Volvo B21ET, Vilken Motorolja använder ni?

mrcup
9 januari 2011 · 46 Inlägg

Hej!

Har precis köpt en Volvo 244 Turbo, som jag ska byta olja i, har läst runt lite här men har inte blivit nå kolkare,

Vad använder ni`?

/joakim

Senast redigerat av mrcup (10 januari 2011)

jonTe
10 januari 2011 · 5 710 Inlägg

Jag skulle köra en helsyntet av känt märke med viskositeten som Volvo själva rekommenderar = läs instruktionsboken.

MVH Jonas
..............
mrcup
10 januari 2011 · 46 Inlägg

Jo, men det är en gammal bil, helsyntet känns lite för rent, blev rekommenderad mineralbaserad olja.
Tack en då!

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
10 januari 2011 · 1 594 Inlägg

mrcup skrev:
Jo, men det är en gammal bil, helsyntet känns lite för rent, blev rekommenderad mineralbaserad olja.
Tack en då!

Den ser ju ut att vara i bra skick och alltid fullservad på Volvo enligt din press. Tycker du absolut ska köra på en helsyntet av ett känt märke med viskositet enligt Volvos egen rekomendation. Att den blir "för ren" tror jag inte du ska vara orolig för, detta gäller främst motorer som gått långt med sämre olja mellan oljebyten.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
RinorGDI
10 januari 2011 · 338 Inlägg

0w40 mobile 1

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
jonTe
10 januari 2011 · 5 710 Inlägg

mrcup skrev:
Jo, men det är en gammal bil, helsyntet känns lite för rent, blev rekommenderad mineralbaserad olja.Tack en då!

Av någon gammal "oljeexpert" antar jag wink
För ren....hur f-n kan en olja vara för ren?

Hursom....läser du på lite hos de som kan ämnet bäst (oljeleverantörerna) så får du den gamla skrönan svart på vitt.

MVH Jonas
..............
Andreas_ace
10 januari 2011 · 375 Inlägg

Vet du vad den körts på innan?
Förra ägaren måste annars veta.

Helsyntet är inga problem att köra med.
Finns lite skönor om all olja, så man bör läsa sig till ämnet.

Så återigen: vad ska jag köpa? Det beror på din bil, fickan och hur du tänker att köra och serva bilen.
Alla märken hävdar deras erbjuder det bästa skyddet som finns - tills de lanserar ett överlägset alternativ.

Det är som tvättmedel - vitare än vitt tills nya Super-Nukem-Dazzo kommer ut.

Senast redigerat av Andreas_ace (10 januari 2011)

Volvo 740GL (1990)
mats757
10 januari 2011 · 915 Inlägg

RinorGDI skrev:
0w40 mobile 1

VET du att den oljan är lämplig i en sådan Volvo motor?

Man ska alltid rekommendera den typ av klassificering som krävs av tillverkaren. Detta är mycket viktigt.
Oljan i sig är bra, men kanske inte så lämplig för den typen av Volvo!

På -70talet när syntet-oljor börja komma var det väldigt vanligt att dom tvättade rent motorerna FÖR bra invändigt, vilket ledde till att det blir proppar som följde med och täppte igen oljekanaler.
MEN, nu tvättar mineraloljor OCKSÅ lika bra, så den gamla myten att man ska inte hälla syntetolja i en gammal motor håller inte längre.

Mats

mrcup
10 januari 2011 · 46 Inlägg

Bra svar, tack! Ringde till Volvo i Borlänge idag där bilen är köpt och servad sedan ny. De rekomendera , mobil 10/40 helsyntet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang