, men varför inte lämna till någon rekondfirma för handtvätt om du inte orkar själv? Brukar vara i princip samma pengar smile

Nu kommer frågan upp igen. Handtvätt och Maguiars NXT Generation Tech Wax 2.0 eller Quick Detailer ovanpå en PPS behandling? Några risker? Vet att det inte "behövs" men om man vill ha ett extra skyddslager eller få upp glansen lite? är det ok?

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
5 juni 2011 · 4 418 Inlägg

marreboy skrev:

_Norrland_ skrev:
Exakt det skadar inte skyddet, men varför inte lämna till någon rekondfirma för handtvätt om du inte orkar själv? Brukar vara i princip samma pengar smile

Nu kommer frågan upp igen. Handtvätt och Maguiars NXT Generation Tech Wax 2.0 eller Quick Detailer ovanpå en PPS behandling? Några risker? Vet att det inte "behövs" men om man vill ha ett extra skyddslager eller få upp glansen lite? är det ok?

Testade du med Vaxschampot jag tipsa om? Kan skicka över en liter så får du testa det först smile

QD är mer till för dammiga bilar som man vill få rena.
Maguiars NXT Generation Tech Wax 2.0 har jag inte satt mig in i innehållet. Men är det någon form av polerande effekt som det är i princip alla vaxer, så är det inte ok på ett lackskydd. Vare sig det är Ditec, PPS eller Mr.Cap så brukar garantierna åka.

marreboy
5 juni 2011 · 10 Inlägg

Jill skrev:

marreboy skrev:

_Norrland_ skrev:
Exakt det skadar inte skyddet, men varför inte lämna till någon rekondfirma för handtvätt om du inte orkar själv? Brukar vara i princip samma pengar smile

Nu kommer frågan upp igen. Handtvätt och Maguiars NXT Generation Tech Wax 2.0 eller Quick Detailer ovanpå en PPS behandling? Några risker? Vet att det inte "behövs" men om man vill ha ett extra skyddslager eller få upp glansen lite? är det ok?

Testade du med Vaxschampot jag tipsa om? Kan skicka över en liter så får du testa det först smile

QD är mer till för dammiga bilar som man vill få rena.
Maguiars NXT Generation Tech Wax 2.0 har jag inte satt mig in i innehållet. Men är det någon form av polerande effekt som det är i princip alla vaxer, så är det inte ok på ett lackskydd. Vare sig det är Ditec, PPS eller Mr.Cap så brukar garantierna åka.

Tjena Vanja,
nä, jag hittade inte det. Jag och brollan tänkte ta en rejäl handtvätt imorgon på gör det själv hallen (bägge bilarna) och hade massor av Tech Wax liggande, men om det inte är bra så tänker jag ju inte använda det. Går det bra med något annat vaxschampo? Sonax? Turtle? Saknar det där lite att få stå och pilla med bilen hmm
Btw, har fått en lackskada efter en lastbil som släppte en massa sten på min fina lack, försäkringsbolaget skall fastställa vem som är "skyldig" men sen så ska det lackeras och tydligen täckte även försäkringen lackskyddet. Fixar du det då?

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
5 juni 2011 · 4 418 Inlägg

marreboy skrev:
Tjena Vanja,
nä, jag hittade inte det. Jag och brollan tänkte ta en rejäl handtvätt imorgon på gör det själv hallen (bägge bilarna) och hade massor av Tech Wax liggande, men om det inte är bra så tänker jag ju inte använda det. Går det bra med något annat vaxschampo? Sonax? Turtle? Saknar det där lite att få stå och pilla med bilen hmm
Btw, har fått en lackskada efter en lastbil som släppte en massa sten på min fina lack, försäkringsbolaget skall fastställa vem som är "skyldig" men sen så ska det lackeras och tydligen täckte även försäkringen lackskyddet. Fixar du det då?

Skippa Tech Vax tills vidare. Jag ska kolla på tisdag med min leverantör vad dom säger. Som jag sagt innan så kan jag inte se att ett rent carnauba vax skulle slita mer på lackskyddet än en avfettning+tvätt.
Skippa Turtle helt. Du har Autosmarts Vaxschampo, Lahegas Vaxschamp och Sonax glansschampo som du utan problem får använda.

Meddela bolaget att bilen är lackskyddad så ska dom ta det! Be dom kontakta mig, eller fråga om jag kan kontakta dom, så löser vi självklart det!!

Jag vet precis hur du känner det... Har lagt 3 lager vax på min egen lilla skit då jag inte hunnit polera den ordentligt och inte haft tid att låta den stå o härda med PPS... När man är beroende så är vaxning "i lager" det enda som kan bota. Hitta nån kompis bil du kan gå loss på, och tjäna en slant på köpet för det! wink

Får väl bjuda på en liten film oxå; http://youtu.be/Mf2lLw8IIag

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang