Skoda Fabia RS 1.9TDI - Hjälp, Laddtrycket skenar till MAX!?

peegee Forummoderator
3 februari 2011 · 2 924 Inlägg

Hej, jag är relativt nybliven ägare till en Skoda Fabia RS 1.9 TDI -05 och detta är min första dieselbil.

Jag har nu fått problem med bilen och motorlampa tänds så fort bilen får laddtryck och felsökning pågår nu…

Det som händer är att direkt när bilen får laddtryck, så skenar laddtrycket till max (~2,3 bar) och bilen går in i nödläge, så laddtrycksregleringen verkar UR funktion.
+
Lufttempgivaren (kombinerad med MAP-sensor efter IC) sätter max värde
+
Motorlampa + ESP Antispinn tänds.  hmm

Lufttemp/MAPgivaren är utbytt till ny och är även testad fram och tillbaka med den gamla.
Kablage har testats, slangar är synade.
En ny LMM är testad utan påverkan som resultat  hmm

Det sitter även en KCR-box (uppställd till steg 9) + Forge Dumpventil kit, som är testat med och utan med samma resultat.
Allt detta är monterat 2006 och har fungerat väl förutom ett turbohaveri 2010.
En Forge FMIC (kit) sitter på bilen.

Vad är det som kan vara fel?
Vad är det som kan göra som sätter laddtrycksregleringen ur funktion så att laddtrycket skenar till max?

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Ulf_W bilder.ulfw.se
3 februari 2011 · 1 103 Inlägg

Felkoder?

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
peegee Forummoderator
3 februari 2011 · 2 924 Inlägg

Ulf_W skrev:
Felkoder?

Jag har inte just nu de exakta felkoderna tillgängliga nu men Lufttempgivaren sätter MAX värde och turbon ger fullt laddtryck + Motorlampa & ESP (Antispinn) tänds, direkt när bilen får laddtryck.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
MrTurbo Better than God \o/
3 februari 2011 · 1 881 Inlägg

Håll hårt i ratten och LE för fan!  smile
Eller kolla med KCR  de vet kanske om mjukvara kan få tuppjuck.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Jonas_C30
3 februari 2011 · 108 Inlägg

MrTurbo skrev:
Håll hårt i ratten och LE för fan!  smile
Eller kolla med KCR  de vet kanske om mjukvara kan få tuppjuck.

Skönt svar!

Assgrass
3 februari 2011 · 31 Inlägg

Du kanske har tagit bort vakuumslangen från wastegaten? Då brukar laddtrycket skena.

http://teamgtdr.se - GASAR TILLS DET RASAR
peegee Forummoderator
3 februari 2011 · 2 924 Inlägg

MrTurbo skrev:
Håll hårt i ratten och LE för fan!  smile
Eller kolla med KCR  de vet kanske om mjukvara kan få tuppjuck.

Dessvärre går bilen in i nödläge pga det höga laddtrycket... wink

Jo jag har tänkt rådfråga KCR men de lär väl inte avslöja dess brister... å andra sidan reglerar bara KCR-boxen bränsletrycket.... men högre bränsletryck = mer vakuum = högre laddtryck, så visst kan det vara en felkälla som bidragit till en annat fel, eftersom felet består med KCR-boxen urkopplad.

Fler tips emottages tacksamt smile

Assgrass skrev:
Du kanske har tagit bort vakuumslangen från wastegaten? Då brukar laddtrycket skena.

Blir det inte tvärtom på en diesel?  hmm Trycket regleras ju av mängden vakuum...

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
MrTurbo Better than God \o/
3 februari 2011 · 1 881 Inlägg

Aha, limphome genererar inte mycket leende. När jag spänt upp min wastegate för mycket slog mätaren från 1,2 till 1,8 bar precis vid 5000rpm, det flinande man brett av.

Hur är det, sitter väl någon tryck/mapsensor som ger info om aktuellt lufttryck till boxen, de kan ju haverera så  den helt enkelt slutar ge signal vid överladd.  Kan läckage påverka är det en kul grej att leta efter annars, helst om det bara läcker vid just övertryck...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
peegee Forummoderator
3 februari 2011 · 2 924 Inlägg

MrTurbo skrev:
Aha, limphome genererar inte mycket leende. När jag spänt upp min wastegate för mycket slog mätaren från 1,2 till 1,8 bar precis vid 5000rpm, det flinande man brett av.

Hur är det, sitter väl någon tryck/mapsensor som ger info om aktuellt lufttryck till boxen, de kan ju haverera så  den helt enkelt slutar ge signal vid överladd.  Kan läckage påverka är det en kul grej att leta efter annars, helst om det bara läcker vid just övertryck...

peegee skrev:
Lufttemp/MAPgivaren är utbytt till ny och är även testad fram och tillbaka med den gamla.
Kablage har testats, slangar är synade.

wink
Men angående vakuumslangarna och anslutningar, så kan det finnas mer att kolla på.

Planen är nu även att kolla om magnetventilen N75 spökar eller om vakuumklockan läcker/kärvar? (jobbigt) men borde väl ha något membran som kan spricka? Dock är turbon inte många månader gammal så känns långsökt...

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang