Bilen hackar/rycker (Porsche 944S, 1987)

M-Nilsson
26 januari 2011 · 50 Inlägg

Har ställt frågan på annat forum men ställer den här också för att se vad ni tror är fel och vad som behövs åtgärdas.

Det som är mest märkbart är när man gör gasuppsläpp som bilen hackar/hugger till. Kopplar jag mycket fint så händer inget men däremot om jag släpper upp gasen...likaså när jag åter ska ge gas så rycker den till. Ibland vid gaspådrag så känns det som bilen tvekar..?
Jag har fått en del tips på vad det kan va men vill se vad ni tror!

Senast redigerat av M-Nilsson (26 januari 2011)

M.n
tekniknissen-
26 januari 2011 · 252 Inlägg

Vad är det för bil ?

M-Nilsson
26 januari 2011 · 50 Inlägg

tekniknissen- skrev:
Vad är det för bil ?

En Porsche 944S -87!

M.n
tekniknissen-
26 januari 2011 · 252 Inlägg

Dom bilarna har jag alrig varit på ! Jag har för mig du har låda och slutväxel bak som Alfaromeo GTV.
Kan ett vara glapp i axel mellan koppling och låda. Bar an ide :-/

M-Nilsson
26 januari 2011 · 50 Inlägg

tekniknissen- skrev:
Dom bilarna har jag alrig varit på ! Jag har för mig du har låda och slutväxel bak som Alfaromeo GTV.
Kan ett vara glapp i axel mellan koppling och låda. Bar an ide :-/

Okej! Japp det stämmer lådan är där bak.

Jag har läst att det också kan vara lamellen i kopplingen som behöver bytas. Vad tror du om det?
Ska lämna in bilen till våren och se, man vill ju gärna inte det ska vara nått allt för allvarligt(dyrt) sad

M.n
Alex-s Bakhjulskrafs
26 januari 2011 · 1 479 Inlägg

låter mer som om den misständer på någon cylinder. kan inget om dom bilarna men kan man kolla felkoder så gör det

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
M-Nilsson
26 januari 2011 · 50 Inlägg

mk2_power skrev:
låter mer som om den misständer på någon cylinder. kan inget om dom bilarna men kan man kolla felkoder så gör det

Men skulle jag inte märkt något om jag då står stilla på tomgång och gasar? Motorn går annars bra, mycket lättstartad osv.

M.n
Alex-s Bakhjulskrafs
26 januari 2011 · 1 479 Inlägg

M-Nilsson skrev:

mk2_power skrev:
låter mer som om den misständer på någon cylinder. kan inget om dom bilarna men kan man kolla felkoder så gör det

Men skulle jag inte märkt något om jag då står stilla på tomgång och gasar? Motorn går annars bra, mycket lättstartad osv.

inte säkert. hade exakt samma problem på en annan bil, och det var en tändhatt som inte satt helt fast på stiftet

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Kibil
26 januari 2011 · 552 Inlägg

Hur är den på tomgång? När du hittar dragläget och ligger där, känner du att det klonkar till vid motorn? Jag tänkte på dåliga bussningar i drivlinan, tex. dåliga fästen till motorn. Då får man ett litet hack precis innan motorn hinner accelerera då den vill vrida sig.

M-Nilsson
26 januari 2011 · 50 Inlägg

mk2_power skrev:

M-Nilsson skrev:

mk2_power skrev:
låter mer som om den misständer på någon cylinder. kan inget om dom bilarna men kan man kolla felkoder så gör det

Men skulle jag inte märkt något om jag då står stilla på tomgång och gasar? Motorn går annars bra, mycket lättstartad osv.

inte säkert. hade exakt samma problem på en annan bil, och det var en tändhatt som inte satt helt fast på stiftet

Antar att det då är bäst att lämna in bilen för felsökning då jag inte är så van vid mekandet? Jag vet i alla fall var motorn sitter big_smile

M.n
M-Nilsson
26 januari 2011 · 50 Inlägg

Kibil skrev:
Hur är den på tomgång? När du hittar dragläget och ligger där, känner du att det klonkar till vid motorn? Jag tänkte på dåliga bussningar i drivlinan, tex. dåliga fästen till motorn. Då får man ett litet hack precis innan motorn hinner accelerera då den vill vrida sig.

Tomgången är väl sådär. Precis vid start så är den lite ojämn men sen blir den bättre. Vad jag hör så låter det inget när jag står i dragläge. Dock så "klonkar" det till vid växling ibland..om det kan ha nått samband?

M.n
Kibil
26 januari 2011 · 552 Inlägg

M-Nilsson skrev:

Kibil skrev:
Hur är den på tomgång? När du hittar dragläget och ligger där, känner du att det klonkar till vid motorn? Jag tänkte på dåliga bussningar i drivlinan, tex. dåliga fästen till motorn. Då får man ett litet hack precis innan motorn hinner accelerera då den vill vrida sig.

Tomgången är väl sådär. Precis vid start så är den lite ojämn men sen blir den bättre. Vad jag hör så låter det inget när jag står i dragläge. Dock så "klonkar" det till vid växling ibland..om det kan ha nått samband?

Kan vara tändsystemet som inte går helt rent då du säger att tomgången är dålig, Tror också du har torra/slitna bussningar på Porschen, vanlig service med andra ord på en äldre sport bil smile

M-Nilsson
30 januari 2011 · 50 Inlägg

Tänkte jag kunde beskriva det hela lite mer i detalj.

När jag kopplar/växlar händer inget, men om jag inte rör kopplingen utan bara släpper gasen under körning så upplever jag det som jag beskriver. Själva "rycket" kommer en gång efter att jag släppt gasen och det upprepas inte, utan först när jag rör gasen igen. I samband med detta så har jag inte hört några ljud...


Jag förstår ju att en "vanlig" service inte räcker för att få ordning på detta problem?

Senast redigerat av M-Nilsson (30 januari 2011)

M.n
M-Nilsson
30 januari 2011 · 50 Inlägg

Förresten, är "Clutch disc" samma sak som lamellen i kopplingen?

M.n
Kibil
30 januari 2011 · 552 Inlägg

M-Nilsson skrev:
Tänkte jag kunde beskriva det hela lite mer i detalj.

När jag kopplar/växlar händer inget, men om jag inte rör kopplingen utan bara släpper gasen under körning så upplever jag det som jag beskriver. Själva "rycket" kommer en gång efter att jag släppt gasen och det upprepas inte, utan först när jag rör gasen igen. I samband med detta så har jag inte hört några ljud...


Jag förstår ju att en "vanlig" service inte räcker för att få ordning på detta problem?

Förstår vad du säger, har samma fel på Aeron som gått 31500mil nu. Det yttrar sig när man tex. kör på en 70 väg, ligger man i 70 och vill sakta ner lite släpper man gasen, då känner man inget ryck. Dock när man sedan går på gasen igen känner man ett ryck. I mitt fall har jag nog dåliga motor stag bussningar... Motorn tillåts att vrida sig för mycket vid gas pådrag.

Jag tänkte mest på att när du ändå lämnade in bilen på service kunde dom kolla lite efter dåliga bussningar etc.

M-Nilsson
30 januari 2011 · 50 Inlägg

Jag har problemet i alla hastigheter. Men kör jag i säg 70 och släpper på gasen sakta är det inte lika farligt...har för mig det känns mer ju snabbare jag släpper gasen.

Går det lätt att inspektera motorbussningen själv om den måste bytas? Har ingen aning om vart den sitter på min i så fall..smile

Senast redigerat av M-Nilsson (30 januari 2011)

M.n
Phaetoon
30 januari 2011 · 8 156 Inlägg

Jag fixade till din rubrik en aning.
Mvh Moderator Phaetoon.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
M-Nilsson
30 januari 2011 · 50 Inlägg

Phaetoon skrev:
Jag fixade till din rubrik en aning.
Mvh Moderator Phaetoon.

Tackar! big_smile

M.n
Kibil
30 januari 2011 · 552 Inlägg

M-Nilsson skrev:
Jag har problemet i alla hastigheter. Men kör jag i säg 70 och släpper på gasen sakta är det inte lika farligt...har för mig det känns mer ju snabbare jag släpper gasen.

Går det lätt att inspektera motorbussningen själv om den måste bytas? Har ingen aning om vart den sitter på min i så fall..smile

Jag har samma fel i alla hastigheter också. Även om man kör på motorvägen och saktar in lite före en omkörning där man trampar på gasen igen och får rycket.

Du kan ju hissa upp bilen eller åtminstånde palla upp den och ta en kofot och försöka lokalisera upphängningen av motorn. Bör vara minst 3-4 gummibussningar. Försök klämma ner kofoten mellan bussning och motor/Chassie och bänd sakta, ska finnas bara ett litet spel. Absolut inga 3-10 centimeter osv. Så gör jag i alla fall.

M-Nilsson
30 januari 2011 · 50 Inlägg

Kibil skrev:

M-Nilsson skrev:
Jag har problemet i alla hastigheter. Men kör jag i säg 70 och släpper på gasen sakta är det inte lika farligt...har för mig det känns mer ju snabbare jag släpper gasen.

Går det lätt att inspektera motorbussningen själv om den måste bytas? Har ingen aning om vart den sitter på min i så fall..smile

Jag har samma fel i alla hastigheter också. Även om man kör på motorvägen och saktar in lite före en omkörning där man trampar på gasen igen och får rycket.

Du kan ju hissa upp bilen eller åtminstånde palla upp den och ta en kofot och försöka lokalisera upphängningen av motorn. Bör vara minst 3-4 gummibussningar. Försök klämma ner kofoten mellan bussning och motor/Chassie och bänd sakta, ska finnas bara ett litet spel. Absolut inga 3-10 centimeter osv. Så gör jag i alla fall.

Oki tack, jag ska ta mig en titt till våren när jag får hem den från vintervilan då! Hoppas verkligen det är detta i stället för något annat i lådan..för nya bussningar kan väl inte vara så värst dyrt att byta smile

M.n
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang