4603
Sök

VW PASSAT VAR CL 2,0 I - 96, bara dör under körning

3 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
Hej.
Jag har ett problem med min VW Passat som jag hoppas att någon skulle kunna hjälpa mig med.
Det är så att bilen stannar utan förvarning ibland när jag är ute och kör. Rätt vad det är så dör bilen, varvräknaren går ned till 0 och oljelampan blinkar till. Både broms samt styrservo slutar även att fungera. Efter att bilen har vart död i ca20 minuter startar den som vanligt igen och går X antal mil innan samma sak händer igen. I början hände detta bara ca var 100 mil men nu har problemet eskalerat och nu händer det ca var 5e mil.
Jag har lämnat in bilen till verkstad där dom felsökte bilen. Dom hittade inget fel på den men trodde att det kunde vara vevaxelgivaren som spökade så dom bytte ut den.
Detta hjälpte dock inte utan jag har fortfarande samma problem och är bara ett par tusen kronor fattigare.
Ni förstår säkert att detta är mycket irriterande.
Nu undrar jag om det är någon som har haft liknande problem eller kan ha en aning om vad det är som spökar?
Kan det vara något relä som är trasigt? Kan bilen bete sig på detta sätt då?

Alla svar är mer än välkomna.

MVH

Arvid

Administratör
2 992 Inlägg
20 januari 2011
Kan vara nått relä eller så är det hallgivare som spökar... Nästa gång den stannar be din passagerar springa ut och kolla om det finns gnista....

En kopp av den svarta såsen...

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 januari 2011
Relä 30 är en "klassiker", byt relä till ett NYTT. Vevaxelgivaren hade oxå varit en kandidat, men den är redan bytt så den går bort. Hallgivaren i fördelaren får inte motorn att stanna, blir det fel där så går bilen i felsäkert, dvs varvstopp vid ca 5000 varv (gälller bilar med AGG motor, övriga har jag inte koll på. Men en -96a 2.0 borde vara AGG). Tändspolen är en annan "klassiker", men den tror jag inte på i ditt fall. Andra kända problem är trilskande startspärr, brukar vara ringantennen kring tändningslåset som ger upp, tror dock inte på detta heller i ditt fall...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

3 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
Tack så mycket för svaren, ska ta och fixa ett nytt Relä 30 imorgon och se om problemet löser sig. Jag håller tummarna smile

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
20 januari 2011
Jag håller nästan på tändspole. Är den trasig så dör bilen när den är varm och startar igen efter att den svalnat. Nästa gång det händer så känn på tändspolen om den är riktigt het, är den det så kan felet mycket väl ligga där.

Jag tror inte så mycket på relät men kan mycket väl vara det också. När det relät strulade i min corrado så gick den inte att starta men medans den gick så strula den aldrig.

3 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
Hej igen. Provade att byta Relä 30 och nu har bilen rullat utan problem i över en vecka=) Tack så mycket för hjälpen!

Sök