3816
Sök

Skadad gänga till motorfäste, S40

342 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
Hej,
bytte högra motorfästet idag på min S40, allt gick smidigt tills jag skulle dra åt sista M10 bulten.

Bulten drar inte alls utan snurrar bara runt.

Hur kan jag "återställa" gängorna? Har redan försökt köra igenom med en M10X1,5 gängtapp för att sedan dra i en M10X1,5 skruv/bult men den drar inte heller.

Om jag köper s.k. helicoils M10x1,5, vilket borr bör jag använda för att borra upp hålet, innan jag gängar om det?

Andra tips?

Annars, vågar man köra med 2 av 3 bultar?

496 Inlägg
31 januari 2011
Man vågar ju, men du kan ju räkna med att din växelspak kommer leka med dig smile Haha ! smile,  körde med ett motorfäste ne gång på min honda, herregud, att fånga växelspaken vart farligt, men jag säger en sak, om du kör med 2 av 3 bultar så kommer dem andra lossna eftersom jag e så jävla erfaren av detta så fixa det, kostar inte mycket på plåtverkstad. kostar inte mer 500kr. bättre det än hela motor hoppar.

CalibraDanne
31 januari 2011
jag tror du skulle kunna åka rätt länge med bara två skruvar utan att märka något. Man ska alltid skruva i skruvarna för hand några varv så man märker att dom tar gäng.

342 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Tack för tipsen smile

Körde lite med två skruvar igår och det fungerade utmärkt! Körde dock i en Helicoil idag och nu sitter det som  berget! smile

CalibraDanne: Självklart skruvade jag i skruvarna förhand först. Det var inte för än jag skulle spänna de absolut sista som skruven släppte och snurra runt.
Senast redigerat av olof102 (1 februari 2011)

CalibraDanne
1 februari 2011
Duktig gosse!

Sök