Ford Focus -00, baterilampa blinkar/lyser. elen "flimrar". generator? ärg? batteri?

Majjo86
16 januari 2011 · 6 Inlägg

hej, ja e ganska okunnig som mekaniker men tänker att det är aldrig för sent att lära sig!
batterilampan i bilen tänds ibland men slocknar lika fort, för att sedan tändas igen efter några sekunder osv osv osv. inga stabila intervaller alls utan helt slumpmässigt. inte heller kopplat till något speciellt i körningen, utan när som.
lyset, fläkten, instrumentpanelen osv flimrar till ibland också inte heller det kopplat direkt till att lampan tänds utan även när lampan är släkt. hmm

dessutom, för att göra det hela ännu mer spännande, så flippade den helt igår vid körning till jobbet.
alla instrumentnålar föll ner till noll, sedan upp till max, ner igen till noll och sedan var den som vanligt igen med normala värden. hmm
det hände tre gånger på 5km, men motorn, styrningen, bromsarna (abs) osv påverkades inte under tiden..
när jag nervöst skulle köra hem igårkväll igen så hände ingenting! ingen batterilampa, inget strul med instrumenten, utan bara lite flimmer i lyktorna.. neutral

fattar ingenting!
någon som har en kvalificerad gissning???

falmo
16 januari 2011 · 473 Inlägg

Skulle börja kolla på alla kablar runt batteriet speciellt jorden leta efter ev kabelbrott eller dålig kontakt
en fråga : efter det att batterilampan lyst går han trögre på starten då dvs sämre kräm i batteriet ?

Majjo86
17 januari 2011 · 6 Inlägg

tja, falmo..
jag kikade lite på kablar och annat runt batteriet idag, men såg inget konstigt. gjorde rent o hade på lite 5,56, men ingen förbättring.. jag såg ingen ärg eller några yttre skador på någon kontakt eller sladd.

den går inte trögare varken före, efter eller under lampan lyst.. inga fall i varv på tomgång eller mindre kräm i lampor osv, direkt kopplat till lysande eller släckt lampa. det händer, men till synes oprovocerat..
kan det vara någon givare i generatorn eller runt batteriet som har fått ett spel?

hade vid körning idag inga problem med instrumentnålarna, och batterilampan blinkade bara till vid några få tillfällen.. flimret är dock kvar på belysningen, men även det, bara i intervaller..

sjukt tacksam för förslag på fel! jag ringde verkstan igår, o han trodde stenhårt på generatorfel. aka 6000:-... men det känns lite konstigt att det skulle vara hela generatorn? snarare typ glapp eller nått? har läst något om kol i generatorn.. kan det ta slut eller skadas? skulle det kunna vara nått sånt?

andino TMR|Team Moisty Racing
17 januari 2011 · 454 Inlägg

kollat att polskorna sitter ordentligt på batteriet? dom ska inte gå att rubba för hand...
hade liknande problem på min focus.

TMR|Team Moisty Racing
Supra projekt:
PROJEKTTRÅDEN
Toyota Supra MKIV "Moistness" (1997)
Volkswagen Caddy "Ior" (2011)
Cableguy Lindén
17 januari 2011 · 122 Inlägg

Hej
Jag kan nästan helt säkert säga att det är någon diod i generatorn som bråkar, det är VÄLDIGT vanligt. Tillslut kommer lampan tändas helt och den slutar att ladda sad

Försök att mäta vad bilen laddar när lampan lyser, det kan ju vara något annat som stör i bilen men osanolikt.

Men det är ett rätt enkelt ingrepp att byta diodplatta om man vet vad man gör smile

Senast redigerat av Cableguy (17 januari 2011)

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
falmo
17 januari 2011 · 473 Inlägg

jag hänger på cableguy. om kablar sitter som de ska och felet består så är nog sannorlikheten stor att generatorn är felet 
Det som du skulle kunna göra är att du beger dig till närmaste bilskrot och ber att få köpa en generator på öppet köp , byta ut och på så viss eleminera felet .

andino TMR|Team Moisty Racing
17 januari 2011 · 454 Inlägg

falmo skrev:
jag hänger på cableguy. om kablar sitter som de ska och felet består så är nog sannorlikheten stor att generatorn är felet 
Det som du skulle kunna göra är att du beger dig till närmaste bilskrot och ber att få köpa en generator på öppet köp , byta ut och på så viss eleminera felet .

byta generator på en focusjävel är ingen lek för den okunnige, inte om det är en 2,0 iaf. tog 2 dagar för mig, man fick kröka plåtar och lirka som fan för att få ut den. hmm

TMR|Team Moisty Racing
Supra projekt:
PROJEKTTRÅDEN
Toyota Supra MKIV "Moistness" (1997)
Volkswagen Caddy "Ior" (2011)
falmo
18 januari 2011 · 473 Inlägg

det har jag visserligen inte behövt göra så det kan du bättre än jag. kanske bättre att köra den till verkstad och låta dem hjålpa till . och då kanske inte till märkesverkstad utan kolla med mekonomen eller annan som inte tar lika mkt betalt

Majjo86
18 januari 2011 · 6 Inlägg

har köpt en begagnad generator på bildelslagret i kungälv!
jag har en 1,6:a, är det någon skillnad från 2,0an?

tänkte att ja skulle kolla lite själv först men om det blir för svårt, lämna den någonstans.. själv är bästa dräng vet ni, o man vill ju lära sig ALLT wink
hoppas bara att det är det som är problemet! tack för all hjälp förresten! sjukt tacksam

Cableguy Lindén
19 januari 2011 · 122 Inlägg

ja det är stor skilnad så den kommer du inte att få dit.

Att byta generator på en 1.6a är inget svårt alls 3 bultar och gott om plats smile

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
falmo
24 januari 2011 · 473 Inlägg

du kan kolla på den du har vad det är för Boschnummer gå sedan in på www.laga.se lägg in numret där så får du fram var de finns

Peppish
25 januari 2011 · 122 Inlägg

Haft samma fel, Dock en -05a, Men då var det trasig generator. Kollade alla kablar också.

Majjo86
23 maj 2011 · 6 Inlägg

kabeln mellan generatorn och styrenheten i bilen var kass. detta gjorde att datorn inte kunde komunicera med generatorn. datorn satte då generatorn på full spett eftersom den trodde att det var något fel, vilket fick generatorn att skicka ut 14 volt i bilen vilket fick diverse olika system och varningslampor att få ett spel. kabeln är bytt och lampor som inte klarat av 14 volt är bytta de med..
tusen tack för all hjälp!!!

har precis lagt ut mitt nya bilproblem under en ny tråd.. kan ni så får ni gärna kolla till den!

Cableguy Lindén
23 maj 2011 · 122 Inlägg

Bra laddning på en bil ska vara 14.4V, så du måste ha haft ännu högre spänning om lamporna gått sönder.

Var en av de 3 kablarna av en bit från kontakten till generatorn? Det händer oxå ibland smile

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Majjo86
23 maj 2011 · 6 Inlägg

JA, självklart!!!
17 volt var det nog förresten!!
Maxkapaciteten för generatorn iaf.. 17 var det!
Ber om ursät för detta men det var ju några månader sedan!!

kolla gärna nya tråden som sagt.. vill gärna ha lite tipps och råd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=215557

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang