2900
Sök

Volvo 740 -92 b230f går väldigt dåligt; "bluddrar"

460 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
Hejsan!
Behöver lite hjälp! Min volvo 740 -92 b230f går nu väldigt dåligt efter att jag bytt bränslefilter.

Bilen hoppar och skakar, det krävs ordentligt med pedaltryck för att hålla motorn vid liv, tomgång är nästintill obefintlig. Inga felkoder, bensinpump låter 3 sec vid tändningspåslagning.

Filmade lite snabbt: http://www.garaget.org/video/422qfacjw736

Dunket är ett dåligt justerat avgasrör som vanligtvis bara låter en gång vid start.

Har bara haft bilen i några veckor så känner henne inte så väl. Ingen service historik heller.

hoppas nån kan ge lite tips så jag slipper byta ut halva bilen bilen smile

tack på förhand!
Senast redigerat av emil_92 (22 januari 2011)

460 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
Efter att ha insett att jag hade rätt verktyg för att demontera tändstiften att de var dränkta i svart olja!

Finns det någon chans att lite nya tänddelar och t ex rena vevhusventilationen kan rädda min motor? yikes

SMR | SM Racing
651 Inlägg
22 januari 2011
emil_92 skrev:
Efter att ha insett att jag hade rätt verktyg för att demontera tändstiften att de var dränkta i svart olja!

Finns det någon chans att lite nya tänddelar och t ex rena vevhusventilationen kan rädda min motor? yikes

Mjodå, det kan hjälpa smile Skadar ju inte att göra det iaf! big_smile

SM Racing

460 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
får bli de imon! Följde ett råd och varvade upp till 4 k och fick motorn att gå jämnt och fint efter de!! Rensade ut lite skit eller nått. Dock lade sig tomgången ca 2200?!? väldigt konstigt! Men service imon som sagt!

SMR | SM Racing
651 Inlägg
22 januari 2011
emil_92 skrev:
får bli de imon! Följde ett råd och varvade upp till 4 k och fick motorn att gå jämnt och fint efter de!! Rensade ut lite skit eller nått. Dock lade sig tomgången ca 2200?!? väldigt konstigt! Men service imon som sagt!

Kanske var lite igensotad smile Insprutarna brukar sätta igen sig lite också, då brukar det hjälpa att varva big_smile Och om tomgången lade sig på 2200 så kan det vara ett läckage vid insuget. prova att spruta lite med startgas runt insuget och se om motorvarvet ökar smile Alltså, spruta vid slangar, anslutningen mot toppen osv

SM Racing

460 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
ja nu verkar den spinna lika fint som innan big_smile startar lika om inte bättre än innan?!?

Var faktiskt ute innan och sprayade lite runt luftfiltret, hade vart o pillat där innan, men tomgången förblev konstant. Får göra det lite mer noggrant imon. Leta reda på tomgångsmotorn och spraya där.

Fick en tanke nu; finns de en liten chans att ja lyckades sätta tillbaka luftfiltret på fel håll? De kan väl ändå inte va möjligt? hade ju vart ganska kul X)

Men regäl service imon blir de smile

SMR | SM Racing
651 Inlägg
23 januari 2011
emil_92 skrev:
ja nu verkar den spinna lika fint som innan big_smile startar lika om inte bättre än innan?!?

Var faktiskt ute innan och sprayade lite runt luftfiltret, hade vart o pillat där innan, men tomgången förblev konstant. Får göra det lite mer noggrant imon. Leta reda på tomgångsmotorn och spraya där.

Fick en tanke nu; finns de en liten chans att ja lyckades sätta tillbaka luftfiltret på fel håll? De kan väl ändå inte va möjligt? hade ju vart ganska kul X)

Men regäl service imon blir de smile

Nja, om du har luftfilterbox så ska filtret bara passa åt ett håll, men det ska inte göra så stor skillnad ändå

SM Racing

460 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
ok låter ganska logiskt! var ju bara en tanke som slog mig när ja skrev wink

460 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
Löste tomgångsfelet! Var bara gaswiren som var för hårt spänd! big_smile

SMR | SM Racing
651 Inlägg
25 januari 2011