Volvo 244 DL "Hasse" 1975 Renovering/VW 1.9 TDI motor, Nylackad i orginalkulören!

Gammal Volvo 244 DL 1975, B20A motor/M-40 låda. 18000 garanterade mil mil, endast en familj innan mig som ägt bilen sedan ny. Skulle skrotas men det stoppades i sista sekund. Skroten ringd och bärjarn på väg, men han fick ingen bil!:-) den tog jag haaahaaa:-) Har haft bilen sedan 07-08 någon gång..innan jag fick den så hade den stått inne i en lada i ca 10 år.. All Rost ska svetsas.(Mycket gjort) har byggt om så jag kan ha dom nyare dörrarna,PGA det sitter annan låsklump på dom gamla volvosarna. Ska lackas i orginalkulör. Motorn ska jag byta ut mot en vw 1.9 Tdi motor från en seat toledo 1999 (samma som sitter i Passat/golf/audi mf.. Ska även montera dit en 1031 bakaxel och m-47 låda och ventilerade skivor fram. + Mycket mer.
  • 253 Följare
  • 263 430 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 april 2017
Volvofarfar
9 november 2011 · 1 312 Inlägg

robb192 skrev:
hoppas du fixar en lite bättre kardan sen bara! smile

Japp ska fixa det smile finns nog risk för vibrationer annars..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Berglund_89
9 november 2011 · 1 475 Inlägg

kââârtag! wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Robb192 Tokig 08a
9 november 2011 · 1 019 Inlägg

Volvofarfar skrev:

robb192 skrev:
hoppas du fixar en lite bättre kardan sen bara! smile

Japp ska fixa det smile finns nog risk för vibrationer annars..

haha de finns en "liiten" risk för det ja hehe

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
saabputte
9 november 2011 · 13 Inlägg

Fint jobb du lägger ner på bilen. lite udda och kul projekt smile

_XeoN_ Drive It Like You Hate It
9 november 2011 · 334 Inlägg

Fan va ballt:D Tummen UPP!!! Pren lagd;)

___ Life´s A Bitch Then You Die ____
BMW 320 Diesel "Familjeåket" (2007)
Volvo 945 Tdic "Knacket" (1991)
Robbin_V90 Elektriker/Montör
9 november 2011 · 534 Inlägg

Riktigt fränt bygge.. Nu skulle ju denna bilen passa ypperligt till "ljudbil", när du har så lätt att stoppa ner 15 batterier bakom kylet... =P HAHA..

Det värsta med att komma in sent i ett bygge såhär är ju att man kollar inte på datumen som du har uppdaterat, så det känns som du har gjort allt ikväll typ. Så det blir ju en VÄÄLDANS väntan på nästa uppdate... smile

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
Volvofarfar
9 november 2011 · 1 312 Inlägg

saabputte skrev:
Fint jobb du lägger ner på bilen. lite udda och kul projekt smile

Tackar smile

Jo det är ju lite udda, och kul faktiskt

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Volvofarfar
9 november 2011 · 1 312 Inlägg

_XeoN_ skrev:
Fan va ballt:D Tummen UPP!!! Pren lagd;)

Hehe smile tackar

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Volvofarfar
9 november 2011 · 1 312 Inlägg

Robbin_V90 skrev:
Riktigt fränt bygge.. Nu skulle ju denna bilen passa ypperligt till "ljudbil", när du har så lätt att stoppa ner 15 batterier bakom kylet... =P HAHA..

Det värsta med att komma in sent i ett bygge såhär är ju att man kollar inte på datumen som du har uppdaterat, så det känns som du har gjort allt ikväll typ. Så det blir ju en VÄÄLDANS väntan på nästa uppdate... smile

Jo den skulle nog vara bra som det haha:D

He ja så kan det ju vara ibland..finns många byggen man inte ens sett på Garaget..

Hoppas resten av går rätt så fort att fixa iaf..men nu går den ju iallafall:D

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
evo_krolle BMR
9 november 2011 · 1 513 Inlägg

fasen vad sköj projekt tur några vågar inse att det finns trevliga motor att pilla i bara man vill!!!

lycka till

VolVo_Dude87
10 november 2011 · 20 Inlägg

Volvofarfar skrev:
Har fixat lite igen! Bakaxeln med nya och och bussningar stötdämpare fjädrar mm mm är monterat.

Skruvat som fan för att jag skulle prova den.. big_smile

Och när jag skulle montera dit kardanen så var den fan för lång! fattade inte varför då den kom från en lika låda....gick då ner och jämförde växellådorna och såg att lådan med uttag för wire var längre=Fel kardan! Satan vad göra?! mad

fram med vinkelharry och kapade kardanen till rätt längd satte den i en jigg och svetsa ihop igen!
En jäkla kardan skulle inte stoppa mig från att prova bilen!


Så  Igår backade Hasse ur garaget för första gången på flera månader för egen maskin men nya motorn och drivlinan smile Satan va gött det kändes när allt funkade big_smile

och vridet verkade det inte vara något fel på iaf, orkade lätt backa på tomgång.

Hoppas man får se en film snart på hasse i rörelse=)

Volvofarfar
10 november 2011 · 1 312 Inlägg

VolVo_Dude87 skrev:

Volvofarfar skrev:
Har fixat lite igen! Bakaxeln med nya och och bussningar stötdämpare fjädrar mm mm är monterat.

Skruvat som fan för att jag skulle prova den.. big_smile

Och när jag skulle montera dit kardanen så var den fan för lång! fattade inte varför då den kom från en lika låda....gick då ner och jämförde växellådorna och såg att lådan med uttag för wire var längre=Fel kardan! Satan vad göra?! mad

fram med vinkelharry och kapade kardanen till rätt längd satte den i en jigg och svetsa ihop igen!
En jäkla kardan skulle inte stoppa mig från att prova bilen!


Så  Igår backade Hasse ur garaget för första gången på flera månader för egen maskin men nya motorn och drivlinan smile Satan va gött det kändes när allt funkade big_smile

och vridet verkade det inte vara något fel på iaf, orkade lätt backa på tomgång.

Hoppas man får se en film snart på hasse i rörelse=)

Hehe det kommer, måste fixa lite med elen och fläktar...samt montera i en stol.. 10 liters plasthink från biltema är ingen höjdare att åka på kan jag säga big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
VolVo_Dude87
12 november 2011 · 20 Inlägg

Volvofarfar skrev:

VolVo_Dude87 skrev:

Volvofarfar skrev:
Har fixat lite igen! Bakaxeln med nya och och bussningar stötdämpare fjädrar mm mm är monterat.

Skruvat som fan för att jag skulle prova den.. big_smile

Och när jag skulle montera dit kardanen så var den fan för lång! fattade inte varför då den kom från en lika låda....gick då ner och jämförde växellådorna och såg att lådan med uttag för wire var längre=Fel kardan! Satan vad göra?! mad

fram med vinkelharry och kapade kardanen till rätt längd satte den i en jigg och svetsa ihop igen!
En jäkla kardan skulle inte stoppa mig från att prova bilen!


Så  Igår backade Hasse ur garaget för första gången på flera månader för egen maskin men nya motorn och drivlinan smile Satan va gött det kändes när allt funkade big_smile

och vridet verkade det inte vara något fel på iaf, orkade lätt backa på tomgång.

Hoppas man får se en film snart på hasse i rörelse=)

Hehe det kommer, måste fixa lite med elen och fläktar...samt montera i en stol.. 10 liters plasthink från biltema är ingen höjdare att åka på kan jag säga big_smile

Låter helt underbart=) Längtar tills jag får börja med min egen bil å börja stoppa ner 2,5tdi

Tomte Svarta Faran & Jag! :)
1 februari 2012 · 15 Inlägg

hej har en liten fundering vart får man i tag på adappter plattar mellan vw motorn å volvons m47 växelåda? smile

saav
1 februari 2012 · 632 Inlägg

Tomte skrev:
hej har en liten fundering vart får man i tag på adappter plattar mellan vw motorn å volvons m47 växelåda? smile

http://www.smt.nu/default.asp?Expand=1&Display=29

Där finns en smile

Tomte Svarta Faran & Jag! :)
1 februari 2012 · 15 Inlägg

tack tack smile hur går de med din bil då? smile

beckstroem
1 februari 2012 · 871 Inlägg

Pren lagd! smile

Volvofarfar
3 februari 2012 · 1 312 Inlägg

För tillfället så går det riktigt SEGT med Hasse, pga att den egna firman tar hemskt mycket tid..+ att jag blev pappa för först gången till en liten tjej den 12 november..

Men! har iallafall monterat ihop "reläboxen" till TDI motorn och byggt ett fäste under intrumentpanelen
och bytt värmeventil till värmepaketet för den började läcka..

Även monterat dit andra fjäderben och ventilerade skivor fram + nya bromsok..

Senast redigerat av Volvofarfar (9 februari 2012)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Volvofarfar
3 februari 2012 · 1 312 Inlägg

Tomte skrev:
hej har en liten fundering vart får man i tag på adappter plattar mellan vw motorn å volvons m47 växelåda? smile

Köpte den på SMT, dock är intruktionerna dom skicka med är bristfälliga..

Samt att sprängkåpan endast sitter i 3 bult, när dom lätt kunnat borra 2 till..Vilket jag gjort..

Och som du ser så fick jag förlänga hylsan som urtranpningslaget sitter på, och göra om justeringen till kopplingarmen.. det står inte heller vilket svänghjuls lager du ska ha, och svänghjulet som man ska ha går knappt att få tag på, fick leta som fan innan jag hittade ett...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Tomte Svarta Faran & Jag! :)
3 februari 2012 · 15 Inlägg

ja men de är ju ett projekt oxå tongue där ser man får grattulera smile fundera på två saker till hur får man till de med motorfästena och oljetråget? mch smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang