3271
Sök

Något med oljan saab 9000

123 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
Jag vet folk med rätt verktyg hemma smile Men bilen rycker väldigt mycket vit rök, vatten nivån sjunker mycket snabbare än vad den ska göra. och oljenivån sjunker snabbare än vad som är norblamt med. Så får dra slutsatsen att topplockpackningen är rykt yikes

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
24 januari 2011
Ja det får du tyvärr göra. Vattnet ska ju inte sjunka alls i en frisk bil. Alla bilar drar olja, men inte så mycket att du ska reagera på det.

Så ja, du har nog hittat felet.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

123 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
Bilder finns här.. http://www.garaget.org/?car=223436

Någon som vet vad det kostar att byta en topplockspackning på mekonomen? samt en kamkedja? Vet ungefär vad alla delar kostar med är mer nyfiken på vad jobbet kostar ?

552 Inlägg
24 januari 2011
Kan vara dålig turbo, kass olje kyl också. Då turbon är vatten kyld och olje smörjd. Sen har du oljekylet som på vissa saabar är vatten kylda de också.

123 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
Turbon tror jag inte är dålig, den fungerar alldels utmärkt nu med en fungerade magnetventil. Men ska bilen dra mer vatten och olja om det är en kass olje kyl? och ryka mer? och lukta bränd olja vid kraftig gaspodrar några gånger i följd?

552 Inlägg
24 januari 2011
Poonta91 skrev:
Turbon tror jag inte är dålig, den fungerar alldels utmärkt nu med en fungerade magnetventil. Men ska bilen dra mer vatten och olja om det är en kass olje kyl? och ryka mer? och lukta bränd olja vid kraftig gaspodrar några gånger i följd?

Tippar på topplocks packning...

123 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
Vad kan det gå på att byta ut på tillexempel mekomen? någon som vet?

552 Inlägg
24 januari 2011
10tim x 695:- + moms. Detta bara i arbete för att byta packningen, sen tillkomer lite andra smågrejer så det blir noga en cirkus på 15k++

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
24 januari 2011
Kibil skrev:
10tim x 695:- + moms. Detta bara i arbete för att byta packningen, sen tillkomer lite andra smågrejer så det blir noga en cirkus på 15k++

10tim för att byta topplockspackning och kedja?
Det går att göra med motorn i vet du.
Halvera tiden så ser det bättre ut smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

123 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
Låter bättre smile Men känner folk som är riktigt duktigt på 9000, och dem bar bytt kamkejda och topplockspackning flera gånger, men frågan är om dom vill ta tiden som behövs : ) får kolla med dem först : )

5 710 Inlägg
24 januari 2011
Kibil skrev:
Sen har du oljekylet som på vissa saabar är vatten kylda de också.

Ja men inte på TS bil......

>>Poonta91, man byter inte bara kedjan....om man inte vill fuska enormt.
Finns färdiga satser att köpa med allt du behöver.
Antar att din motor rasslar?
Det brukar vara balansaxelkedjan men är den skrot och måste bytes kan man lika gärna hänga på en ny kamkedja oxo.
Det ihop med topplockspackningsbyte brukar inte smaka bra för plånboken OM man inte kan göra det själv.

MVH Jonas
..............

123 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
Bilen rasslar när den är kall och har stått i några dagar.. Fick höra av en bilkunnig i helgen att den kan vara bra att byta ut snart. Jag vet folk som kan fixa kedjan och topplockspackningsbyte åt mig. Men hur vet man om det är balansaxelkedjan eller kamkedjan då?

552 Inlägg
24 januari 2011
UhrJr skrev:
Kibil skrev:

10tim för att byta topplockspackning och kedja?
Det går att göra med motorn i vet du.
Halvera tiden så ser det bättre ut smile

http://data.fuskbugg.se/dipdip/packning.bmp

+moms.

5 710 Inlägg
24 januari 2011
Poonta91 skrev:
Bilen rasslar när den är kall och har stått i några dagar..

Låter den likadant om den inte stått så länge men att motorn är kall? Det är inte så ovanligt att tryckarna dräneras på olja och knackar om bilen stått ett tag. Det brukar tystna ganska fort och är mer ett knackande ljud.
Poonta91 skrev:
Fick höra av en bilkunnig i helgen att den kan vara bra att byta ut snart.

Man kan gå på ljudet, för den insatte är detta väldigt tydligt. Man kan oxo mäta på kamkedjesträckaren så vet man om det behövs eller inte
Poonta91 skrev:
Men hur vet man om det är balansaxelkedjan eller kamkedjan då?

Ja...ljud är svårt....men är det balansaxelkedjan brukar det låta mer under motorn och kamkedjan mer över.

MVH Jonas
..............

123 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
jonTe skrev:
Poonta91 skrev:
Bilen rasslar när den är kall och har stått i några dagar..

Låter den likadant om den inte stått så länge men att motorn är kall? Det är inte så ovanligt att tryckarna dräneras på olja och knackar om bilen stått ett tag. Det brukar tystna ganska fort och är mer ett knackande ljud.
Poonta91 skrev:
Fick höra av en bilkunnig i helgen att den kan vara bra att byta ut snart.

Man kan gå på ljudet, för den insatte är detta väldigt tydligt. Man kan oxo mäta på kamkedjesträckaren så vet man om det behövs eller inte
Poonta91 skrev:
Men hur vet man om det är balansaxelkedjan eller kamkedjan då?

Ja...ljud är svårt....men är det balansaxelkedjan brukar det låta mer under motorn och kamkedjan mer över.

Ja okej, han som sa till mig att kamkejdan behövs bytas är mycket duktig på bilar och specielt saab 9000. Motorn låter bara så när den är kall och stott länge, men det är vel lika bra att kolla till den när man ändå kommer vara igång och byta topplockspackningen sen. Kostar endas 380 på mekonomen, sedan behövs antaglien "sotningspaket" eller vad det hetta. Så delarna är inte alls så dyra. Men jobbet kommer nog kosta lite.

123 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
Och det var när bilen hade stott länge och var kall som han hörde ljudet igrån kamkedjan

Rumpmas
3 860 Inlägg
24 januari 2011
jonTe skrev:
Vevhusventilationen på 9000 är en rätt stabil konstruktion, har aldrig hört om något fall där den blivit täppt.

Dock är det väldigt vanligt att anslutningen mot ventilkåpan läcker/har hoppat av. Kolla det först.
Nr 2 oljeläck som några vra inne på. EXTREMT vanligt att de läcker i framkant på toppen eller ventilkåpan och att det rinner ner på grenröret.

Att du har olja i expansionskärlet är förmodligen ett annt fel....extremt obra OM det nu är så, bild?

mvh Jonas

Hej!

Jo, om det skulle vara så att man kan böja till slangen till ventilkåpan i dess infästning och kika ned i ventilkåpan... tongue

Vet du om den finns att få tag på någon annanstans än hos Saab, och måste jag även köpa till packningen separat? (Egentligen inget fel på själva slangen, men vafan, den har 15 år på nacken)

Rumpmas
3 860 Inlägg
24 januari 2011
Poonta91 skrev:
Bilen rasslar när den är kall och har stått i några dagar.. Fick höra av en bilkunnig i helgen att den kan vara bra att byta ut snart. Jag vet folk som kan fixa kedjan och topplockspackningsbyte åt mig. Men hur vet man om det är balansaxelkedjan eller kamkedjan då?

Eftersom motorn ändå måste isär byter man båda på en gång så är det gjort sedan. Annars kanske det är dags för den andra kedjan veckan efter i värsta fall smile

123 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
Poonta91 skrev:

Eftersom motorn ändå måste isär byter man båda på en gång så är det gjort sedan. Annars kanske det är dags för den andra kedjan veckan efter i värsta fall smile

Det är så sant så smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 januari 2011
Låter som jävligt mycket pengar på en gammal 9000? Är bilen så fin att det är värt alla pengar och allt arbete? Jag vill inte vara en gring glädjedödare men kan ju vara värt att fundera på?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök