Volvo V70 2,5 t varnar för fel i motorelektroniken luftmassmätare?

sonsam
8 januari 2011 · 3 Inlägg

Hej!
Har ett problem jag gärna skulle vilja bolla med nån som är mer duktig på motorelektronik.

Jag har en Volvo V70 2,5t awd (chippad om det spelar in) där jag har varningslampan lyser för motorelektroniken.

Lyfter jag av batteriet och "nollar" så slocknar lampan men motorn går ojämt på tomgång efteråt. Den pendlar upp och ner i varvtal och dör ibland.
När man kör i det läget så går den bra men så fort man släpper gasen så den ska gå på tomgång går den illa igen och stabiliserar sig efter en stund, gasar man går den jämt och släppper går den dåligt ett tag till osv.
Efter en stunds körning (ca en halvtimma eller så) så stabiliserar den sig helt och går perfekt på tomgång och under körning.
Efter någon timme eller timmar så tänds lampan för motorelektronikfel igen fast bilen går fortfarande jämt och fint.

Haft den på felsökning ett par gånger en gång gav det koden:
232 Adaptiv lambdareglering tomgång

Andra gången gav det två koder:
232 Adaptiv lambdareglering tomgång
121 Luftmassmätare

Verkstäderna har sagt lite olika om vad det beror på men har fått tips om att byta luftmassmätaren.

Dom är ju rätt dyra även på skroten så tror ni man bara vågar chansa eller?

Christian S
9 januari 2011 · 4 816 Inlägg

en enkel grej du kan kolla är om slangen som sitter på gaveln av insuget (mot servon) är hel för det är rätt vanligt att den går av och jag har för mig att det är den felkoden som du har fått som man får då.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
sonsam
10 januari 2011 · 3 Inlägg

Tack för svaret men de verkar som slangen är hel, får rota vidare...:-)

Krooona Volvo frälst
18 januari 2011 · 51 Inlägg

byt luftmasse
Haft samma problem

Volvo S60R Awd Flashgreen
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang