3861
Sök

Volvo 960 3.0l turbo val?

27 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej hoppas nu på att få hjälp med att välja turbo till min 6a.

Motorn är 960ins 3liters raka sexa "B6304" med 204hk original.

undrar endast vad för turbo som kan bli bra till denna motorn, vill uppnå en effekt på ca 300HK med snabb spoolup och som helst har intern wastegate

inte expert på turbos men jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter

Allt med stakar, kolvar, mm vet jag redan så bara turbo tips är intressant big_smile

Mvh: André

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 januari 2011
#2
KKK24 från S60R. Den levererar enkelt 300hk och håller bra vid dessa låga laddtryck.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

27 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#3
okej är det med intern WG? har hört många som gemför kkk24 hit och dit med ett 19T agg, men du tycker kkk24 passar mig bäst? smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 januari 2011
#4
19t fixar höga laddtryck bra medansen KKK24 ger mer pulver men håller inte lika länge MEN på bara 300hk kommer det gå kanon! en KKK24 sitter ju original på S60R med just 300hk

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

27 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#5
okej tack för att du tog dig tid smile du har inga tips på spridare? tongue

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 januari 2011
#6
-lundqvist- skrev:
okej tack för att du tog dig tid smile du har inga tips på spridare? tongue

S40 turbo fas1 spridare klarar snudd på 400hk på en 6cyl motor, förefaller som ett ekonomiskt val om inte annat. de bör passa rakt på 6:ans rail med.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

429 Inlägg
17 januari 2011
#7
Hur mycket kan man ladda i en volvo sexa utan att byta stakar och kolvar etc? och vad behöver man göra med motorn i övrigt vid en turbo konvertering?


8 277 Inlägg
17 januari 2011
#8
Swemil93 skrev:
Hur mycket kan man ladda i en volvo sexa utan att byta stakar och kolvar etc?

Svårt att säga eftersom laddtrycket bara en en av många faktorer som påverkar hur mycket man kan ladda innan det händer nåt. Men vid runt 350hk så börjar det bli farligt för stakarna.


Forummoderator
10 576 Inlägg
18 januari 2011
#9
Swemil93 skrev:
Hur mycket kan man ladda i en volvo sexa utan att byta stakar och kolvar etc? och vad behöver man göra med motorn i övrigt vid en turbo konvertering?

tänk på att det inte bara handlar om motorn utan resten av bilen också, främst resterande drivlina och bromsar

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

429 Inlägg
18 januari 2011
#10
Marlboroman skrev:
Swemil93 skrev:
Hur mycket kan man ladda i en volvo sexa utan att byta stakar och kolvar etc?

Svårt att säga eftersom laddtrycket bara en en av många faktorer som påverkar hur mycket man kan ladda innan det händer nåt. Men vid runt 350hk så börjar det bli farligt för stakarna.

Okej men vad laddar man då ungerär? för som jag fattat de så är de väl inte bara ladda på med en motor som varken har chip eller stakar för överladd?


8 277 Inlägg
18 januari 2011
#11
Swemil93 skrev:
Marlboroman skrev:
Swemil93 skrev:
Hur mycket kan man ladda i en volvo sexa utan att byta stakar och kolvar etc?

Svårt att säga eftersom laddtrycket bara en en av många faktorer som påverkar hur mycket man kan ladda innan det händer nåt. Men vid runt 350hk så börjar det bli farligt för stakarna.

Okej men vad laddar man då ungerär? för som jag fattat de så är de väl inte bara ladda på med en motor som varken har chip eller stakar för överladd?

Svårt att säga, beror ju på hur man bygger motorn och vilka delar man väljer runt, men nånstan mellan 0,5 och 1,5 bar. Mycket av hållbarhetren ligger i mjukvaran och har man ingen vettig sån kan det vara svårt att få en riktigt byggd motor att hålla.


552 Inlägg
18 januari 2011
#12
Varför inte riva i motorn? Då kan du åtminstone inspektera skicket på lager och kolvar etc. Sen måste du ju komp. sänka skiten. Har du en fin och genomgången motorn och ett bra styrsystem samt förhindrar spikningar osv. så tippar jag på att 1bar-1,5bar inte är överskattat.

Tillägg: T6? Dubbeltrubbel
Senast redigerat av Kibil (18 januari 2011)

8 277 Inlägg
18 januari 2011
#13
Kibil skrev:
Sen måste du ju komp. sänka skiten.

Måste och måste... Det beror helt på vad man har för planer. Fullt möjligt att bygga rolig maskin med original komp OM man har lite koll på vad man gör.


552 Inlägg
18 januari 2011
#14
Marlboroman skrev:
Kibil skrev:
Sen måste du ju komp. sänka skiten.

Måste och måste... Det beror helt på vad man har för planer. Fullt möjligt att bygga rolig maskin med original komp OM man har lite koll på vad man gör.

Tippar på det blir mer överkurs, Kanske lågt ladd, ändrade ventiltider, större plenum? lär påfresta maskinen ganska rejält om man inte blir nöjd med laddet och laddar på... Sen kan man ju alltid fusk sänka genom dubbelpackning etc.

8 277 Inlägg
18 januari 2011
#15
Kibil skrev:
Marlboroman skrev:
Kibil skrev:
Sen måste du ju komp. sänka skiten.

Måste och måste... Det beror helt på vad man har för planer. Fullt möjligt att bygga rolig maskin med original komp OM man har lite koll på vad man gör.

Tippar på det blir mer överkurs, Kanske lågt ladd, ändrade ventiltider, större plenum? lär påfresta maskinen ganska rejält om man inte blir nöjd med laddet och laddar på... Sen kan man ju alltid fusk sänka genom dubbelpackning etc.

Jo, visst blir det lite knepigare men inga oöverkomliga hinder. Laddtrycket lär ju eventuellt styras lite annorlunda på lägre varv, men annars så är det inget som säger att det måste vara väldigt lågt laddtryck. Dubbel packning är inget alternativ på dessa motorer, och dessutom finns det ju färdiga turbokolvar till alla versioner av dessa motorer.


Reservdansk
6 271 Inlägg
18 januari 2011
#16
Marlboroman skrev:
Jo, visst blir det lite knepigare men inga oöverkomliga hinder. Laddtrycket lär ju eventuellt styras lite annorlunda på lägre varv, men annars så är det inget som säger att det måste vara väldigt lågt laddtryck. Dubbel packning är inget alternativ på dessa motorer, och dessutom finns det ju färdiga turbokolvar till alla versioner av dessa motorer.

Om man använder turbokolvar från en riktig T5a eller T6a måste väl kompet bli rätt, då kolvhöjden är annorlunda mot sugmotorns kolvar?

Eller toppen spelar också in, ifall man använder en originaltopp från en 960 eller från en riktig T6a?
Kammar och sådant skiljer väl en del, som på T5 och GLT-motorerna.
Senast redigerat av TurbOla (18 januari 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

552 Inlägg
18 januari 2011
#17
TurbOla skrev:
Marlboroman skrev:
Jo, visst blir det lite knepigare men inga oöverkomliga hinder. Laddtrycket lär ju eventuellt styras lite annorlunda på lägre varv, men annars så är det inget som säger att det måste vara väldigt lågt laddtryck. Dubbel packning är inget alternativ på dessa motorer, och dessutom finns det ju färdiga turbokolvar till alla versioner av dessa motorer.

Om man använder turbokolvar från en riktig T5a eller T6a måste väl kompet bli rätt, då kolvhöjden är annorlunda mot sugmotorns kolvar?

Eller toppen spelar också in, ifall man använder en originaltopp från en 960 eller från en riktig T6a?
Kammar och sådant skiljer väl en del, som på T5 och GLT-motorerna.

Är inte helt hundra men skiljer sig inte stakar/vevaxeln på slaglängden mellan t6 och den vanliga? Byter man dom + topp blir det ju en helt annan fest. Då kan det vara lika bra att hinka ner en t6a och få närmare 300hk roll

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 januari 2011
#18
Kibil skrev:
Är inte helt hundra men skiljer sig inte stakar/vevaxeln på slaglängden mellan t6 och den vanliga? Byter man dom + topp blir det ju en helt annan fest. Då kan det vara lika bra att hinka ner en t6a och få närmare 300hk roll

Använder man 2,5liters blocket, 3liters veven och T5 kolvar och stakar får du samma volym och komp som en T6a (frågan kvarstår om det skiljer på toppen).

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

21 Inlägg
9 februari 2011
#19
Marlboroman skrev:
Kibil skrev:
Sen måste du ju komp. sänka skiten.

Måste och måste... Det beror helt på vad man har för planer. Fullt möjligt att bygga rolig maskin med original komp OM man har lite koll på vad man gör.

Har planer på en snurra på min 965 3.0 ser inga problem i det utan att kompsänka. Runt 0.5 i ladd & större spridare . Hade en poolare som ladda 0.8 på sin 16v turbo utan att ha kompsänkt..


117 Inlägg
9 februari 2011
#20
håller på med ett lite budgetbygge på min 965a just nu. (blir en T6a till hösten som skall renoveras å sättas i till nästa sommar).

Jag skall köra med: Extraktor grenrör, T3/T4 (kinakopia av T04e turbo), Vita R spridare från 850, Ett "mappat" chip för just detta som en person "bygger". skall gå att ladda 1bar utan problem med original 3,0L motorn,
så länge allt lirar rätt så det inte spikar å har sig så skall det hålla..smile



Sök