2895
Sök

Vantilernas timing lite off , på en saab 9000 (2,0L motor)

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
hej jag har en hemmabygge ,

data:
Fordon:    SAAB 9000 I16 CC55D
Typ:            2.0 16 Kat
Årsm.:    1992
Syfte  Köra-Skiten-Ur

eftersom insprytet krånglade , så satte jag ett par weber förgasare på den , ( en "spjäll" per kolv ), och ur en av spjällen kommer eld lite då och då , och enda anledningen för detta som jag har kommit på är att ventilen i motorn är lite konstig, och stänger lite sent?, och tänder eld på luftbensin blandningen som kommer , jag körde kompressionstest inte så länge sedan och kompet var väldigt bra i alla kolvar 11-12bar, (ska köra en till komptest imon men jag tror inte att kompet har ändrats , för motorn går "normalt" )

varför händer detta ?, hur fixar man det?, varför har detta hänt?

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Smålänning
7 887 Inlägg
28 januari 2011
Är fögragara riktiga, så inte något munstrycke är igensatt?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

595 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
Är fögragara riktiga, så inte något munstrycke är igensatt?

"fögragara", jag gissar på att du menar förgasarna , ja jag har kollat och alla "jet" munstucken ser rena/fina   ut, men frågan återstår hur kan bensinen alls börja brinna och i bara 1 av 4 spjällen och varför bara där

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

595 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
ok idag körde jag en komptest , det var ( om man börjar från fördelarens sida), 13 ,13 ,12 ,13,, bar och den som flammar är den som är jämte 12 och i mitten....

Smålänning
7 887 Inlägg
29 januari 2011
Kan vara att du har en otät ventil just där, behöver itne visa sig på komptest då det är större tryck vid förbränningen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

5 710 Inlägg
29 januari 2011
Om du misstänker att ventilerna öppnar fel = står kammarna fel i förhållande till veven. Har du kollat detta?

MVH Jonas
..............

595 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
otät ventil , hur kollar man det, och kammen mot veven , hur kollar man det , annars motorn har bra med kraft så..( det borde inte vara kammen .eller)

5 710 Inlägg
29 januari 2011
Ställ veven 0, det finns markering för det på svänghjulet. Kolla på kammarnas markeringar mot kamöverfallen att de står 0.

Går den riktigt nu annars?

MVH Jonas
..............

Sök