4830
Sök

obefintlig tomgång hyundai coupé 00

2 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
Hej..hoppas på att kunna få nå tips här! Köpte en hyundai coupe förra året ..den funkade helt perfekt..sen när vintern kom så började den krångla sakta..Märkte direkt att de var nått fel när varvmätaren hoppa upp å ner även när jag inte gasa någonting..Sen började den även rycka väldigt mkt vid körning..och nu har den även börjat dö när jag kör sakta..stannar vid rödlysen eller köer osv..kan starta om bilen direkt efter utan problem men sen dör den igen...och så kan den hålla på några gånger och sen tillslut kommer jag iväg...kanske ska till lägga att jag har en automat oxå.. Har provat att hälla i injection cleaner för bensin..och även provat K-sprit..men ingenting hjälper..Den är även lika krånglig när jag har mycke och lite bensin i tanken.. Sen vissa gånger funkar den perfekt..så förstår inte varför den krånglar ibland..å ibland inte:/
Senast redigerat av Naadia1987 (20 februari 2011)

2 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
Glömde till lägga att de är årsmodell -00 Hyundai coupe fx

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/180586_10150092366911631_633891630_6735571_6114693_n.jpg

Där är en bild på en reservdel som en bilverkstad påstod orskade felet på bilen..men problemet var att dom visste inte vad den hette:S så någon som vet??
Senast redigerat av Naadia1987 (20 februari 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 februari 2011
Eftersom min ng900 (Motronic utan tändkassett) beter sig exakt likadant får du inte glömma att skriva lösningen i den här tråden om du kommer på det wink

Verkligen exakt samma fel. Började med ojämn tomgång, och sedan började den stanna när man kopplade ur, särskilt om man bromsade samtidigt (bromsservon tar ju vakuum från insugsröret). Startar på ett drag när den dött. På vägen kan man känna att den ibland saktar in markant med jämn gas för att sedan få tillbaka kraften igen. CE-lampan blinkar i takt med dessa ryck. Ju mer man gasar, desto mer stryper den mer sig och dör nästan, för att plötsligt få tillbaka all kraft, känns som en rejäl turboknuff nästan. Det är spännande när man ligger i en kurvig påfart och gasar rejält på tvåan.

När man kopplar ur kan man hålla liv i bilen genom att justera med gasen.

Jag har hittills testat att byta lambda, men det hjälpte inte ett dugg.

Andra idéer jag har är att den drar tjuvluft någonstans på trycksidan. Sådana ställen kan vara vakuumslangar, insugspackning, insugsrör, spjällhus, dålig tomgångsmotor etc. Värt kan vara att se över tändsystemet med tändstift, tändkablar och rotor/fördelare.

Lycka till, och hoppas att vi får igång våra bilar! Min ng900 är en rätt bra och snål bil som alltid startar blixtsnabbt, så det vore kul att kunna ha den som reserv...

Edit: Ändra gärna rubriken till "obefintlig tomgång hyundai coupé 00" eller liknande, annars hoppar de flesta säkert över tråden.
Senast redigerat av Andromeda (17 februari 2011)

Sök