Vad är körglädje för dig?

caromania Forummoderator
9 januari 2011 · 9 296 Inlägg

Vi behöver sortera lite i begreppet körglädje. Vilket sätt att se på det hela är vanligast?

Körglädje för mig är tex den första trippen på våren, när man känner doften av lädret och mullret av motorn, när man ser blickar från folk på trottoarer och busshållplatser.

Motivera hur DU ser på körglädje, men även om du finner olika former av körglädje vid olika tillfällen, och i olika fordon.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
_MaCCe_ Majestas
9 januari 2011 · 1 319 Inlägg

Främst när jag får utdelning för min körstil, i form av komplimanger big_smile
Även när man känner att bilen fungerar klockrent, och att man har gjort ett bra jobb med den.

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 januari 2011 · 14 066 Inlägg

caromania skrev:
Vi behöver sortera lite i begreppet körglädje. Vilket sätt att se på det hela är vanligast?

Körglädje för mig är tex den första trippen på våren, när man känner doften av lädret och mullret av motorn, när man ser blickar från folk på trottoarer och busshållplatser.Motivera hur DU ser på körglädje, men även om du finner olika former av körglädje vid olika tillfällen, och i olika fordon.

Körglädje för mig är när jag sätter mig i Corvetten oavsett om jag tar en tur runt på stan, kör till någon bilträff eller tar en tur på någon slingrig asfalterad 70-väg.......eh, där går det oftast att hålla en bit över hundra med "Strykjärnet"!! Hehehe!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Aerodynamik ...
9 januari 2011 · 7 120 Inlägg

caromania skrev:
Körglädje för mig är tex den första trippen på våren, när man känner doften av lädret och mullret av motorn, när man ser blickar från folk på trottoarer och busshållplatser.

Som ovan, fast doften av japansk plast och bensin funkar lika bra som läder! wink
Även att köra på kurviga vägar och när man får till en fin sladd utan att köra in i något. smile

Senast redigerat av Aerodynamik (9 januari 2011)

Wilsgaard
9 januari 2011 · 560 Inlägg

Körglädje för mig är beroende på vilket humör jag är på smile Men generellt så är de att ligga 130km/h på motorvägen med bra komfort, tyst, stabilt med P3 i bakrunden wink

Annars skulle jag definiera körglädje - BMW, stor motor med mycket vrid, bakhjulsdrift, balanserat chassi !

IceEyes Varningar: För många..
9 januari 2011 · 2 552 Inlägg

Körglädje för min del är grym prestanda rakt fram. Det ska rycka, vibrera och verkligen kännas och höras att det går undan.

Turbobilar med "ketchupeffekt" och framhjulsdrift tillfredställer mina behov bäst i den frågan smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 januari 2011 · 14 066 Inlägg

IceEyes skrev:
Körglädje för min del är grym prestanda rakt fram. Det ska rycka, vibrera och verkligen kännas och höras att det går undan.

Turbobilar med "ketchupeffekt" och framhjulsdrift tillfredställer mina behov bäst i den frågan smile

Haha! Då är jag tvärt emot dig. Jag gillar "Real Power utan turbo" och bakhjulsdrift!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
nordstromj
9 januari 2011 · 1 772 Inlägg

När bakhjulen snurrar fortare än framhjulen.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 januari 2011 · 14 066 Inlägg

NordstromJ skrev:
När bakhjulen snurrar fortare än framhjulen.

Yes!!!!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
evilaudio
9 januari 2011 · 16 195 Inlägg

att ha en bil som funkar utan en massa strul.. de e körglädje smile


allt annat e bara en bonus.. tongue

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
M7an oo=00=oo
9 januari 2011 · 374 Inlägg

Enkelt, BMW.

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
940R
9 januari 2011 · 1 567 Inlägg

Ljumen sommarkväll men rutan öppen lyssnade på turbopys avgassmällar och vinden folk och andra bilar som susar förbi.Gärna på allen i göteborg och resten av göteborg

Ironiskt nog så körde jag allen idag men öppen ruta och gasa på lite.Ingen jätte sommarkänsla men rejäla flashbacks smile

Senast redigerat av 940R (10 januari 2011)

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
endorfinslaven
9 januari 2011 · 671 Inlägg

När man totaltförnedrat någon som tror sig ha köpt körkunskap o fart med bilen.

Eller då man sitter i bilen full av adrenalin efter att ha åkt över 200kmh studsandes över tjälskott.
Sett killen bakom sakte försvinna i backspegeln i sin flashiga bil och du bara totalnjuter..
Då är man i "the zone"
Det är när bilen funkar (bromsar väghållning o motor rullar som önskvärt)...
Endorfinet sprutar ur ögon och öron och man vill bara skrika....

mrpalmer
9 januari 2011 · 796 Inlägg

endorfinslaven skrev:
När man totaltförnedrat någon som tror sig ha köpt körkunskap o fart med bilen.

Eller då man sitter i bilen full av adrenalin efter att ha åkt över 200kmh studsandes över tjälskott.
Sett killen bakom sakte försvinna i backspegeln i sin flashiga bil och du bara totalnjuter..
Då är man i "the zone"
Det är när bilen funkar (bromsar väghållning o motor rullar som önskvärt)...
Endorfinet sprutar ur ögon och öron och man vill bara skrika....

+1, så underbart big_smile

Hemma bra, garaget BÄST!
Tynnerstroem
9 januari 2011 · 345 Inlägg

Solnedgång när man färdas på en glest trafikerad motorväg omgiven av det öppna landskap Sverige är så känt för. Forden på Cruise-control i 110KM/H med Bob Seger's "Against the Wind" spelandes i sådär lagom volym, och man känner hur bilen bara flyter fram över ojämnheterna i vägen samtdigt som det enda man hör är musiken då bilen är så väl isolerad. Det är körglädje enligt mig, underbart.

Busgrabb Rejsa ?
9 januari 2011 · 2 959 Inlägg

Åka på bredden så det ryker, börnouter och köra streetracing......mmmm bättre finns inte big_smile
En jävla rakt fram prestanda är inte fel heller...

Autotech
BMW 335D (2008)
UrPeppe Lastbilsbyggare
9 januari 2011 · 389 Inlägg

Alla bilturer i Urquattron är körglädje smile

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
9 januari 2011 · 1 948 Inlägg

Rå körkänsla, inga hjälpmedel ett gott motorljud och bra väghållning och "feeling"... går det fort så är det en bonus wink

Köra cabbe gör att det käns som om det går dubbelt så fort.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
lingua
9 januari 2011 · 2 271 Inlägg

Spontanrace vid rödljus etc på sommarkvällar.
Alla rutor nere och njuta av turboviiiiiin och pssch!

En fin kurvig väg är aldrig fel heller.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Calleklutt
9 januari 2011 · 241 Inlägg

940R skrev:
Ljumen sommarkväll men rutan öppen lyssnade på turbopys avgassmällar och vinden folk och andra bilar som susar förbi.Gärna på allen i göteborg och resten av göteborg

Kan inte annat än att hålla med, underbart!

BMW 335i Coupe "BurgerTuning" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang