B230f knackar lite lite grann på tomgång!

putte-740
7 februari 2011 · 148 Inlägg

hoj! har en 740 gl/t -90 som knackar eller, klattrar lite från bottendelen i bakkant på motorn. (vä sida) alltså, det hörs tydligt när den står på tomgång.. klonkade lite lite grann IBLAND när den gick på tomgång men nu har det blitt värre så låter typ hela tin den går på tomgång.. är det nån lager eller? pris på en komplett lager, packningssats osv till hela motorn?

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
wistfors Performance meck
7 februari 2011 · 342 Inlägg

om det inte är en 16v så blir det billigare att byta ut motorn.

sålänge i med lite hydralolja så låter den inte så mycket.

Mvh

RD_87 Skrotsamlare
7 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Troligen ett vevlager, en dunk tjock olja typ biltema 20w/50w så tystnar den ett tag skulle jag tro. 
Gasa tills det rasar?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
mats757
7 februari 2011 · 915 Inlägg

Det kan vara kopplingscentrumet som börjat skallra.

Är det ett vev eller ramlager så är det ganska lätt att byta om man får bort tråget utan att flytta motorn.
Det är bättre och billigare att fixa felet innan det blir värre.

Mats

Busgrabb Rejsa ?
7 februari 2011 · 2 959 Inlägg

mats757 skrev:
Det kan vara kopplingscentrumet som börjat skallra.

Är det ett vev eller ramlager så är det ganska lätt att byta om man får bort tråget utan att flytta motorn.
Det är bättre och billigare att fixa felet innan det blir värre.

Mats

Får både höja motorn lite och släppa på framvagnsbalken för att komma åt att lossa tråget vill jag minnas.

Autotech
BMW 335D (2008)
Funrider
7 februari 2011 · 82 Inlägg

lägg foten lätt på kopplingspedalen och hör efter om det slutar knacka.. Då kan det vara urtrampningslagret.

putte-740
8 februari 2011 · 148 Inlägg

OBS! det klattrar lite o det är inte urtrampningslagret! klonkade mer förut lite då o då..

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
putte-740
8 februari 2011 · 148 Inlägg

Putte318 skrev:
Tror att det är kolvbulltsknack om det är det så kan du åka länge eller så rasar det sad

ja inte är jag då rädd för att köra såhär big_smile sålänge man kör normalt så håller det. har klonkat av o till på tomgång i ett år men för ett par dar sen så började det mer låta som ett klatter, halvskorrande ljud? mest nyfiken på vad det är för någe wink

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
putte-740
8 februari 2011 · 148 Inlägg

wistfors skrev:
om det inte är en 16v så blir det billigare att byta ut motorn.

sålänge i med lite hydralolja så låter den inte så mycket.

Mvh

är en 230f / fb. har låtit av o till på tomgång i ett år typ.. (klonkat) men nu skorrar det eller klattrar lite tuýst..? renoverar hellre upp den än att köpa en annan motor på skroten exempelvis o sen inte veta ett dugg om den o får börja med att öppna o kolla..  blir nästamn billigare, enklare o går framförallt fortare att lyfta på toppen o ta en koll sen smile som sagt så går den precis som den ska bara att den låter lite grann på tomgång, sen blir det typ tyst?

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
putte-740
8 februari 2011 · 148 Inlägg

lät typ såhär på tomgång förut.. klock,klock,klock,klock,klock (sen normalt en stund) sen åter igen klock klock klock klock...? ger jag lite lätt gas så pass att varvet ökar från tomgång (1000) går är det tyst..

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
putte-740
8 februari 2011 · 148 Inlägg

tack för alla svar förresten! ska byta olja från mineral till hydral få se om det blir nå bättre, men är väl iofs bara en undanflykt för att slippa ljudet?

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 februari 2011 · 13 756 Inlägg

kolvbultsknack bara låta det vara troligen kommer motorn att hålla fast du plågar skiten ur den

hade så på en gammal 245 med b230K och den knackade som en diesel men den dog endå inte

så det är meningslöst att pröva dumma lösningar med hydralolja och skit för då kommer du få problem förr eller senare

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
putte-740
8 februari 2011 · 148 Inlägg

Growe skrev:
kolvbultsknack bara låta det vara troligen kommer motorn att hålla fast du plågar skiten ur den

hade så på en gammal 245 med b230K och den knackade som en diesel men den dog endå inte

så det är meningslöst att pröva dumma lösningar med hydralolja och skit för då kommer du få problem förr eller senare

ok, ja nå riktigt knack är det inte men kommer väl med tiden.. kör me den tills jag får ork o tid att byta lite lager, packningar osv..

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 februari 2011 · 13 756 Inlägg

putte-740 skrev:

Growe skrev:
kolvbultsknack bara låta det vara troligen kommer motorn att hålla fast du plågar skiten ur den

hade så på en gammal 245 med b230K och den knackade som en diesel men den dog endå inte

så det är meningslöst att pröva dumma lösningar med hydralolja och skit för då kommer du få problem förr eller senare

ok, ja nå riktigt knack är det inte men kommer väl med tiden.. kör me den tills jag får ork o tid att byta lite lager, packningar osv..

mm det är nog det enda att göra
tror faktist att den kommer gå ett antal år till
eller så rasar den omgånde
men en sådan motor är inte riktigt lönt att lägga ner några större pengar
dom är inte direkt ovanliga men tyvärr knackar dom mesta av någon anleding

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
putte-740
8 februari 2011 · 148 Inlägg

håller vet jag att den gör men den mår ju bättre av en smärre renovering.. tänker inte köpa en motor på skroten exempelvis, vet ingenting om den, skiock osv? därför fixar jag hellre original! dom knackar inte.. klickar i spridarna som låter som ventiltick tongue

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
Sakiq
8 februari 2011 · 270 Inlägg

Köpte ram och vevlager, alla packningar, kolvringar gick på 1800kr med frakt

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
RD_87 Skrotsamlare
8 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Kan ju vara främre lagret i växellådan, låter ganska lika och inte helt ovanligt på M-47. Har du M-47?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Tomte Svarta Faran & Jag! :)
1 mars 2011 · 15 Inlägg

de är för att de är en volvo tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang