2740
Sök

Vad gäller vid ombygnad av bil?

177 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
hej! jag fick mig en fundering här om dagen. tänkte på första bilmen man ska skaffa sig. funderade lite på va man ska ha för bil. och då slog tanken mig, då de inte finns så mkr "intresanta" bilar i budget. om man vill ha något specielt så varöfr inte tex bygga en sleeper? tänkte man kanske skulle ha en 740 billig i inköp och håller rätt mkt stryk och änkelt att få tag på delar. men tillbaka. om man skulle byta motor i den till tex en BMW rak 6a. men de är ju inte bara att bygga?
vist finns de regler och sådant vid ombyggnad av en bil? tex man får ju inte trimma så överivet då värdena Co2 blir höga och där av inte går i genom besiktning? och bromsar och chasie måste väll uppgraderas, om man nu ska om besiktiga till va det nu blir för något?
skulle va tacksam för lite funderingar och svar på detta smile

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
25 januari 2011
Allt du behöver veta kan bilprovningen och www.sfro.com svara på.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
25 januari 2011
Trimma kan du glömma = olagligt.

Hur alla gör här när de ska igenom bilprovning är upp till dem, men det brukar pratas om besiktningsmotor mm om man trimmar extremt.

Chippa = olagligt (dock jävligt svårupptäckt) Bilprovning ser genom fingrarna.

Motorbyte ok, om du byter till liknande effekt (10% på hk, 20% på vridet har jag för mig)

Ombyggt fordon.

För detta krävs att du genomför större modifieringar på bilen. t.ex.

Monterar HELA drivlinan från en BMW OCH även byter ut HELA bromssystemet.

Med hela drivlinan menar jag, motor, växellåda, kardanaxel och bakaxel.

Med hela bromssystemet menar jag Huvudcylinder och samtliga skivor/trummor och ok.

Då kan bilen kvala in som ombyggt fordon och får genomgå en SFRO besiktning innan regbesikningen och de godkänner sedan bilen.

Du får under inga omständigheter överstiga 15kw/100kg = ca 200hk på 1000kg

SFRO vet somsagt mer och jag rekommenderar dig att köpa deras bygghandbok som svarar utförligt på dessa frågor.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

KHRacing
25 januari 2011
zovix skrev:
Trimma kan du glömma = olagligt.

Hur alla gör här när de ska igenom bilprovning är upp till dem, men det brukar pratas om besiktningsmotor mm om man trimmar extremt.

Chippa = olagligt (dock jävligt svårupptäckt) Bilprovning ser genom fingrarna.

Motorbyte ok, om du byter till liknande effekt (10% på hk, 20% på vridet har jag för mig)

Ombyggt fordon.

För detta krävs att du genomför större modifieringar på bilen. t.ex.

Monterar HELA drivlinan från en BMW OCH även byter ut HELA bromssystemet.

Med hela drivlinan menar jag, motor, växellåda, kardanaxel och bakaxel.

Med hela bromssystemet menar jag Huvudcylinder och samtliga skivor/trummor och ok.

Då kan bilen kvala in som ombyggt fordon och får genomgå en SFRO besiktning innan regbesikningen och de godkänner sedan bilen.

Du får under inga omständigheter överstiga 15kw/100kg = ca 200hk på 1000kg

SFRO vet somsagt mer och jag rekommenderar dig att köpa deras bygghandbok som svarar utförligt på dessa frågor.

Mvh Magnus

Eller:

Gör en enda sak på ditt fordon o få det SFRO-godkänt direkt.

Flytta ratten som jag har gjort :-)

Men har du en 740 av rätt årsmodell så kan du regga den hos SBP med utbytt motor till exempelvis en E36 325-328 motor på nästan 200hk om man även byter frambromsarna, alltså behöävs ej SFRO där.
Lite annat är det okså involverat, ex: byta bakaxelklumpen till en starkare men men inget svårt

177 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
okej lät inte allt för svårt smile tack för bra svar smile

Sök