2893
Sök

Temperaturgivare VW, AFT motor.

133 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Hey, jag har en Seat Toledo -99 som enligt mätaren aldrig blir varm.
Jag har testat att kortsluta stiften i givarens kontakt och då går mätarn i topp.

Resistansen över de 2 vänstra stiften är ca 500 ohm när motorn är "driftvarm", över de 2 högra stiften är det ca 250 ohm.

Jag behöver hjälp med att få reda på vad en liknande givare ger för värden när motorn är kall, ljummen och varm. Jag velar mellan givarfel och en termostat som öppnar för mycket.

3 235 Inlägg
28 januari 2011
Om termostaten har fastnat i öppet läge blir kylaren varm innan motorn kommit upp i arbetstemp.

133 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Jag har klämt lite på slangarna till kylaren och de är lite ljummna.
Har nu täckt kylaren med sopkassar nu så nästa gång jag drar ut ska jag se om mätaren stiger lite mer.
Resistenserna verkar normala för en halvkall motor eller?

Kan ju tillägga att jag misstänkt termostaten förut, men önsketänkt att det var givaren för att den är lättare att byta big_smile
Senast redigerat av anton_mjor (28 januari 2011)

3 235 Inlägg
28 januari 2011
Går tempen upp när bilen står stilla på tomgång? Resistansen kan jag inte så mycket om, du kanske hittar den infon på nätet/google.

133 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Har sökt mycket, utan resultat.
Tempen stiger typ inte på tomgång, fast det beror säkert på hur länge den får gå. Skulle 5 min vara tillräckligt så kan jag säga att den inte gör det tongue

3 235 Inlägg
28 januari 2011
är det kallt ute behöver nog motor mer tid än 5 minuter på tomgång för att bli varm:)
Du kan låta den gå i alla fall 15 minuter, då borde i alla fall nålen börja flytta på sig.

133 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Okej, det ska jag göra så snart jag ska ut och åka igen senare i dag.
Har som sagt var satt kassar framför kylaren så jag ska köra en bit med dem också och se om den klättrar lite. Vågar inte köra hur långt som helst, vill inte att den ska koka i fall det är fel på givaren cool
Senast redigerat av anton_mjor (28 januari 2011)

3 235 Inlägg
28 januari 2011
Att köra den kall långa sträckor är inget bra för motor heller då den inte kommer upp i arbetstemperatur.

133 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Ska köra några mil i morn, får se hur det blir då med temperaturen och kassarna framför kylaren.
Får kanske experimentera med att täcka halva kylaren eller så om det nu är termostaten som felar, termostatbyte får tyvärr vänta till varmare årstider då jag inte har något varmgarage eller liknande.
Motorn känns i alla fall varm efter en bit, värmen  i kupen kommer t.ex. väldigt snabbt om man jämför mot "moderna" bilar tongue

Var ute och mätte givaren med kall motor nyss btw och jag får 5000 resp. 2250 ohm så det verkar som om värdena följer varann linjärt.
Det kanske är så att givaren är hel och jag har en trasig termostat trots allt....
Fan vad jobbigt -.-

Åkte runt med kassar framför kylaren i dag. När jag åkte sakta / tomgång så var mätaren nästan uppe vid normal, men den så fort jag åkte 50 och snabbare sjönk tempen igen.
Termostaten är nog paj, och mina kassar är inte tillräckligt heltäckande big_smile

Edit: Problemet är löst nu, termostaten öppnade för mycket smile
Bra att veta för er som har samma problem är att termostaten sitter under vattenpumpen, bakom servopumpen på AFT motorn wink
Senast redigerat av anton_mjor (17 februari 2011)

Sök