Motorfelslampan lyser på volvo v70 98!

Heelermatte
20 januari 2011 · 12 Inlägg

Hej!
Har en Volvo v70 AWD från 98. För ett tag sen så började motrofelslampan att lysa på bilen.
Jag har bytt lambdasond och vatten tempgivare men lampan har inte släckts. Har varit inne på bilfirma och felsökt bilen och där fick dom fram att det är fel på avgasvärdet men inte mycket mer än så.
Ca 30mil innan lampan tändes hade jag skickat iväg min styrbox för chippning till nån privat nisse i gbg, kan detta vara felet varför lampan lyser och värdena är fel?

Skulle det hjälpa att åka till BSR och göra en ordentlig Chippning av bilen?

Tack på förhand!!

Marlboroman
20 januari 2011 · 8 233 Inlägg

Svårt att säga om chipningen är boven i drmat eftersom det finns tjogtals anledningar till varför lampan tänds. Men att chipa om som felsökningsåtgärd kan vara en massa pengar som bara kstas i sjön om man sen upptäcker att en slang spruckir pga det nya högre laddtrycket. Börja med att kolla upp enkla saker istället, är alla slangar hela, hur ser tänddelarna ut och så vidare. Och efter att man kollat sånt så är det dags att göra en utläsning av felkoder och sen får man fundera på om styrboxen är bränd och man lär köpa en anan elelr om det är nåt annat fel.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ekelund88
20 januari 2011 · 2 656 Inlägg

Heelermatte skrev:
Hej!
Har en Volvo v70 AWD från 98. För ett tag sen så började motrofelslampan att lysa på bilen.
Jag har bytt lambdasond och vatten tempgivare men lampan har inte släckts. Har varit inne på bilfirma och felsökt bilen och där fick dom fram att det är fel på avgasvärdet men inte mycket mer än så.
Ca 30mil innan lampan tändes hade jag skickat iväg min styrbox för chippning till nån privat nisse i gbg, kan detta vara felet varför lampan lyser och värdena är fel?

Skulle det hjälpa att åka till BSR och göra en ordentlig Chippning av bilen?

Tack på förhand!!

ja de kan ju vara så att hans chip fettar på en hel del inga avgasvärden på den?

Tyskenracing BE*CE
20 januari 2011 · 419 Inlägg

exakt vad sa felkoden? hade en felkod på min v70 där det stog att lamndan går för snålt och då va det lmm som va trasig

Volvo R racing
Heelermatte
28 januari 2011 · 12 Inlägg

Tack för alla tips. Felet är fixat och det var chipningen i styrboxens fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang