H-Profil stakar 850 T-5R, bästa?

Skaune
24 januari 2011 ·

Vilka är de bästa H-profilarna man kan investera i? målsättningen (inte i år dock..) är en 400-450 hk
Sten Parner? TM?

åsikter och förslag uppskattas!

Som sagt inget som ska i nu men senare!

Marlboroman
24 januari 2011 · 8 229 Inlägg

Lär inte spela någon större roll vilka du köper. Det som däremot är viktigt är att se till att få dem uppmätta så du får stakar som är raka och att både stor och lillända är sund och att du får vettigt spel till kolvbulten. Och mäta gör man oavsett cvad det stog på kartongen dem kom i.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Skaune
24 januari 2011 ·

Marlboroman skrev:
Lär inte spela någon större roll vilka du köper. Det som däremot är viktigt är att se till att få dem uppmätta så du får stakar som är raka och att både stor och lillända är sund och att du får vettigt spel till kolvbulten. Och mäta gör man oavsett cvad det stog på kartongen dem kom i.

Jepp! har förstått att det inte alltid e 100% från fabrik! finns det inget märke som utmärker sig bättre på måtthållningen?

Marlboroman
24 januari 2011 · 8 229 Inlägg

Axor skrev:
Jepp! har förstått att det inte alltid e 100% från fabrik! finns det inget märke som utmärker sig bättre på måtthållningen?

Man kan anta att Verdi's stakar är bättre, men så är dem avsevärt dyrare med. Jag har SPM i min maskin och jag bytte bussningarna i lilländarna för att få vettigt spel. Hade jag köpt dem direktfrån SPM hade några fått gå i retur mot nya med vettigare mått.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Skaune
24 januari 2011 ·

Marlboroman skrev:

Axor skrev:
Jepp! har förstått att det inte alltid e 100% från fabrik! finns det inget märke som utmärker sig bättre på måtthållningen?

Man kan anta att Verdi's stakar är bättre, men så är dem avsevärt dyrare med. Jag har SPM i min maskin och jag bytte bussningarna i lilländarna för att få vettigt spel. Hade jag köpt dem direktfrån SPM hade några fått gå i retur mot nya med vettigare mått.

Till vilka bussnngar bytte du då?

Marlboroman
24 januari 2011 · 8 229 Inlägg

Axor skrev:
Till vilka bussnngar bytte du då?

Bytte till för ändåmålet tillverkade alu-bronsbussningar

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
eksten
24 januari 2011 · 480 Inlägg

Axor skrev:

Marlboroman skrev:
Lär inte spela någon större roll vilka du köper. Det som däremot är viktigt är att se till att få dem uppmätta så du får stakar som är raka och att både stor och lillända är sund och att du får vettigt spel till kolvbulten. Och mäta gör man oavsett cvad det stog på kartongen dem kom i.

Jepp! har förstått att det inte alltid e 100% från fabrik! finns det inget märke som utmärker sig bättre på måtthållningen?

en fin tumregel, dock gäller det inte för alla, men ju dyrare ju bättre ifrån början..

Mitsubishi Evolution 4 RS "Racing Edition" (1997)
Skaune
24 januari 2011 ·

eksten skrev:

Axor skrev:

Marlboroman skrev:
Lär inte spela någon större roll vilka du köper. Det som däremot är viktigt är att se till att få dem uppmätta så du får stakar som är raka och att både stor och lillända är sund och att du får vettigt spel till kolvbulten. Och mäta gör man oavsett cvad det stog på kartongen dem kom i.

Jepp! har förstått att det inte alltid e 100% från fabrik! finns det inget märke som utmärker sig bättre på måtthållningen?

en fin tumregel, dock gäller det inte för alla, men ju dyrare ju bättre ifrån början..

Vilka stakar kör du med niklas?

TurbOla Reservdansk
24 januari 2011 · 6 271 Inlägg

Jag köpte från LG Speed, utan att mäta upp rundheten.

De var tyvärr inte helt runda fick jag erfara...

Däremot köpte Sandgren och Sunnemalm också vevstakar av LG Speed, och stoppade i dem utan att mäta, så vitt jag vet, och det funkar fint.

Ren tur antar jag...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Skaune
24 januari 2011 ·

TurbOla skrev:
Jag köpte från LG Speed, utan att mäta upp rundheten.

De var tyvärr inte helt runda fick jag erfara...

Däremot köpte Sandgren och Sunnemalm också vevstakar av LG Speed, och stoppade i dem utan att mäta, så vitt jag vet, och det funkar fint.

Ren tur antar jag...

eller ren otur för dig ola! sad
Som sagt tycker mitt framtida motorbygga ska börjas med stakarna, men om de e så att alla e likvärdiga, vågar man gå på de billigare och sen mäta då? ska ju inte upp i några herrejösses effekter!

Sen e frågan vilka kolvar man ska ha? S60R kolvar, har de samma diameter och hur bra håller de?

Marlboroman
24 januari 2011 · 8 229 Inlägg

Axor skrev:
Som sagt tycker mitt framtida motorbygga ska börjas med stakarna, men om de e så att alla e likvärdiga, vågar man gå på de billigare och sen mäta då? ska ju inte upp i några herrejösses effekter!

Sen e frågan vilka kolvar man ska ha? S60R kolvar, har de samma diameter och hur bra håller de?

Ja, man vågar köpa billiga bara man mäter upp dem innan montering. S60R lär man borra upp till 83mm om man vill ha. Men vanliga överdimensions duger bra.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TurbOla Reservdansk
24 januari 2011 · 6 271 Inlägg

S60R-kolvar är absolut de bästa originalkolvarna, har Pacman sagt åt mig, MEN, vi som kör 2,3liters block har för små cylinderlopp.

Vi har 81mm borrning, och 2,5liters blocken har 83mm.

Dessutom skiljer vevaxel och vevstakar på motorerna.

Men det rullar en T-gul på Gotland som är borrad till 83mm och har S60R-kolvarna och så.
Vaktkonstapeln har också S60R-kolvar i sin T-gul tror jag.

Båda bilarna finns på NordicR och Garaget.

Senast redigerat av TurbOla (24 januari 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
eksten
24 januari 2011 · 480 Inlägg

Axor skrev:

eksten skrev:

Axor skrev:

Jepp! har förstått att det inte alltid e 100% från fabrik! finns det inget märke som utmärker sig bättre på måtthållningen?

en fin tumregel, dock gäller det inte för alla, men ju dyrare ju bättre ifrån början..

Vilka stakar kör du med niklas?

crower smile http://www.extremepsi.com/store/custome … amp;page=1

Mitsubishi Evolution 4 RS "Racing Edition" (1997)
Skaune
24 januari 2011 ·

Marlboroman skrev:

Axor skrev:
Som sagt tycker mitt framtida motorbygga ska börjas med stakarna, men om de e så att alla e likvärdiga, vågar man gå på de billigare och sen mäta då? ska ju inte upp i några herrejösses effekter!

Sen e frågan vilka kolvar man ska ha? S60R kolvar, har de samma diameter och hur bra håller de?

Ja, man vågar köpa billiga bara man mäter upp dem innan montering. S60R lär man borra upp till 83mm om man vill ha. Men vanliga överdimensions duger bra.

Några speciela att rekommendera?

TurbOla Reservdansk
24 januari 2011 · 6 271 Inlägg

Något som kan vara bra att tänka på, är att då när jag pillade själv på motorn -08 skulle det dyka upp en ny design på vevstakarna, så man slipper slipa ur cylinderfoten för att H-profilstakarna skulle passa.

Den nya designen är kommen, men om den har ersatt den gamla, eller båda varianterna finns, det vågar jag dock inte svara på.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Skaune
24 januari 2011 ·

eksten skrev:

Axor skrev:

eksten skrev:

en fin tumregel, dock gäller det inte för alla, men ju dyrare ju bättre ifrån början..

Vilka stakar kör du med niklas?

crower smile http://www.extremepsi.com/store/custome … amp;page=1

Eksten, dom va inte billiga precis... 699 dollar styck! big_smile

Marlboroman
24 januari 2011 · 8 229 Inlägg

Axor skrev:
Några speciela att rekommendera?

Nej, inga speciella. Tror det är mahle som gör dem och är ensamma om det men inget jag ska svära på.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Skaune
24 januari 2011 ·

TurbOla skrev:
Något som kan vara bra att tänka på, är att då när jag pillade själv på motorn -08 skulle det dyka upp en ny design på vevstakarna, så man slipper slipa ur cylinderfoten för att H-profilstakarna skulle passa.

Den nya designen är kommen, men om den har ersatt den gamla, eller båda varianterna finns, det vågar jag dock inte svara på.

Har sett lite olika med olika ändor och överfall, om de var 08 så fins de säkert redan nu! wink

eksten
24 januari 2011 · 480 Inlägg

Axor skrev:

eksten skrev:

Axor skrev:

Vilka stakar kör du med niklas?

crower smile http://www.extremepsi.com/store/custome … amp;page=1

Eksten, dom va inte billiga precis... 699 dollar styck! big_smile

tror det är 699dollar för ett 4-pack wink så 4900 +tull, frakt och moms tongue så runt 8k hemma i sverige tongue

Mitsubishi Evolution 4 RS "Racing Edition" (1997)
Skaune
24 januari 2011 ·

eksten skrev:

Axor skrev:

eksten skrev:

crower smile http://www.extremepsi.com/store/custome … amp;page=1

Eksten, dom va inte billiga precis... 699 dollar styck! big_smile

tror det är 699dollar för ett 4-pack wink så 4900 +tull, frakt och moms tongue så runt 8k hemma i sverige tongue

haha jasså då så! trodde de vart per pice! måste läst fel! liiiite dyrt annars! men 8k blir 2000 styck, har set H profilare under 1000:- lappen här hemma, men man får kanske de man betalar för

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang