4273
Sök

Startproblem, manuell V70 2.5T -98! Reläet slår ej till trots att det fungerar...

* Voff voff *
11 136 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
Min styvmor har en manuell V70 2.5T -98 som gått 25000 mil!

Imorse ville den inte starta...

Det som händer är följande:

Bilen startar ibland och stannar sedan efter c:a 3-5 sekunder!

Det jag provat är följande:

Med startgas startar bilen men slutar gå när man slutar spruta in den! Därav drar jag slutsatsen att bränsle saknas men luft och gnista finns!

Provade med alla tre nycklarna och felet kvarstår med samtliga! Provade även att koppla bort larm + immon och felet kvarstår även då!

Inga felkoder finns lagrade!

Vidare felsökning gav att bränslepumpen ej hörs och bränslereläet ej slår till när man slår på tändningen!

Men... Det märkliga är att om man tar ur säkringen för bränslepumpen och sedan sätter i den igen så slår reläet till och pumpen går någon sekund! Gör man denna manöver medan man försöker starta, så startar bilen och går så länge som du lyckas hålla en någorlunda jämn takt med i och urplockning av säkringen!

Slutsatsen så här långt är att det verkar som att reläet inte får någon signal om att starta pumpen vid tillslag av tändningen!

Så vad tror ni? Har helt enkelt databoxen sagt upp sig och slutat skicka ut signalen eller finns det nå´t annat rimligt fel?

Tusen tack på förhand!

//Brådhis + Styvmor

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

8 282 Inlägg
12 januari 2011
Brådhis skrev:
Men... Det märkliga är att om man tar ur säkringen för bränslepumpen och sedan sätter i den igen så slår reläet till och pumpen går någon sekund! Gör man denna manöver medan man försöker starta, så startar bilen och går så länge som du lyckas hålla en någorlunda jämn takt med i och urplockning av säkringen!

Slutsatsen så här långt är att det verkar som att reläet inte får någon signal om att starta pumpen vid tillslag av tändningen!

Men signal bör det ju komma eftersom du kan få pumpen att starta genom att ta ur / sätta i säkringen..? Men det uppenbara här är ju ifall reläet är kollat efter kallödningar eller om ni provat med ett annat?

* Voff voff *
11 136 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Brådhis skrev:

Men signal bör det ju komma eftersom du kan få pumpen att starta genom att ta ur / sätta i säkringen..? Men det uppenbara här är ju ifall reläet är kollat efter kallödningar eller om ni provat med ett annat?

Njae... Alltså... Signalen som kommer från boxen är väl inte densamma som blir när jag trycker i reläet...? Eller? Min tanke var att reläet slår till om det saknas tryck när man sätter i säkringen och att reläet därför är helt...!? Dvs att det sker oberoende av boxen!

För varför fortsätter inte pumpen att gå när man vrider på starten annars? Pump och relä fungerar ju när man duttar med säkringen men slutar fungera så fort säkringen trycks på plats! Därav min tanke om utebliven signal från boxen om att motorn är igång...!

Tänker jag fel?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök