Motorn vägrar starta. Volvo 940 Turbo (b230fk)

Naddut
14 februari 2011 · 127 Inlägg

Tjenare.
Tjenare.. Har en 940 -96.

Den har så gott som stått hela vintern. För boxen hade pajjat, så var lite lat med att köpa en ny.
Fick igång den igår utan större problem..
Körde en liten sväng igår med den, men när jag skulle starta den idag vägra den starta..
Den tänder på startagas, men inte något när man drar den på starten..
Kan det vara något annat som kan gått sönder?. Som gör att den typ kan fungera då men inte nu?

Jag har inte en enda idé kvar..
Har försökt med allt känns det som.
Alla svar är taksamma.

Mvh, Nichlas

Naddut
14 februari 2011 · 127 Inlägg

Gnista och bensin kommer, men spridarna öppnar ej verkar det som..

Sharky
14 februari 2011 · 10 287 Inlägg

Det luktar ju tyvärr knäckt box...

Innan du byter box (igen) så bör du kolla igenom kabelhärvorna efter nötningsskador.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Naddut
14 februari 2011 · 127 Inlägg

gjorde det innan.. allt stämmde.
Innan denna Boxen gick sönder i vintras så hade en gått sönder när en kabel pajjat innan.
Men när jag bytte box var det lika dant. Så trode den boxen med var sönder och då mätte jag upp och kollade alla kablarna, Sålde sedan boxen och det visade sig att den fungerade helt fel fritt..
Därför köpte jag en ny nu igen, Men samma skit igen.. Har kollat det mesta, men nya idér är aldrig fel.
Mvh

Micha-J
14 februari 2011 · 159 Inlägg

spridarna?? har en polare som osse haft myycke strul med box/spridare på sin 940 FK

Naddut
15 februari 2011 · 127 Inlägg

okey, Har kollat relät, testade på polarens 740 turbo och den starta. Får testa byta spridarna.
Ska testa boxen igen på hans bil och se.
Tack för svar!

Mvh

Naddut
15 februari 2011 · 127 Inlägg

Hej igen..
Vart ute och kollat lite på bilen.
Knista kommer, och spridarna öppnar och sprutar bensin som de ska, den tänder till lite då och då..
Kan det vara tändstiften? Kan vara värt att byta och testa, men dom är ju så gott som nya?
Köpte dom två veckor innan bilen ställdes..
Men känns endå konstigt eftersom den gick hur fint som hällst och sedan vägrar starta.

Mvh, N

Gomez
16 februari 2011 · 179 Inlägg

Har du kollat så inte kamremmen hoppat? har du fått ut några felkoder?

Senast redigerat av Gomez (16 februari 2011)

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
endorfinslaven
16 februari 2011 · 671 Inlägg

Naddut skrev:
gjorde det innan.. allt stämmde.
Innan denna Boxen gick sönder i vintras så hade en gått sönder när en kabel pajjat innan.
Men när jag bytte box var det lika dant. Så trode den boxen med var sönder och då mätte jag upp och kollade alla kablarna, Sålde sedan boxen och det visade sig att den fungerade helt fel fritt..
Därför köpte jag en ny nu igen, Men samma skit igen.. Har kollat det mesta, men nya idér är aldrig fel.
Mvh

Sålde du en trasig box ?
Hoppas verkligen att du talade om problemen för köparen..
Men vem köper en beg. box som ev, är trasig, det kan jag ej förstå....

Gomez
17 februari 2011 · 179 Inlägg

Boxen kan du nog utesluta som felkälla. Låter mer som ett givarfel. En enkel sak du kan göra är att kolla så det inte är oxid på kontakter/givare och felkoder.

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
burken90
17 februari 2011 · 20 Inlägg

alltså kör du med biltema stift så kan jag sätta mig f-n på att det är dom som är skit ! smile haft liknande fel på någon bil jag köpte, och det visade sig att det satt biltema stift i den, så byte stift och efter det gick den som en pärla:)  annnars gissar jag med på att det är någon givare som strular, men mysko ändå då den både får soppa och gnista;S

Naddut
17 februari 2011 · 127 Inlägg

Nej jag sålde ingen trasig box, Jag trode den var kass, och jag sa det, vi testade den på plats och den fungerade utan problem, därför blev jag ännu mer fundersam.. Sålde boxen soppas billig att köparen ville kolla den endå.
Har hittat felet nu, och det var glapp i fördelar locket och ca; 4 veckor gamla sitft var kassa ( Nej inte biltema stift utan NGK-R stift )
Tack för alla tips.

Mvh.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang