Volvo 240 - 80! Går segt

jake850
22 januari 2011 · 123 Inlägg

Hej! Jag har en volvo 240 - 80 och den är jätte seg.

Ibland går det inte ens varva mer än 3500.

Någon som har ett förslag vad det kan vara?

Tack för mig!

Pappa Jimmy
BMW 320d "e46" (2004)
Volkswagen 1300 LIM 113 "bubbla" (1966)
UniCross
22 januari 2011 · 488 Inlägg

kollat om kamremmen kuggat över?

BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
22 januari 2011 · 5 042 Inlägg

Kollat ens om det går på alla cylindrar ?? tongue

C H E V R O L E T <3
jake850
22 januari 2011 · 123 Inlägg

UniCross skrev:
kollat om kamremmen kuggat över?

Hur gör jag det? tongue

Pappa Jimmy
Volkswagen 1300 LIM 113 "bubbla" (1966)
BMW 320d "e46" (2004)
jake850
22 januari 2011 · 123 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Kollat ens om det går på alla cylindrar ?? tongue

Ja, det gör den.

Känns precis som när en katalysator "täpper sig", seg att varva och går skit

Pappa Jimmy
BMW 320d "e46" (2004)
Volkswagen 1300 LIM 113 "bubbla" (1966)
RD_87 Skrotsamlare
23 januari 2011 · 4 031 Inlägg

insprutning eller förgasare? Om du har förgasare, börja med att kolla bränsletryck och filter så att den verkligen får bränsle. Kass/feljusterad tändning är ju inte heller omöjligt. Om det är insprut, börja med bränslefilter. Kamremmen är som föregående sagt är också en trolig kandidat.
Jag förutsätter att du redan kollat kablar, stift och luftfilter.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
UniCross
23 januari 2011 · 488 Inlägg

jake850 skrev:

UniCross skrev:
kollat om kamremmen kuggat över?

Hur gör jag det? tongue

Lossa fläkten om du har en och ta av remskivan till vattenpumpen, Sen lossar du övre plastkåpan som täcker kamremmen. Den sitter med 1 st 10mm och en st 12mm skruv. sen nollar du veven och kollar markeringen som sitter på kamaxelremskivan och jämför den mot den lila plastpunkten bakom smile

BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Racingmikke
23 januari 2011 · 85 Inlägg

Skulle tippa på att membranet i gasaren är trasigt, då går dom exakt som du beskriver. kostar typ 40kr å tar 5 min att byta...

Varför tanga när man kan ha boxer?
RD_87 Skrotsamlare
23 januari 2011 · 4 031 Inlägg

Racingmikke skrev:
Skulle tippa på att membranet i gasaren är trasigt, då går dom exakt som du beskriver. kostar typ 40kr å tar 5 min att byta...

Kasst membran är ju konstant, han skriver ju att den inte går att varva mer än 3500 ibland. Är membranet trasigt brukar dom ju inte ens varva så mycket, då går de ju illa som fan hela tiden.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Racingmikke
23 januari 2011 · 85 Inlägg

RD_87 skrev:

Racingmikke skrev:
Skulle tippa på att membranet i gasaren är trasigt, då går dom exakt som du beskriver. kostar typ 40kr å tar 5 min att byta...

Kasst membran är ju konstant, han skriver ju att den inte går att varva mer än 3500 ibland. Är membranet trasigt brukar dom ju inte ens varva så mycket, då går de ju illa som fan hela tiden.

Oj läste lite galet, men ändå värt att kolla.

Varför tanga när man kan ha boxer?
jake850
24 januari 2011 · 123 Inlägg

RD_87 skrev:
insprutning eller förgasare? Om du har förgasare, börja med att kolla bränsletryck och filter så att den verkligen får bränsle. Kass/feljusterad tändning är ju inte heller omöjligt. Om det är insprut, börja med bränslefilter. Kamremmen är som föregående sagt är också en trolig kandidat.
Jag förutsätter att du redan kollat kablar, stift och luftfilter.

Det är en förgasare.. Kan tillägga att den går bättre när den är kall.
Och jag körde med den idag 23/1 och då gick den bra en stund men sen blev den slö igen

Pappa Jimmy
BMW 320d "e46" (2004)
Volkswagen 1300 LIM 113 "bubbla" (1966)
jake850
24 januari 2011 · 123 Inlägg

Racingmikke skrev:

RD_87 skrev:

Racingmikke skrev:
Skulle tippa på att membranet i gasaren är trasigt, då går dom exakt som du beskriver. kostar typ 40kr å tar 5 min att byta...

Kasst membran är ju konstant, han skriver ju att den inte går att varva mer än 3500 ibland. Är membranet trasigt brukar dom ju inte ens varva så mycket, då går de ju illa som fan hela tiden.

Oj läste lite galet, men ändå värt att kolla.

Mmm, Ibland går den "bättre" men oftast när den är kall.

Men jag ska kolla membranet ändå, kan ju vara bra att byta ändå.

Pappa Jimmy
Volkswagen 1300 LIM 113 "bubbla" (1966)
BMW 320d "e46" (2004)
RD_87 Skrotsamlare
24 januari 2011 · 4 031 Inlägg

Låter ju som dåligt soppatryck, tändfel eller kamrem. Börja med att kolla att pumpen håller trycket och brytarna. Kolla även vakumklockan på fördelaren när du ändå är där och grötar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
jake850
24 januari 2011 · 123 Inlägg

RD_87 skrev:
Låter ju som dåligt soppatryck, tändfel eller kamrem. Börja med att kolla att pumpen håller trycket och brytarna. Kolla även vakumklockan på fördelaren när du ändå är där och grötar.

Förklara gärna hur man gör tongue Så ska jag testa det direkt.

Jag är nybörjare med sånt här. hehe

Pappa Jimmy
BMW 320d "e46" (2004)
Volkswagen 1300 LIM 113 "bubbla" (1966)
RD_87 Skrotsamlare
27 januari 2011 · 4 031 Inlägg

Lossa bränsleslang från förgasaren och kör på starten så att soppan sprutar ner i en flaska. Det ska komma rejält med soppa. Bästa är att köpa en mätare för en hundring på biltema. Kamrem kollar du genom att öppna kåpan och dra runt motorn för hand till nollan på nedre remskivan, när motorn är nollad ska du ha ett märke högst upp på övre kamdrevet. Syns jävligt tydligt!
Vakumklocka och brytare är jävligt enket men att juster brytare är inte kul, ett tips är att slakta en insprutad 240 på fördelare och tändmodul. Men ska du hålla på en massa och saknar kunskap är en mekhandbok för några hundringar väl använda pengar. Vakumklockan kollar man genom att suga i slangen, det ska vara närmast tvärstopp när du suger.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
jake850
29 januari 2011 · 123 Inlägg

Ska lämna in bilen och få det fixat nu ist.

Men tack för alla svar! Kanoners.. big_smile

Pappa Jimmy
Volkswagen 1300 LIM 113 "bubbla" (1966)
BMW 320d "e46" (2004)
jake850
30 januari 2011 · 123 Inlägg

Racingmikke skrev:
Skulle tippa på att membranet i gasaren är trasigt, då går dom exakt som du beskriver. kostar typ 40kr å tar 5 min att byta...

Jag bytte membranet i förgasaren idag.

Nu går den som en klocka igen..

Var en liten reva i det gamla.

Tack för tipset smile

Pappa Jimmy
Volkswagen 1300 LIM 113 "bubbla" (1966)
BMW 320d "e46" (2004)
Racingmikke
30 januari 2011 · 85 Inlägg

jake850 skrev:

Racingmikke skrev:
Skulle tippa på att membranet i gasaren är trasigt, då går dom exakt som du beskriver. kostar typ 40kr å tar 5 min att byta...

Jag bytte membranet i förgasaren idag.

Nu går den som en klocka igen..

Var en liten reva i det gamla.

Tack för tipset smile

Varsågod;) Bruka vara rätt vanligt!

Varför tanga när man kan ha boxer?
RD_87 Skrotsamlare
30 januari 2011 · 4 031 Inlägg

Då fick man lära sig nåt idag igen, jag har bytt några stycken och då har det varit bogsering.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang