3845
Sök

Toyota auris -07, skadad bromsok bak>slitet bromsbelägg, 3100mil

1 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Tjena! smile

Jag har nu fått problem med min toyota auris 1,6 -07, 3100 mil (inga mods). I mitten på december kom det fram efter besiktning att bromsbelägget högerbak var slitet och låg på gränsen 2mm. I onsdags började bilen skramla och låta som om plåt slog mot plåt. Nu är bilen på en lokal verkstad och han kom fram till att bromsoket bak är skadat (update: kolven sitter för hårt åt och rör sig inte - mer än så förstod jag inte) vilket lett till slitningen på bromsbelägget m.m.

Jag hade de första tre åren ett serviceavtal med toyota och den var senast inne hos dem juni -10; bilen hade då rullat ca 2400-2500 mil.

Mina frågor: Hur troligt är det att bromsoken, på drygt 600-700mil, hinner bli skadat och således måste bytas ut? Kan det vara ett tillverkningsfel/defekt på bromsoken? Hur kommer det sig att detta inte uppmärksammades på servicen i somras?

Jag förstår att detta kan bero på andra faktorer också men undrar bara hur troligt det är att så inte är fallet.

Tack på förhand!
Senast redigerat av nfzcdy (28 januari 2011)

3 235 Inlägg
28 januari 2011
Typiskt fel på nyare bilar att bromsarna bak inte aktiveras så ofta, vilket leder till rostangrepp bl a bromsskivan och bromscylindern. När cylindern inte glider lätt ligger bromsklossarna åt och slits hela tiden. Man borde nog kunna demontera oket och motionera det, men det tror jag inte dem vill göra på verkstan, utan bara byter. Hör med Toyota, kanske de är villiga att ta det på garantin.

CalibraDanne
31 januari 2011
Ja det gäller att bromsa ordentligt lite då och då så att det får röra på sig i bak också. Dom borde ju motionera upp kolven på toyota tycker jag. Så gjorde vi när jag jobbade på märkesverkstad för några år sedan.

Sök