3323
Sök

Lambda lampa lyser på -85:a 740 med LH2.4 turbomotor

Load3d
14 januari 2011
Trådstartare
hej.

idag så vred jag igång ticen och den var riktigt svår startad sen stängde vi av den starta den igen (lambda lampan lös ej).

en timma efter så gick jag ut å vred igång den igen och då lös lambda lampan troligt att den då la felkoden efter första uppstarten..?

ska plocka minus kabeln en timma för att nollställa systemet. Men vad ska jag annars kolla över? läckor i insug,tryckrör..? Kan lekage kring lambdan orsaka detta fenomen? rabbla upp saker jag kan kolla..

Det är alltså en -85:as 740 med lh2.4 turbo motor. (har inget uttag för att kolla felkoder) kan någon säga visa hur det ska kopplas och hur själva kontakten ser ut på en b230fk -97?

bränsleboxen är förövrigt chippad.

kom med tips och trix

mvh

Load3d
14 januari 2011
Trådstartare
förövrigt så kollade jag stiften dom va blöta.. och sen var de felmodell samt ett elektrodavstånd på 1mm skall vara 0.7.. knackade ihop dem och den startade lättare än vad den gjorde tidigare..för då fick jag gnugga på ett bra tag.

har aldrig varmkört motorn än så jag ska försöka göra de imorgon om det går vara ute då... för jag kan väll inte skada motorn om den bara får stå och gå på tomgång 30min?

10 287 Inlägg
16 januari 2011
Är det första gången du drar igång den eller har den gått bra förut?

Lite retorisk fråga ovan iofs - har du felkoder så måste du se till att du kan läsa ut dom. Du får skaffa elschema och koppla in ett OBD2 uttag.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Load3d
16 januari 2011
Trådstartare
jaa det är där vi har problemet... hittar inget elschema sad.. du kan inte hjälpa mig med det?

10 287 Inlägg
16 januari 2011
Här har du tex ett schema för 940 -93 (vilket funkar eftersom det är samma typ av boxar som till FK).

http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 … 940-93.htm

17/11 är diagnosuttaget.

(Jag konstruerade faktiskt första handhållna OBD läsarna åt Volvo till deras fabrik i Ghent 1991. Tyvärr har jag glömt det mesta..)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Load3d
16 januari 2011
Trådstartare
grymt ska se om jag kan åstadkomma nått av de där!

Sök