4812
Sök

Volvo 940 B200f motor går illa

10 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
Hej killar...blir snart tokig: håller på och bråkar med min 940...först ville hon inte starta en morgon och med hjälp av grannen så upptäckte vi att tanddosan bakom nyckeln var kass...nice...200 spänn i skroten var den ok igen
men sedan började ett annat problem...min mek har kollat och vet ej vad göra längre...hon startar kanske rullar fint i en vecka och sedan när hon vaknar på fel sida av sängen så gör hon detta :
börjar rycka
håller inte tomgången
när jag gasar så rullar hon på tre burkar  tills högre varvtal sedan är hon helt ok eller så fort jag gasar för att åka iväg så dör hon...ett helvete för att starta henne igen
....har kollar på :
tändstiftskablar: bytt dom
tändspolen: ok helt ok
tändstifen skall byta dom men ser bra ut
luftmassmätare jobbar fint
lamda...misstänker...men vet ej
fördelardosan rensat och putsat fint  ok !!
impulsgivaren rensat och ser ok ut
kollat på jorden av insprutning och gjort en bra kontakt...

är det någon som har haft detta problem förut ??
tackar för hjälpen / robert:rolleyes:

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
14 februari 2011
Du har gjort det mesta på tändsidan nu, kolla igenom soppasystemet och kan kanske ta ett kompprov. Det är ingen speciell väderlek när detta inträffar?

Rock'n Roll

10 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
tja  bra fråga...vädret har varit piss nu i flera månader...de flesta fallen har det varit slask eller regn men har förekommit även men kalt och stabilt - grader...ok för kompresprov...men går det på dagar ?? en vecka har den kompres och annan dag nej ?? hmmm....??
börjar mer tänka på skit i tanken och bränsle filter att byta....men mek sa NEJ det är inte det....ok....det snurrade genast bättre när jag la i lite E85 i tanken...men hur längre skall jag hålla på ?? ska hon bli en alkohlist ? :-)
Senast redigerat av RobertMastro (14 februari 2011)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
14 februari 2011
Nej jag tycker inte det men går den på 3 burkar till och från kan man ändå ta ett kompressionstest bara för att utesluta det eftersom motorn enbart har dom tendenserna vid kallstart? Å andra sidan så vill den inte hoppa igång öht när motorn stannat så...

Misstänker du skit i tanken så är det bara att öppna upp och kolla, har för mig att det ska vara förhållandevis lätt att komma åt tankarmaturen på 945 iaf. Samma sak med soppafiltret, bör sitta lättåtkomligt framför ena bakhjulet?

Rock'n Roll

Whatever :)
1 652 Inlägg
14 februari 2011
Vad är det för årsm på bilen? Har du så du kan felsöka med diagnostiken? Brukar i regel ge svar på allt innan man går på allt annat.

Hmm E85 gör inte att bilen går på alla burkar om det var tanken/förändringen. Men kollar diagnostiken om du kan. Svar på felkoderna har du här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

10 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
tack för svaret   det är en 91
...har redan kollat på den   1-1-1 ...inga fel..det som är det roliga....klart att när det händer så har man inte tid att stå mitt på gatan i gbg och göra tester   blir det i minnet ? kan kolla imorgon , nu när jag ahr lite tid och titta på henne igen....
Senast redigerat av RobertMastro (14 februari 2011)

1 652 Inlägg
15 februari 2011
Hmm läst igenom tråden igen men jag är tätt skeptisk när det gäller fördelarlocket, det är inte många kr för att byta det, det räcker med en 1mm spricka så har du detta fenomen att bilen inte vill vara kompis längre.

Ibland kan det duga med att man puttsar lite på blecken och lite på rotorn men byt ut den eller låna från en 740 som du vet går fint.

Nej det finns inget " direkt " minne, utan du får starta bilen och ta en sväng på någon km i normal körning för att hon ska registrera alla fel som hon hittar.

179 Inlägg
15 februari 2011
När bilen inte startar lyssna om pumpen surrar till under bilen när du har tändläge på tändningslåset. Gör den inte det så kan det vara ditt bränslepumpsrelä som är kasst.
När den vägrar starta gör som så att du kollar om du har gnista på stiften. Ta ur ett stift, sätt dit det i tändkabeln och jorda stiftet imot blocket eller ena fjädertornet medans din polare försöker starta.

10 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
bilen startar och rullar fint men stängs av vid tomgång...så fort jag försöker att gas så dör bilen.

tack XeptiQ ...gjorde en blinkkod prov idag och fick 2-3-2  vilket säger : lambdareglering, mager eller fet tomgång
men vet lika mycket som förr  är det lambda eller luftmängdsmätaren ?  så imorgon så kopplar jag av lambda sondan, lägger bilen i failsafeläge och testar om den upprepar samma fel igen...byta delar hela tiden på uteslutning kan jag snart köpa en ny bil....evenutellt om det vore lambdasonden som spökar...är det värt att lita på biltemas saker ?? hmmm ??? 800 mot 1800 kr bosch eller motsvarig 1500 kr
Senast redigerat av RobertMastro (15 februari 2011)

1 652 Inlägg
16 februari 2011
Hmm du ser om LMM är pajj wink Ser du inte den lilla tråden som går som en tre-kant så är det den som felar-
Lamdan är bara att koppla ut kabel till och sen köra. Hmm du kan ju alltid testa med feltemas lamda du kan ju byta tillbaka den annars med kvittot.

RobertMastro skrev:
bilen startar och rullar fint men stängs av vid tomgång...så fort jag försöker att gas så dör bilen.

tack XeptiQ ...gjorde en blinkkod prov idag och fick 2-3-2  vilket säger : lambdareglering, mager eller fet tomgång
men vet lika mycket som förr  är det lambda eller luftmängdsmätaren ?  så imorgon så kopplar jag av lambda sondan, lägger bilen i failsafeläge och testar om den upprepar samma fel igen...byta delar hela tiden på uteslutning kan jag snart köpa en ny bil....evenutellt om det vore lambdasonden som spökar...är det värt att lita på biltemas saker ?? hmmm ??? 800 mot 1800 kr bosch eller motsvarig 1500 kr

57 Inlägg
16 februari 2011
Jag hade problemet på en av mina 740 att den dog vid gaspådrag eller började gå på 3 cylindrar, kunde inte hålla tomgången å röck å hade sig. Det visade sig att pumpen under bilen gick, men höll inte tillräckligt högt soppa tryck.

bytte den så fungerade det fint sen.

/ Silander

10 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
"Ser du inte den lilla tråden som går som en tre-kant så är det den som felar-" vad menar du med detta ??
man kan inte byta lambda,det står på katalogen ...:-(
nu har jag koppklat av allt från kontakten till den svarta lilla tråden som ha en gummiskydd och en kontakthållare...skll testa bilen idag och höra hur hon rullar om hon upprepar samma problem

10 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
silander...billen rullar fint i höga varvtal men när den bestmmer sig att djävlas så är det från tomgång till varvtal, när jag gasar för att åka iväg så där den...skulle det vara bensinpumpen så skulle detta vra en syntom som skulle upprepa sig alltid....vilket inte detta fallet gör....det behövs mer tryck vid höga varva än på tomgång ?? varför då rulla fint i höga varv och dö från tomgång till varvtal ?? och sedan ett helvete starta bilen...= fet blandning och bilen blir sur....Var problelet  lambda eller luftrycksmätare som ger fel signal ibland ?? där är frågan som kan bli onödigt kostnad om man byter fel bit.

179 Inlägg
17 februari 2011
Kan ju vara din spjällägesgivare. Så fort du vrider gasrullen så ska det låta klick ifrån den. Den funkar som så att den skickar signal till tomgångsmotorn när den känner att spjället är stängt. Kolla alla kontakter etc efter oxid. Det som brukar bråka är : tomgångsmotor, lambda, lmm,tändlägesgivare (sitter mellan blocket och sprängkåpan på växellådan)

Finns det ingen annan i din bekantskap med en volvo med samma komponenter? vilken årsmodell är din 940? alla prylar har ett volvonummer....leta upp en med samma och skifta grejer så blir det sjukt mycket billigare

385 Inlägg
17 februari 2011
Silander skrev:
Jag hade problemet på en av mina 740 att den dog vid gaspådrag eller började gå på 3 cylindrar, kunde inte hålla tomgången å röck å hade sig. Det visade sig att pumpen under bilen gick, men höll inte tillräckligt högt soppa tryck.

bytte den så fungerade det fint sen.

/ Silander

stämmer jätte bra tror jag big_smile

börn i varje hörn är fett rätt;)

385 Inlägg
17 februari 2011
RobertMastro skrev:
silander...billen rullar fint i höga varvtal men när den bestmmer sig att djävlas så är det från tomgång till varvtal, när jag gasar för att åka iväg så där den...skulle det vara bensinpumpen så skulle detta vra en syntom som skulle upprepa sig alltid....vilket inte detta fallet gör....det behövs mer tryck vid höga varva än på tomgång ?? varför då rulla fint i höga varv och dö från tomgång till varvtal ?? och sedan ett helvete starta bilen...= fet blandning och bilen blir sur....Var problelet  lambda eller luftrycksmätare som ger fel signal ibland ?? där är frågan som kan bli onödigt kostnad om man byter fel bit.

har du öppet filter så byt luftmassemätare eller prova med en annan lättast att byta snabbt och prova och hoppas på bra resultat! jag bytte lamda, hade samma problem men hjälpte inte... !

börn i varje hörn är fett rätt;)

10 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Adrenalinjunkie skrev:
RobertMastro skrev:

har du öppet filter så byt luftmassemätare eller prova med en annan lättast att byta snabbt och prova och hoppas på bra resultat! jag bytte lamda, hade samma problem men hjälpte inte... !

nu har jag dragit av allt det med lambda att göra...har testat henne i timmar  kört runt och håll henne varm och hittills har hon varit snäll och fin...skallt a mig en tur idag med och se vad som händer....luftmästare hittar man inte så enkelt om man inte lägger ut 600 kr...inte kul byta ut saker som man inte vet om det är just den biten som djävlas....sooo now  lambda...bortkopplad...krånglar hon inte längre så är det hon...

Sök