Volvo 855 drar olja och ryker vitt

bjornt herr
19 januari 2011 · 321 Inlägg

Hej!,
Damens 855:a har jag lagt märke till att ryker rätt så duktigt, den drar även en del olja. Ca 1L/100 mil. Det spelar ingen roll om motorn är varm eller inte, eller om man belastar motorn heller.
Om jag varit ute och kört ett tag och puttrar fram i 30-40 km/h syns nästan ingen rök alls. Däremot om jag stannar vid en korsning eller rödljus bolmar den på rätt duktigt.
Har hört att igensatt vevhusventilation kan göra att den ryker, så jag lät motorn gå varm och öppnade påfyllningslocket. Det kom visserligen lite rök men väldigt lite. Drog ur oljestickan, men där kom ingen rök.
Ska försöka få tag på kompmätare och se om kompet är ok.
Någon som vet något annat jag bör kolla? Tips?

Tack på förhand
//Björn


Info om bilen:
Årgång, 1996
Miltal, 32XXX
Motor, 2,5L. 20-ventilare

tekniknissen-
19 januari 2011 · 252 Inlägg

Är det en turbo på den? Då kan det vara den som drar igenom olja.

bjornt herr
20 januari 2011 · 321 Inlägg

tekniknissen- skrev:
Är det en turbo på den? Då kan det vara den som drar igenom olja.

Nej, ingen turbo

kenth66
20 januari 2011 · 1 212 Inlägg
vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
Stefan Varberg Supraman
20 januari 2011 · 2 300 Inlägg

Du är ute på rätt spår.
Kolla kompet, om det är ok så revovera vevhusventen och kolla om det hjälper.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Blyfot_Racing
20 januari 2011 · 904 Inlägg

gissar på toppen då den har gått så långt

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
bjornt herr
20 januari 2011 · 321 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:
gissar på toppen då den har gått så långt

ursäkta en kanske dum fråga, men vad menar du med toppen? menar du att packningen har gjort sitt?

kenth66
20 januari 2011 · 1 212 Inlägg

bjornt skrev:

Blyfot_Racing skrev:
gissar på toppen då den har gått så långt

ursäkta en kanske dum fråga, men vad menar du med toppen? menar du att packningen har gjort sitt?

troligtvis är det topplockspackningen som har gått. med komprovaren för en billig peng ser du kompressionen i de olika cylindrarna. denna mätare har du stort nöje med i framtiden, tänk bara på alla framtida ev begbilsköp du kommer att göra. mäta först - köpa sen....wink

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
bjornt herr
20 januari 2011 · 321 Inlägg

kenth66 skrev:

bjornt skrev:

Blyfot_Racing skrev:
gissar på toppen då den har gått så långt

ursäkta en kanske dum fråga, men vad menar du med toppen? menar du att packningen har gjort sitt?

troligtvis är det topplockspackningen som har gått. med komprovaren för en billig peng ser du kompressionen i de olika cylindrarna. denna mätare har du stort nöje med i framtiden, tänk bara på alla framtida ev begbilsköp du kommer att göra. mäta först - köpa sen....wink

Sant så sant. ja det blir till att köpa en sån i helgen.

Sedan när jag gör komp-provet, hur vet jag om det är dålig packning/dåliga kolvringar/dåliga ventiltätningar? Alla dessa 3 ger väl sämre kompression, men hur identifierar jag felet?

bjornt herr
20 januari 2011 · 321 Inlägg

kom på en sak till, motorn är full i olja utvändigt, den lämnar inte droppar från sig på parkeringen, inte över huvud taget, men undertill är motorn täckt i olja. Kanske inte har med saken att göra, men tänkte att det är bäst att skriva iaf.

kenth66
20 januari 2011 · 1 212 Inlägg

bjornt skrev:
kom på en sak till, motorn är full i olja utvändigt, den lämnar inte droppar från sig på parkeringen, inte över huvud taget, men undertill är motorn täckt i olja. Kanske inte har med saken att göra, men tänkte att det är bäst att skriva iaf.

kanske dags att hinka ur motorn ur plåten, upp på ett stativ och renovera med samtliga packningar... det är inte dyrt, bara lite skitiga fingrar.

mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Blyfot_Racing
20 januari 2011 · 904 Inlägg

polaren hade det problemet visserligen en turbo men renoverade toppen nya ventiler osv ber om ursäkt för kort svar

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
My_style
20 januari 2011 · 14 Inlägg

Ryker det vitt så är det vatten som går in i förbränningen. då kan det vara topplockspackningen. ryker den i en blåare ton så kan det fortfarande vara topplockspackningen men då är det olja som förbränns... får du fylla på vatten ofta?

Mathias Eliasson!
Bor i lerum! har 2 barn!
Brinnande intresse för bilar motorer och likasinnade.
bjornt herr
20 januari 2011 · 321 Inlägg

My_style skrev:
Ryker det vitt så är det vatten som går in i förbränningen. då kan det vara topplockspackningen. ryker den i en blåare ton så kan det fortfarande vara topplockspackningen men då är det olja som förbränns... får du fylla på vatten ofta?

Inte fyllt vatten på 2000 mil, sjunkit kanske 5 mm i expansionskärlet, luktar inte heller avgaser i vattnet. Kan vara pytteliten blå ton ibland i röken.

My_style
20 januari 2011 · 14 Inlägg

hmm tråkigt problem det här.. har själv liknande på min... men skulle ja va dig så skulle jag göra ett komptest som andra i den här tråden rekomenderar... då får du ju iaf ett tydligt besked på om du behöver riva ner toppen iaf.. Lycka till smile

Mathias Eliasson!
Bor i lerum! har 2 barn!
Brinnande intresse för bilar motorer och likasinnade.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang