5213
Sök

Svårtstartad Volvo 940 med högljud bränslepump

4 299 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
Tjena!
Det hela började med att bilen ibland fått för sig att rycka till, och det har varit på låga varv med högre växel i. Efter ett tag hörde jag ett ljud som kom underifrån bilen som lokaliserades till bränslepumpen. Hördes ganska bra trots motorn igång och stängd dörr.

Nu senast så körde jag på vägfärjan i vanlig ordning och stängde av inga problem so far!
Men när jag skulle köra av färjan vart de lite knepigt, den ville inte starta förrän jag tryckte till på gasen.
På vägen hem körde jag nervöst på färjan igen och nog fan gör den likadant.

Det som gör mig osäker i felsökningen är ju att jag har aldrig ägt en volvo utan i princip bara saabar. Med andra ord bilar som har bränslepumpen i tanken. Så jag vet ju inte om min pump låter normalt, eller är det så att den inte ska låta alls? Låter lite som att den pumpa luft nästan?

Hur som, rent spontant skulle jag tippa på att det är bränslepumpen som är boven i dramat. Men eftersom jag inte vill stå där och konstatera att "oj hoppsan, de hjälpte inte" så kan det ju vara en bra idé att höra vad fler tycker smile

Sen största frågan, det sitter ju 2 pumpar på denna. Om det nu är pumpfel, vilken pump kan det tänkas vara?

Hoppas på att även rycket har med detta svårstartade beteende o göra!

Bilen ifråga är en Volvo 945 -94 med en B230FD under huven.

1 758 Inlägg
9 januari 2011
Av det du beskriver låter det som att det kan vara tankpumpen som funkar dåligt.
Om den inte pumpar som den ska kan det bli luftfickor i ledningen, vilket gör att huvudpumpen (den under bilen) låter illa (och kan gå sönder i längden).

Enklaste sättet att kolla om tankpumpen går är att skruva bort tanklocket och lyssna i påfyllningsröret, då ska man höra pumpen surra där nere.

Om pumpen inte går som den ska så är det mycket troligt att det är bränslepumpsrelät som är dåligt. Är ett ganska vanligt fel på Volvo 7/900 att lödningarna i relät släpper.
Men börja med att kolla om det verkar vara något liv i tankpumpen!

4 299 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
Grymt! Tack så mycket, detta ska jag kika vidare på smile

4 299 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
Då bilen funkat bra hittills förutom vid ett tillfälle så chansade jag på att de är reläet och åkte till mekonomen och köpte ett nytt. Vitt va det jag köpte och nyss skulle jag byta ut de så tog bort askkoppen och facket ovanför. Men inget utav reläerna som sitter där är vitt, dom som såg likadana ut var ett svart och ett gult.

Så vart sjutton sitter bränslepumpsreläet någonstans? För jag kunde inte ersätta varken det svarta eller det gula med mitt vita pga den lilla piggen i plast som sitter brevid stiften på lite olika placeringar beroende på relä.

För de jag hade att välja på var grönt eller vitt relä på mekonomen, eller är det special bara för att det är en FD-motor?

181 Inlägg
11 januari 2011
på min motor b230F så är det ett grönt relä å de va det på min 940 oxå. men de gröna relät/ vita relät skall sitta i mitten av hålet å typ 3 relän in. men kolla om de sitter där, om de inte gör de så kan något spån som ägt bilen innan kopplat bort relät å satt en sladd så pumpen går helatiden när bilen är igång med en säkring emellan då får man hoppas.. de har ljushuvudet gjort på min bil..  blev ganska snopen när ja skulle kolla mitt relä..yikes tongue

1 758 Inlägg
11 januari 2011
Här är en bild på hur reläna sitter:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … x695fn.jpg

Plocka loss det och kolla artikelnumret eller ta med det in på mekonomen så de kan jämföra!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
11 januari 2011
Du skall ha ett vitt relä å det sitter där innanför askkoppen jag lovar....

Men jag tror snarare på att det e förpumpen som lagt av jag med. Hur mycket soppa har du på den. När förpumpen pajjar brukar bilen funka bättre med full tank det kan även va hål på en slang inne i tankarmaturen å det kommer du också å utesluta om du fyller upp tanken helt full.

Å soppa går ju åt i vilket fall som helst eller

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

4 299 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
Har läst runt lite och hittade på jagrullar.se att på enbart årsmodell -94 bytte dom både placering och relä...

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=62750

Så imorgon åker jag tillbaka och tänker ha tillbaka mina pengar trots bruten förpackning.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
11 januari 2011
Rallyhalle skrev:
Har läst runt lite och hittade på jagrullar.se att på enbart årsmodell -94 bytte dom både placering och relä...

Så imorgon åker jag tillbaka och tänker ha tillbaka mina pengar trots bruten förpackning.

Sedär du så länga man ar jobbat med Volvo å så många relän man bytt.... Mne tydligen funkar dom som sitter på 94 940 mycket bättre annars hade jag ju vetta detta smile

Men dom andra tipsen gäller fortfarande

181 Inlägg
11 januari 2011
kanske även skulle kunna vara lite halvdåligt soppafilter?  dumt å utesluta några saker när man felsöker tongue

4 299 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
JaggaChafen skrev:
Rallyhalle skrev:

Sedär du så länga man ar jobbat med Volvo å så många relän man bytt.... Mne tydligen funkar dom som sitter på 94 940 mycket bättre annars hade jag ju vetta detta smile

Man lär sig nått varje dag, eller hur är det man brukar säga? tongue

Märker jag inte av någon skillnad med reläet ska jag testa dina knep helt klart! Har ju hittills bara kört med max halv tank i princip hittills smile

matheus: Bilen ska vara relativt nyservad och med tanke på filtrets placering så ser mitt filter väldigt nytt ut tongue
Men det är som du säger, dumt att utesluta en så enkel sak! smile

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
11 januari 2011
Rallyhalle skrev:
JaggaChafen skrev:
Rallyhalle skrev:

Märker jag inte av någon skillnad med reläet ska jag testa dina knep helt klart! Har ju hittills bara kört med max halv tank i princip hittills smile

matheus: Bilen ska vara relativt nyservad och med tanke på filtrets placering så ser mitt filter väldigt nytt ut tongue

Alltså tanka först relä sen. Skulle jag vilja säga soppan går ju åt ändå å relät kanske du byter i onödan.

4 299 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
JaggaChafen skrev:
Rallyhalle skrev:
JaggaChafen skrev:

Alltså tanka först relä sen. Skulle jag vilja säga soppan går ju åt ändå å relät kanske du byter i onödan.

Okej, får väl tanka innan jag åker och lämnar tillbaka det felaktiga reläet dårå tongue
Har ändå 2 mil att åka för o komma till mekonomen...

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
11 januari 2011
Rallyhalle skrev:
JaggaChafen skrev:
Rallyhalle skrev:

Okej, får väl tanka innan jag åker och lämnar tillbaka det felaktiga reläet dårå tongue

Ja det e ju snorbra. Om bilen funkar med full tank så kan du ju bara lämna tillbaka det å säga att dom har sålt ett relä som inte passar din bil. Å om den fortfarande går kasst kan du ju säga att du skall ha ett som passar istället. Mitt tipps e dock å ringa dom först då dom troligtvis inte har ett sånt relä som du skall ha på lager.

4 299 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
JaggaChafen skrev:
Rallyhalle skrev:
JaggaChafen skrev:

Ja det e ju snorbra. Om bilen funkar med full tank så kan du ju bara lämna tillbaka det å säga att dom har sålt ett relä som inte passar din bil. Å om den fortfarande går kasst kan du ju säga att du skall ha ett som passar istället. Mitt tipps e dock å ringa dom först då dom troligtvis inte har ett sånt relä som du skall ha på lager.

Då återkommer jag imorgon med testresultat wink

4 299 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
Blev skillnad med full tank i bilen, nu hör man inte ett ljud från pumpen "under förarsätet". Och ryckt till har den faktiskt inte heller gjort än!

Men läste nånstans att de skulle vara 8 ohm på säkring 11, så mätte där och jag fick 2... Så jag testar faktiskt med ett nytt relä och se vart det leder, skulle komma på fredag.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
12 januari 2011
Rallyhalle skrev:
Blev skillnad med full tank i bilen, nu hör man inte ett ljud från pumpen "under förarsätet". Och ryckt till har den faktiskt inte heller gjort än!

Men läste nånstans att de skulle vara 8 ohm på säkring 11, så mätte där och jag fick 2... Så jag testar faktiskt med ett nytt relä och se vart det leder, skulle komma på fredag.

Då e det ju bara å kolla om pumpen i tanken funkar då. Å gör den det så e det förmodligen nån slang i tanken som e pajj.

Gött ändå va

4 299 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
Då va felet till att bilen va svårstartad hittat, de va pulsairventilerna som hade pajat och släppte igenom ganska mycke avgaser tongue

Så det som återstår är att konstatera om de är fel på tankpumpen eller reläet samt varför bilen rycker till ibland. Men först är det besiktning!

181 Inlägg
17 januari 2011
Rallyhalle skrev:
Då va felet till att bilen va svårstartad hittat, de va pulsairventilerna som hade pajat och släppte igenom ganska mycke avgaser tongue

Så det som återstår är att konstatera om de är fel på tankpumpen eller reläet samt varför bilen rycker till ibland. Men först är det besiktning!

Kalas de ju! tänkte bara såsa upp en kommentar till varför soppapumpen surrar, det gör min oxå när jag har lite bensin i, la märke till de här om dagen bilen stod plant å jag hörde ett surrande ljud i bilen så jag sänkte den lilla volymen på stereon å stänge av flärren så de va helt tyst förutom bilen då, å de surrade i bilen lät som de kom från V-lådan öppnade dörren å skickade ner huvudet så lång ner ja kunde (sportstolar) kom kanske inte ens till tröskeln men de lät från pumpen under bilen. då åkte ja å tankade sen lät den inge mer, så antingen tanka eller höj volymen på stereon big_smile de e mina tips xD

4 299 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
matheus skrev:
Rallyhalle skrev:

Kalas de ju! tänkte bara såsa upp en kommentar till varför soppapumpen surrar, det gör min oxå när jag har lite bensin i, la märke till de här om dagen bilen stod plant å jag hörde ett surrande ljud i bilen så jag sänkte den lilla volymen på stereon å stänge av flärren så de va helt tyst förutom bilen då, å de surrade i bilen lät som de kom från V-lådan öppnade dörren å skickade ner huvudet så lång ner ja kunde (sportstolar) kom kanske inte ens till tröskeln men de lät från pumpen under bilen. då åkte ja å tankade sen lät den inge mer, så antingen tanka eller höj volymen på stereon big_smile de e mina tips xD

Haha, det är också ett sätt att lösa de på tongue
Har ett relä nu för att testa med, kostade inte många kronor faktiskt. Men just nu går bilen så bra så har inte orkat byta de.

Dock har jag större problem nu, 7st 2or på besiktningen varav en va rostig dragkrok. Skaffar man sig inte jobb så får man de i alla fall roll

Sök