4691
Sök

Volvo 940-GLE -94 som taktar fel på 1:a och 3:de cylindrarna

10 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
Tjena. Detta är inte direkt en bil som passar sig på denna sida sad. Det är en Volvo 940 -94, rullat 32000 mil. Inga trim eller modifikationer gjorda. Nu till problemet. Bilen gick illa så att jag bytade tändstiften och då började de riktiga bekymren. Bilen fick för sig att den var en känguru. Jag satte i andra stift men ingen skillnad, bilen hoppar fortfarande fram. Har bytt tändfördelare, rotor och kablar. Har bytt bränslepumpen under bilen samt filtret. Vid otal felsökningar så taktar hon fel på 1:a och 3:de cylindern. Har provat byta plats på insprutarna för att kolla om det är dom det är fel på men så är inte fallet. Någon som har någon bra fundering på vad jag ska göra här näst. Det är gnista hela vägen fram och bränsle så att det räcker. Måste ha iordning på bilen så att jag kan sälja den sen.

341 Inlägg
5 februari 2011
Här du satt alla delar rätt när du bytt dom? typ tändkablar så dom sitter i rätt tändföljd. Har du kollat om det finns komp på dom cylindrarna den inte går på?

10 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
Jag har satt alla delarna rätt och kablarna sitter i rätt tändföljd. Men kompet har jag inte kollat. Ska försöka ordna en mätare till det. Vad kan det vara om där inte finns något komp???

Smålänning
7 887 Inlägg
5 februari 2011
Har du några felkoder på den?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
Har inget datorprogram att kolla det med och vet inte om det sitter något uttag till att koppla upp mot. Tacksam för all hjälp har slut på ideér nu sad

Smålänning
7 887 Inlägg
5 februari 2011
på 94 ska du ha diagnosuttag. Finsne n del trådar här om hur du gör, har tyvörr inte tid att skriva en beskrivning

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
Ok. ska koilla upp det. Tack för hjälpen

1 008 Inlägg
5 februari 2011
Är du säker på att du fick kablarna rätt på fördelarlocket ?
Räknar du Tändföljden på fördelarlockets anslutningar så blir det fel då dessa inte sitter i tändföljd (1342) på locket.
Om du står du framför bilen och kollar på locket blir det  från vänster 4-3-1-2

Skaune
5 februari 2011
till nästa gång kan du ju märka allt med t.ex maskerings tejp o siffror så vet du säkert! men du har ett självdiagnosuttag framme vid högra fjäderbenstornet om du står framför bilen, 2 dosor, ta kontakten och tryck ner den i socklarna, en i taget så klart! wink och sen håller du nere knappen i en sekund, läs av blinkningarna, 1-1-1 inget fel t.ex! visar den dt kan du direkt gå till nästa sockel! sen när du läst igenom alla felkoder låter du den läsa av allt igen och trycker ner knappen i 5 sek, sen slocknar den för att börja lysa igen, å trycker du ner den i 5 sek till, sen kan du lkolla vilka koder du har kvar, så du inte läser gammla koder! finns massor av beskrivningar på detta, och vilka koder som är vad på vilka socklar! lycka till!

10 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
240bns skrev:
Är du säker på att du fick kablarna rätt på fördelarlocket ?
Räknar du Tändföljden på fördelarlockets anslutningar så blir det fel då dessa inte sitter i tändföljd (1342) på locket.
Om du står du framför bilen och kollar på locket blir det  från vänster 4-3-1-2

Detta är jag helt hundra på. Allting sitter på rätt plats i rätt ordning. Har dubbelkollat några gånger med.

10 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
Axor skrev:
till nästa gång kan du ju märka allt med t.ex maskerings tejp o siffror så vet du säkert! men du har ett självdiagnosuttag framme vid högra fjäderbenstornet om du står framför bilen, 2 dosor, ta kontakten och tryck ner den i socklarna, en i taget så klart! wink och sen håller du nere knappen i en sekund, läs av blinkningarna, 1-1-1 inget fel t.ex! visar den dt kan du direkt gå till nästa sockel! sen när du läst igenom alla felkoder låter du den läsa av allt igen och trycker ner knappen i 5 sek, sen slocknar den för att börja lysa igen, å trycker du ner den i 5 sek till, sen kan du lkolla vilka koder du har kvar, så du inte läser gammla koder! finns massor av beskrivningar på detta, och vilka koder som är vad på vilka socklar! lycka till!

Underbart. Ska kolla detta och se vad det ger. Tack så mycket.

Sök