6452
Sök

Kamrems inställning volvo 745 - 90 !

679 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Tjena efter mycket felsökning rev jag ner och kolla kamremen, Och som jag ser det verkar den ju ligga fel, 1;an kolv är i topp och toppen markering står som den ska men inte dom andra, Bilen går inte som den ska, Motorlampan tänds vid 3000 rpm,Den går allmänt dåligt, orklös och klen, Dock lätt startad och stadig tomgång osv Bilder finns här

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … cat=112638
Senast redigerat av Bompeman (1 februari 2011)

474 Inlägg
1 februari 2011
Får man fråga vad frågan/problemet är? Som du säger verkar det ju stå fel.

679 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Alka0512 skrev:

Bilen går inte som den ska, Motorlampan tänds vid 3000 rpm,Den går allmänt dåligt, orklös och klen, Dock lätt startad och stadig tomgång osv, har haft uppe några tråder men har bytt allt jag ficj tips om, Nu kolla jag kamremen och den verkar inte ligga rätt ?

Mvh
Senast redigerat av Bompeman (1 februari 2011)

474 Inlägg
1 februari 2011
Bompeman skrev:
Alka0512 skrev:

Bilen går inte som den ska, Motorlampan tänds vid 3000 rpm,Den går allmänt dåligt, orklös och klen, Dock lätt startad och stadig tomgång osv, har haft uppe några tråder men har bytt allt jag ficj tips om, Nu kolla jag kamremen och den verkar inte ligga rätt ? kolla bilderna

Mvh

Ja, på beskrivningen låter det ju som att det är ett möjligt fel. Och som sagt verkar den stå fel. Så vad är frågan? Är väl bara att ställa om och se om de blir bra?
Senast redigerat av Alka0512 (1 februari 2011)

679 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Alka0512 skrev:
Bompeman skrev:
Alka0512 skrev:

Bilen går inte som den ska, Motorlampan tänds vid 3000 rpm,Den går allmänt dåligt, orklös och klen, Dock lätt startad och stadig tomgång osv, har haft uppe några tråder men har bytt allt jag ficj tips om, Nu kolla jag kamremen och den verkar inte ligga rätt ? kolla bilderna

Mvh

Ja, på beskrivningen låter det ju som att det är ett möjligt fel. Och som sagt verkar den stå fel. Så vad är frågan? Är väl bara att ställa om och se om de blir bra?

Ja det blir väl så, Skriv här därför jag vill veta om jag hade rätt

474 Inlägg
1 februari 2011
Bompeman skrev:
Alka0512 skrev:
Bompeman skrev:

Mvh

Okej, ja jag är inte helt hundra då det var ett tag sen jag gjorde det sist men så där är jag rätt säker att det inte ska vara. Men om du googlar kan du nog få fram någon bra guide med bilder på hur det ska vara, borde vara det enklaste!

679 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Alka0512 skrev:
Bompeman skrev:
Alka0512 skrev:

Okej, ja jag är inte helt hundra då det var ett tag sen jag gjorde det sist men så där är jag rätt säker att det inte ska vara. Men om du googlar kan du nog få fram någon bra guide med bilder på hur det ska vara, borde vara det enklaste!

Okej jag har googlat men hittar ingen guide tyvärr

474 Inlägg
1 februari 2011
Markeringen på kamdrevet ska vara vid markeringen (som på bilden)
Markeringen på drevet på mellanaxeln ska vara vid markeringen på kåpan bakom, som man ser på din bild.
Markeringen på drevet på vevaxeln ska vara vid nollan (0-20grader)
Det var det jag fick fram. Dock kan kanske någon annan fylla i, men är 99% säker!
Lycka till!

679 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Alka0512 skrev:
Markeringen på kamdrevet ska vara vid markeringen (som på bilden)
Markeringen på drevet på mellanaxeln ska vara vid markeringen på kåpan bakom, som man ser på din bild.
Markeringen på drevet på vevaxeln ska vara vid nollan (0-20grader)
Det var det jag fick fram. Dock kan kanske någon annan fylla i, men är 99% säker!
Lycka till!

Tack!

235 Inlägg
1 februari 2011
mellanaxlen har ingen betydelse hur den står, på din motor.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

105 Inlägg
1 februari 2011
Senast redigerat av Blazt (1 februari 2011)

1 142 Inlägg
1 februari 2011
bara prova vrida kamen ett hack för sig och prova köra... inget som kan gå sönder iallafall.

679 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Satt allt i noll läge, OCH Yes den går som den ska nu ! alla felkoder osv till lambdasond och lite annat är borta nu, tänk att några kugg fel kan göra hela bilen konstig

12 Inlägg
4 mars 2011
Tja, ursäkta att man lånar tråden lite men har ett liknande problem...

Körde häromdan med min 740 GLT 16v -90 kommer upp i runt 100 slänger in 5an med OD kör en kort bit till innan missljud uppstår och bilen sakta dör.. Stannar och försöker starta, då låter det som att kuggarna på startmotorn helt är borta, så öppnar huven och ser att remmen hoppat på ett ställe, senare fick en mer motorkunnig person ta en titt på den och konstaterade att kamremshjulen satt felkalibrerade, vi slängde tillbaks remen och lät bilen stå.

Kan tillägga att bilen saknar komp helt, eller så är kopplingen slut.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 mars 2011
Hur menar du med saknar komp helt eller så e kopplingen slut????

Hur skulle kopplngen göra så att motorn inte går???

Hoppar remmen på en 16v e det ventilsallad mao ventilerna krockar med kolvarna å böjjer isg så att dom inte kan täta.

Minsta skadan som blir av detta e att du behöver byta minst 8 ventiler Största skadan totalt haveri troligen har du det sista men det e ju bara å riva av toppen å se.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 mars 2011
Försökte du starta utan kamrem lär du ha gjort sallad av ett gäng ventiler därav inget komp. Bara riva toppen och se hur stor skadan blev

Rock'n Roll

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 mars 2011
Få motorer klarar remhopp utan skador. Volvo med förgasare klarar sig, B230K undataget. Volvo B230E klarar sig inte men jag vet att B230F med 116hk klarar det. I allmänhet skiter det sig när kompet överstiger ca 9.5, det stämmer inte alltid men funkar som tumregel.
Krökta ventiler går ju att fixa alternativt byta topp men sönderslagna kolvar och eventuella skador i loppen är ju lite jobbigare.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

311 Inlägg
4 mars 2011
Ja, 16V motorn är mycket känslig för kamremsras tyvärr.
Sen kan man ju ha tur, men det låter som topprenovering

Sök