Volvo 940 T5/320hk Sinterlamell??

V_Racing
17 januari 2011 · 935 Inlägg

Hejsan.. skulle vilja ha lite tips om Sinterlameller..

*Bilen är en Volvo 940
*Motor: 2,5L T5:a
*Växellåda:960 M90H
*Tryckplatta (orginal 850-R)

Vilken Sinterlamell borde hålla bäst för ca 320HK med volvo 850-R (Tryckplatta)?

4-puck eller 6-puck? Fjädrad eller Ofjädrad?

Vill ha så lite (slir) som möjligt...

Tacksam för alla svar/tips.. Funderar just nu på 6-puck sinter (Fjädrad)

FLindgren
17 januari 2011 · 5 089 Inlägg

Jag har kört med 4 puckad sinter från sasht (707) i min s70i några år nu. sketnöjjd, och då påfrestar jag grejjorna ganska mycket.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
V_Racing
17 januari 2011 · 935 Inlägg

FLindgren skrev:
Jag har kört med 4 puckad sinter från sasht (707) i min s70i några år nu. sketnöjjd, och då påfrestar jag grejjorna ganska mycket.

En del säger att 6-puck lamellen slits mindre en 4-puck?

grindborg2
17 januari 2011 · 87 Inlägg

jag skulle säga att min 6-puckade slets snabbare än min 4-puckade lamell tongue eftersom 4puckad greppar mkt fortare än 6-puckad. (enligt mej själv) sen får ju andra säga vad dom vill smile men jag hade kört 4-puckad sinter om jag va du smile

V_Racing
17 januari 2011 · 935 Inlägg

grindborg2 skrev:
jag skulle säga att min 6-puckade slets snabbare än min 4-puckade lamell tongue eftersom 4puckad greppar mkt fortare än 6-puckad. (enligt mej själv) sen får ju andra säga vad dom vill smile men jag hade kört 4-puckad sinter om jag va du smile

ok får testa med 4-puck sinter så får vi se hur de håller smile

Marlboroman
17 januari 2011 · 8 233 Inlägg

Varför köra med sinter? Eller har du tänkt vässa mer framöver? Annars så räcker det med en vanlig R-lamell.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
V_Racing
18 januari 2011 · 935 Inlägg

Marlboroman skrev:
Varför köra med sinter? Eller har du tänkt vässa mer framöver? Annars så räcker det med en vanlig R-lamell.

Kör med R-Lamell nu men den greppar inte...ska smälla till mellan växlarna;)

Bensinskallen P o r s c h e
18 januari 2011 · 1 700 Inlägg

Om du har fräsch lamell kanske det är läge att se över tryckplattan då.

Men jag skulle ha tagit 6 puck fjädrad. Beror lite på vad det är för kvalité men med riktig fyrpuck så blir de lite jobbigt att åka omkring

Ta fjädrad för lådans skull. Hade du haft en skottsäker låda hade ofjädrat vart ok men kanske inte till m90 precis

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
V_Racing
18 januari 2011 · 935 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Om du har fräsch lamell kanske det är läge att se över tryckplattan då.

Men jag skulle ha tagit 6 puck fjädrad. Beror lite på vad det är för kvalité men med riktig fyrpuck så blir de lite jobbigt att åka omkring

Ta fjädrad för lådans skull. Hade du haft en skottsäker låda hade ofjädrat vart ok men kanske inte till m90 precis

okey kanske blir bäst med 6-puck fjädrad då för lådans skull ?

Bensinskallen P o r s c h e
18 januari 2011 · 1 700 Inlägg

Yes.

När man åker till vardags blir det mycke kopplingsslir och de gillar inte fyrpuck, dom vill hugga mycke. Egentligen samma med sexpuck men den är snällare wink

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
grindborg2
18 januari 2011 · 87 Inlägg

är man van vid den lamellen så är de inte nå större problem tongue är väl lite jobbigare att smygköra bara ^^ iaf vad jag tycker smile

nitroz
18 december 2011 · 10 Inlägg
Volvo 242 -76 "2.8L weber 55 17 plåtfälgar" (1976)
Audiknugen
26 maj 2014 · 70 Inlägg

Jag gissar att detta topic är nerlagt sen en stund tebax, men har köpt ett sachs pcs kit med lättat svänghjul 4 puckad fjädrad sinterlamell och berghård tryckplatta kommer den gå att köra normalt på vägarna eller kommer den hugga i korsningar etc? (ny på sinterlammeller!!)

Mvh

Audi A3 (2000)
Marlboroman
26 maj 2014 · 8 233 Inlägg

Med den kombinationen av tryckplatta, lamell och svänghjul kommer du lessna fort om du kör mycket i stan. 4 puckad lamell vill gärna hugga och i kombination med lättat svänghjul får man räkna med att risken för få motorstopp vid rödljus och liknande situationer ökar. När man väl bara kommit upp i lite fart så är det inga större bekymmer. Då behöver man ju bara ha ett vältränat vänsterben.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang