Frågor ang saab turbo spridare

victor91
12 februari 2011 · 446 Inlägg

tjena har en volvo 740-89 som jag har hängt turbo på men den gick bara på 3cyl när den var kall och såg att en av mina spridare var lite skadad längs ner så åkte och köpte en ny.
Men den var från en saab 9-3 och andra andra jag köpte var från en 900 men skulle va lika sa dom på bildemonterningen så jag köpte den och mecka dit den, sen när jag skulle starta bilen gick den som skit och dog effter några sekunder.
Nu när man ska starta bilen måste man göra rent tändstiften då går bilen i typ 4sek den dör den, om man kollar på tändstiften så är dom typ kolsvarta och luktar mkt bensin

det står lite olika på spridarna så tog bild!

från saab 900:
http://forumbilder.se/images/4d2201161713P78af.jpg

från saab 9-3:
http://forumbilder.se/images/d72201162256Pe074.jpg

även en bild på dom båba lapparna som följde med vardera spridare:
http://forumbilder.se/images/332201162652Ped79.jpg

vad tror ni ska dom va/funka lika eller är dom olika?

bear_volvo
12 februari 2011 · 283 Inlägg

är dem kolsvarta så får den för mkt bensin:)

victor91
12 februari 2011 · 446 Inlägg

japp dom blir förmodligen dränkta av soppa, men vad kan det vara som gör det?

bear_volvo
12 februari 2011 · 283 Inlägg

spridarna kanske är för stora? hur många cc ligger dem på?

victor91
12 februari 2011 · 446 Inlägg

352cc/min vid 3.0bar

finns många som kör med dom utan problen så borde funka hmm

bear_volvo
12 februari 2011 · 283 Inlägg

vad kör du med för bränsle box? org.?

bear_volvo
12 februari 2011 · 283 Inlägg

ska sj slänga ihop en budget b230f turbo med lh2.4 men jag kommer använda mig av bränsle box från 940 turbo och ett par bosch 0280 155 009 spridare (346cc/min 3bar).

victor91
12 februari 2011 · 446 Inlägg

okej ja kör orginal borde gå men får kanske prova byta tongue

men till spridarna ska dom va lika?

masens
12 februari 2011 · 118 Inlägg

Spridarna är lika. De har samma nummer. sitter lika på 9000 aero.

Saab 96 "HUGO" (1975)
bear_volvo
12 februari 2011 · 283 Inlägg

dem borde vara samma eftersom dem har samma bosch nr., skulle tro att det strular bara för du har org boxen efter som öppetider på spridarna inte är lika m.m.

Janneutanb
12 februari 2011 · 7 272 Inlägg

Har dom fungerat för dig förut?

masens
12 februari 2011 · 118 Inlägg

Risken finns att spridarma ger för mycket på tomgång och du måste antingen byta chip eller minska bränsletrycket med en progresiv bränsletrycksregulator. kanske inte att rekomendera. Dessa orkar ge mer bränsle än vad motorn behöver på tomgång.

Saab 96 "HUGO" (1975)
victor91
12 februari 2011 · 446 Inlägg

ja dom funka bra förut och tomgången var inge konstig alls!

finns ett klipp när jag kör där hör man även att bilen dör lite men låter som att den nästan får för lite soppa när laddet kommer?
http://vimeo.com/19567095

Garfield
13 februari 2011 · 1 019 Inlägg

masens skrev:
Spridarna är lika. De har samma nummer. sitter lika på 9000 aero.

De röda -431-erna sitter på alla bilar med Trionic 5 och turbo, dvs 9000 turbo 94-98, 900 turbo 94-98 samt 9-3 med T5.

victor91
13 februari 2011 · 446 Inlägg

Garfield skrev:

masens skrev:
Spridarna är lika. De har samma nummer. sitter lika på 9000 aero.

De röda -431-erna sitter på alla bilar med Trionic 5 och turbo, dvs 9000 turbo 94-98, 900 turbo 94-98 samt 9-3 med T5.

då ska det va samma skit?

Garfield
13 februari 2011 · 1 019 Inlägg

victor91 skrev:

Garfield skrev:

masens skrev:
Spridarna är lika. De har samma nummer. sitter lika på 9000 aero.

De röda -431-erna sitter på alla bilar med Trionic 5 och turbo, dvs 9000 turbo 94-98, 900 turbo 94-98 samt 9-3 med T5.

då ska det va samma skit?

Jepp

henkemedpuffen
11 maj 2011 · 249 Inlägg

Har du fått koppla om ifrån låg ohm till hög ohm? Ska ha likadana på mitt et sprut och undrar hur man ska koppla om det

Volvo 745 "Sleepern" (1990)
masens
17 maj 2011 · 118 Inlägg

Det är inga problem att montera hög ohmiga spridare i en bil som har låg ohmiga i

Saab 96 "HUGO" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang