4917
Sök

Bw s200g vs hx35 till saab 9000?

Dr. Turbo
459 Inlägg
29 maj 2011
Nu finns det flera olika varianter av s200, har för mig att s200g var den äldre varianten (schwitzer) med extärn wastegate? har tyvärr borta all info och mått på den :\ , är det nån som har måtten osv på den så lägg gärna upp infon smile

Hittar du dock en BW med 50 eller 51mm induser så är du rättså nära sanningen då den har nästan rätt mått för din motor. Ett plus i kanten är att den har stor turbinexduser för dig som inte vill ha så mkt mottryck wink
Nu är jag dålig på att välja rätt avgashus mot såhär aningen större maskiner (har mest koll på 2L motorer) så vågar inte säga vad du ska sikta på för avgashus. Kanske någon annan här har lite koll? skulle gissa på runt 1.0 i A/R

Skulle jag välja mellan hx35an och s200 så väljer jag borg warner s200 alla dagar.

Holsets hx35 skulle jag inte vilja rekommendera till någon då det är den sämsta serien i Holsets serie pga sin väldigt tunga turbin kontra effektuttag. Dvs den spoolar dåligt om man jämför med andra agg i liknande storlek.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 maj 2011
MHI TD04HL-19T #6 skulle jag rekomendera!

Dr. Turbo
459 Inlägg
29 maj 2011
Funkiee skrev:
MHI TD04HL-19T #6 skulle jag rekomendera!

För gryckel´s motor ja smile

För t247365´s motor blir 380hk med 19T väldigt svettigt wink

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 maj 2011
om jag jämnför på min motor mitt gamla hx40 agg med 56in/65ut, så lämnade den 1.5 bar först vid 4700rpm, med extraktorgrenrör osv...

samma motor med en filat gjutjärngrenrör och en borg warner s200g, med 50 in/ 56 ut lämnade 1.8 bar vid 2900rpm smile

mitt borg warner s200g är tillverkat 06 så de big al säger om schwitzer aggen stämmer inte riktigt.
dom gamla schwitzer aggregaten hette s2.

efter att ha stått å bara glott på hx agg gentemot borg warner så väljer jag inte holset längre, borg warner ser så myck mer moderna ut bara man tittar på dom.

Jag har eventuellt ett borg warner  b2g aggregat till salu. 54mm in å 56mm ut. tillverkat 09.
billet kompressorhjul.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 maj 2011
då skulle jag kört en gt30bb smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 maj 2011
Funkiee skrev:
då skulle jag kört en gt30bb smile

jag läste faktiskt en artikel som en motorfjolla hade räknat å skrivit ihop med diagram, han skulle välja turbo till sin subba wrx sti.

Han jämnförde s200g, gt30bb, gt35bb tror jag de var. å ingen av dom aggregat spoolade lika fort som bw200an, den lämnade även mer kräm än gt30ian..

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 maj 2011
fördelen är dock att det finns program för gt30bb

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 maj 2011
Funkiee skrev:
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?kategori=670&produkt=92&model=2323&listorder=37

De skulle jag faktiskt inte bry mig om när de är "Min" bil.

Stog å glodde på polarens turbo häromdagen, gt2876R, kullagrad...

stod å blev förvånad över att man stoppar ihop ett 52mm komphjul med 48mm turbinhjul...
behövs de ens kullager för de ska spola fort...  å de är ett "räseragg"

9 Inlägg
30 maj 2011
tacksam för bra svar smile killen jag ska handla av verkar ha en BW med 48mm induser och en med BW med 54mm ..
båda med 56mm exduser

viken rekomenderas för min tidigare nämnda motor ? big al snackade om 50-51 induser men ska man
då ta den med liten eller stor turbin? om jag inte hittar en 50:a då altså?

tack igen..

Dr. Turbo
459 Inlägg
31 maj 2011
48mm kompressor induser är perfekt för 380hk anledningen varför jag sa 50mm eller 51mm var att de nyare BW finns inte med 48mm smile

9 Inlägg
31 maj 2011
okok.. sökt som en galning efter info när "G" modellen kom och vilka storlekar den finns i,
men hittar inte ett smack! för jag antar att dom bara la på ett G på namnet när den nya modellen kom?

för säljaren säger att det är en s200g med 48,5 in & intern wg..
så min fråga är hur mucket sämre den gamla modellen är om det nu visar sig vara en sådan?

tacksam för svar..

Dr. Turbo
459 Inlägg
31 maj 2011
G står för intern wg
Vet inte hur länge de fanns men nyare BW har inte intern wg
Är oxå lite osäker om fanns med twinscroll och/eller extended tip
Har för mig att extended tip kom 06 så är det som xuri säger så kan s200g finnas med extended tip

De äldre modellerna är faktiskt inte alls dåliga
Trots att de saknar nyare teknologin så håller de sig väldigt bra mot nyare agg av andra tillverkare just för att de låg i framkant redan då.

Du har inga fler mått från säljaren på den med 48,5mm induser på kompressorn?

9 Inlägg
31 maj 2011
ok, då va jag ju helt ute och cycklade smile

inte mer än 48,5 in & 56 ut.. samt T3 twinentry

och säljaren vet inte ålder på den men han trodde det stod 1,00 på avgashuset,
får erkänna mig lite dåligt påläst på området men blir inte det ett riktigt stort avgashus?

& brukar man inte mäta avgashus i cm2 ?

tackar för all hjälp big al..

Dr. Turbo
459 Inlägg
1 juni 2011
1.0 i A/R är "halvstort"
Lite svårt att förklara hur stort det är då det är turbinhjulets induserdiameter kontra A/R på avgashuset som är avgörande för vars registret hamnar, dvs det som avgör "utväxlingen".
Hade det varit en 2L motor så hade jag rekommenderat 0.82 avgashus men eftersom motorn är lite större så bör utväxlingen vara lite lägre så att säga smile
Somsagt har lite dålig koll på aningen större motorer kanske så funkar det bra med ett 0.82hus på 2.5L motor utan att mottrycket ökar "för mkt" på slutet.

Mäts lite olika mellan tillverkare, bland annat mitsubishi och holset mäter sina avgashus i cm2 och garrett och borg warner i a/r, inte alltför lätt att veta smile

9 Inlägg
5 juni 2011
okok, finns det ngt mått på hur mycket mer luft som går ut ur kompressorsidan emot vad som går in på avgassidan när man har utväxlingen 1,0 A/R ?

aja en annan dum fråga, är borgwarner & schwitzer samma sak? tycker folk skriver att dom har schwitzer axel i borgvarner hus osv osv..

Dr. Turbo
459 Inlägg
5 juni 2011
Tyvärr inte :\
Är därför turbotillverkarna låter en själv välja flera olika avgashus till samma turbo så man själv väljer det avgashus man tror fungerar bäst för sin motor.
Det bästa sättet att se vilket avgashus som passar bäst är i en bromsbänk, då kan man verkligen se vars registret hamnar och även om det vart för litet (högt avgasmottryck på slutet) eller för stort (väldigt trögspoolat).
Har man nu inte tillgång till flera avgashus till samma turbo och en bromsbänk ( väldigt få som har detta måste jag säga wink ) så får man försöka ta reda på om det är någon annan som åkt med den turbon man funderat på, på en likadan helst annars liknande motor och då vilket avgashus som använts. Tyvärr lite trial & error.

Inga frågor är dumma.
Borg warner och Schwitzer är i princip samma sak.
Borg warner köpte upp Schwitzer 1999 men valde efter ett tag att döpa om kompressorhuset till Borg Warner, detta var nångång runt 2004-05.
Borg Warner äger även KKK så snart kanske även deras kompressorhus döps om wink

Så om folk säger att de har Schwitzer axel i sina Borg Warner hus så brukar det vara så att de satt in en axel från tiden när det fortfarande stod Schwitzer på kompressorkåpan till sin turbo som det numer står Borg Warner på. Det behöver inte vara dåligt då det kan vara exakt samma turbin. smile

9 Inlägg
8 juni 2011
gott smile lär sig en massa bra här jue..

på  http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop … mp;t=50223

ser du ett bromspapper på en likadan motor som jag har dock är inte hans kompsänkt, med en s200 snurra och kör 1,2bars ladd . syns ju ganska tydligt att den bottnar vid 400 whp´..

min plan är att ladda 1 kg och räknar då alltså inte med att komma över 400, så undrar då hur kurvan sett ut om killen kranat ner laddet till 0-8 lr 0,9 ?
menar tråkigt o ha så kort register sad

killen säger att hans snurra var 52 in 58 ut men visste inte hur stort avgashuset var sadsad

tackar igen för all hjälp..

Dr. Turbo
459 Inlägg
8 juni 2011
Jo sådär kan det se ut på registret om avgashuset är förlitet eller att man har läckage på trycksidan.

Tycker dock det ser ut som han har lite seg spoolup, han borde ha bättre spool än sådär speciellt om avgashuset är för litet.
Kanske har wastegaten lite för lös fjäder eller något annat som förstört t.ex läckage.

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 juni 2011
Big Al skrev:
Jo sådär kan det se ut på registret om avgashuset är förlitet eller att man har läckage på trycksidan.

Tycker dock det ser ut som han har lite seg spoolup, han borde ha bättre spool än sådär speciellt om avgashuset är för litet.
Kanske har wastegaten lite för lös fjäder eller något annat som förstört t.ex läckage.

bänkade min volvo 2.3a häromdagen 50 in 56 ut,
http://www.garaget.org/?car=34939&image=2372081

Jag hade både bettre å bredare register.. tillochmed sämre grundspis å org grenrör.

Jag tror jag bottnade 50mm te 374 hk, lite mer ladd kanske kunde gjort något men tappade ladde efter 6k.

Sök