2278
Sök

Frågor ang saab turbo spridare

446 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#1
tjena har en volvo 740-89 som jag har hängt turbo på men den gick bara på 3cyl när den var kall och såg att en av mina spridare var lite skadad längs ner så åkte och köpte en ny.
Men den var från en saab 9-3 och andra andra jag köpte var från en 900 men skulle va lika sa dom på bildemonterningen så jag köpte den och mecka dit den, sen när jag skulle starta bilen gick den som skit och dog effter några sekunder.
Nu när man ska starta bilen måste man göra rent tändstiften då går bilen i typ 4sek den dör den, om man kollar på tändstiften så är dom typ kolsvarta och luktar mkt bensin

det står lite olika på spridarna så tog bild!

från saab 900:
http://forumbilder.se/images/4d2201161713P78af.jpg

från saab 9-3:
http://forumbilder.se/images/d72201162256Pe074.jpg

även en bild på dom båba lapparna som följde med vardera spridare:
http://forumbilder.se/images/332201162652Ped79.jpg

vad tror ni ska dom va/funka lika eller är dom olika?


283 Inlägg
12 februari 2011
#2
är dem kolsvarta så får den för mkt bensin:)

446 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#3
japp dom blir förmodligen dränkta av soppa, men vad kan det vara som gör det?


283 Inlägg
12 februari 2011
#4
spridarna kanske är för stora? hur många cc ligger dem på?

446 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#5
352cc/min vid 3.0bar

finns många som kör med dom utan problen så borde funka hmm


283 Inlägg
12 februari 2011
#6
vad kör du med för bränsle box? org.?

283 Inlägg
12 februari 2011
#7
ska sj slänga ihop en budget b230f turbo med lh2.4 men jag kommer använda mig av bränsle box från 940 turbo och ett par bosch 0280 155 009 spridare (346cc/min 3bar).

446 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#8
okej ja kör orginal borde gå men får kanske prova byta tongue

men till spridarna ska dom va lika?


118 Inlägg
12 februari 2011
#9
Spridarna är lika. De har samma nummer. sitter lika på 9000 aero.


283 Inlägg
12 februari 2011
#10
dem borde vara samma eftersom dem har samma bosch nr., skulle tro att det strular bara för du har org boxen efter som öppetider på spridarna inte är lika m.m.

7 281 Inlägg
12 februari 2011
#11
Har dom fungerat för dig förut?


118 Inlägg
12 februari 2011
#12
Risken finns att spridarma ger för mycket på tomgång och du måste antingen byta chip eller minska bränsletrycket med en progresiv bränsletrycksregulator. kanske inte att rekomendera. Dessa orkar ge mer bränsle än vad motorn behöver på tomgång.


446 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#13
ja dom funka bra förut och tomgången var inge konstig alls!

finns ett klipp när jag kör där hör man även att bilen dör lite men låter som att den nästan får för lite soppa när laddet kommer?
http://vimeo.com/19567095


1 019 Inlägg
13 februari 2011
#14
masens skrev:
Spridarna är lika. De har samma nummer. sitter lika på 9000 aero.

De röda -431-erna sitter på alla bilar med Trionic 5 och turbo, dvs 9000 turbo 94-98, 900 turbo 94-98 samt 9-3 med T5.


446 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#15
Garfield skrev:
masens skrev:
Spridarna är lika. De har samma nummer. sitter lika på 9000 aero.

De röda -431-erna sitter på alla bilar med Trionic 5 och turbo, dvs 9000 turbo 94-98, 900 turbo 94-98 samt 9-3 med T5.

då ska det va samma skit?


1 019 Inlägg
13 februari 2011
#16
victor91 skrev:
Garfield skrev:
masens skrev:
Spridarna är lika. De har samma nummer. sitter lika på 9000 aero.

De röda -431-erna sitter på alla bilar med Trionic 5 och turbo, dvs 9000 turbo 94-98, 900 turbo 94-98 samt 9-3 med T5.

då ska det va samma skit?

Jepp


249 Inlägg
11 maj 2011
#17
Har du fått koppla om ifrån låg ohm till hög ohm? Ska ha likadana på mitt et sprut och undrar hur man ska koppla om det


118 Inlägg
17 maj 2011
#18
Det är inga problem att montera hög ohmiga spridare i en bil som har låg ohmiga i



Sök