3973
Sök

Problem med kallstart och tomgång vid kallmotor!? dock inga problem när den väl är varm.

1 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
Har en Audi A3 som uppenbarligen inte tycker om denna vinter.
Har fungerat alldeles utmärkt trotts att den stått ute i -30 tidigare men nu verkar det givit upp totalt.

Vid en kallstart för 2 dagar sedan började problemen, batteriet laddades ur när jag försökte starta och diverse saker resetades på instrumentpanelen. Lät den stå i någon timme innan jag gick ut och försökte få liv i den igen och det fungerade. Dock så började "generator" lampan lysa när man gick på tomgången och bilen dog igen. Lyckades efter någon minut få igång den igen och lyckades hålla den vid liv genom att hela tiden ge den gas för att inte motorn skulle dö.

Ställde in den i ett garage och laddade batteriet till max.

Nu första starten, 2 dagar efter så vill den knappt starta utan nu måste man ge rejäl grundgas för att den skall vakna till liv. Sen är det bara köra och hoppas på att man inte stöter på några rödljus förens den blivit någerlunda varm. När den nått temperaturen nått ca 90 C så funkar tomgången precis som vanligt och man kan stanna och låta den stå flera minuter utan problem.

Problemen är alltså:
Svårighet att starta motorn utan grundgas. (Har inte behövt det förut på hela vintern)
Extremt dålig tomgång vid kallmotor. (hände i samband med att kallstarten för 2 dagar sedan)

Alltså måste någonting hänt vid den kallstarten när batteriet laddades ur helt? Eller?

Är en ny bilägare och har tyvärr ingen större koll på bilar eller motorer men intresset har väckts och jag vill lära mig mer och mer. Eftersom jag har insett att det är bra att kunna. Är alltså nybörjare vad det gäller diverse begrepp och liknande som har med motorer och delars funktion. Så var gärna extra tydlig om det går. smile

Är det någon som kan ge mig tips på vad det kan vara?

Har säkert inte beskrivit det tillräckligt men då kanske någon kan ställa frågor så ska jag svara så gott jag kan på det.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Sök