2222
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

395 Inlägg
1 oktober 2012
#581
epapower skrev:
Malheus skrev:
ironhead skrev:
det är illa när man måste plocka bort  hela fronten på en del nyare bilar för att kunna byta glödlampa

Exempelvis?

BMW 525 -06
Opel Vectra C 1,9 -05-10/även Insignia
Opel Corsa D
Vw Passat 3C -06-11

Listan är lång, vart vill du komma? Defenition "ta bort hela fronten". En front på en ny bil är ju inte så många delar att ta bort, men de måste ändå göras på vissa.

Det går att byta lampor på BMW E60 utan att plocka lös fronten smile


huh?
10 427 Inlägg
1 oktober 2012
#582
cpu1337 skrev:
steifan skrev:
OpelP1 skrev:
Men ett hörn fram på en bil är ju starkaste punkten medans sidan på en mindre skåpbil är ju jättesvagt.

Tycker hörnen är lite väl känsliga jag, men det är ju iofs mest "lösa" delar lite beroende på bil.

Min gamle trotjänare efter en kyss av en Golf i 40-50km/h:
http://www1.garaget.org/archive/14/1354 … 342013.jpg
Repkostnad för försäkringsbolag: ca 40 000 (2005)

repkostnad om du gjorde det själv kan inte ha blivit många 1000 lappar:)

Nja.. byte + lack framskärm, byte + lack huv, byte + lack torpedplåt, lack av framdörr,
byte stötfångarplast + alu-delen under, krockdämpare, byte batteri, ny strålkastare,
nytt dimljus, ny batterihylla + svetsning, riktning av diverse delar osv.

Inte direkt gratis att göra det själv heller wink


1 412 Inlägg
1 oktober 2012
#583
Growe skrev:
NiKeMaN skrev:
Varför tror en del ljushuvuden här inne som "råkar" ha gamla dåliga bilar att en bil ska vara så hel och fin som möjligt efter en krock?

En bil som ÄR trafiksäker SKA vika ihop sig (på rätt ställen) och på så sätt absorbera och fördela ut den enorma mängd energi som måste ta vägen någonstans vid en krock.

Att skryta med att en blinkers gick sönder på en 740 och som kom från sidan och körde in i en Golf V som fick båda dörrarna och B-stolen att bli skrot betyder inte ett skit. ALLA vet att en bil är mjukare i sidan är framifrån.

Jävla amatörer varför diskuterar ni ens krockvåld och krocksäkerhet när ni inte har en aning om hur det fungerar med deformationszoner och energi?

klart som fan det är viktigare att bilen får så lite skador så det blir billigare att laga smile

och när skadorna blir för stora så är man endå död så då får man dö med pärlan smile

Ha, jag tänker lite som dig.
För mig skulle det vara ett fint slut på livet att flyga av helsoffan rätt in i en Grant ratt. big_smile

____________________________________
1 340 Inlägg
1 oktober 2012
#584
NiKeMaN skrev:
Antingen märker du ord eller så missförstod du mig. Om du rullar i 10km/h rakt in i arslet på en bil idag så är chansen stor att det inte blir några större synliga skador alls från utsidan. Om du däremot rullar med samma fart in i sidan på en bil så knäcker du ju såklart både dörrar och B-stolpe som i exemplet pga mindre deformationszoner och helt enkelt mindre material.

Dags att bli saklig och konsekvens, du kan inte blanda krocksäkerthet och kosmetiska skador som du gör roll

Vill du mig något mer kan du ta det i PM, men sannolikheten att du får svar är inte så stor då du verkar vara en otrevlig människa

trevlig kväll smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

____________________________________
1 340 Inlägg
1 oktober 2012
#585
Victorduvet skrev:
epapower skrev:
Malheus skrev:

Exempelvis?

BMW 525 -06
Opel Vectra C 1,9 -05-10/även Insignia
Opel Corsa D
Vw Passat 3C -06-11

Listan är lång, vart vill du komma? Defenition "ta bort hela fronten". En front på en ny bil är ju inte så många delar att ta bort, men de måste ändå göras på vissa.

Det går att byta lampor på BMW E60 utan att plocka lös fronten smile

Finns det någon BMW där fronten måste bort på för att byta lampor? jag har inte varit med om en sådan iaf smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
1 oktober 2012
#586
RightFront skrev:
Victorduvet skrev:
epapower skrev:

BMW 525 -06
Opel Vectra C 1,9 -05-10/även Insignia
Opel Corsa D
Vw Passat 3C -06-11

Listan är lång, vart vill du komma? Defenition "ta bort hela fronten". En front på en ny bil är ju inte så många delar att ta bort, men de måste ändå göras på vissa.

Det går att byta lampor på BMW E60 utan att plocka lös fronten smile

Finns det någon BMW där fronten måste bort på för att byta lampor? jag har inte varit med om en sådan iaf smile

inte jag heller


BMW entusiast
579 Inlägg
1 oktober 2012
#587
Growe skrev:
klart som fan det är viktigare att bilen får så lite skador så det blir billigare att laga smile

och när skadorna blir för stora så är man endå död så då får man dö med pärlan smile

Självklart vill man att bilen ska klara sig så bra som möjligt, men är det verkligen det viktigaste av allt i en krock?
Det är inte alls säkert att du dör eller ens blir skadad bara för att bilen får stora skador, det är det som är hela grejen med dagens bilar. Dom är designade för att gå sönder istället för att passagerarna inne i bilen ska göra det..

Ditt argument kanske funkar om du är själv i bilen, men tänker du inte på passagerare som åker med? Dom kanske inte vill dö med din pärla.





Här har du ett praktexempel på det jag skrev ovan, bara för att bilen blir skadad betyder det inte att personen i bilen behöver bli det..
Föraren körde alldeles för fort, fick sladd och körde in med sidan först i ett träd. Föraren som var själv i bilen gick själv ut och tog bilderna. Han fick bara ett par skrapsår och lite bandage lindat runt lillfingret.

http://jalopnik.com/assets/images/gallery/12/2007/03/medium_407982128_9b96d0547b_o.jpg
http://jalopnik.com/assets/images/gallery/12/2007/03/medium_407982184_666e7f5ba6_o.jpg
http://jalopnik.com/assets/images/gallery/12/2007/03/medium_407982056_cd08e631a3_o.jpg
http://jalopnik.com/assets/images/gallery/12/2007/03/medium_407982090_a7ea1e9480_o.jpg


volvoraggare
4 776 Inlägg
1 oktober 2012
#588
dfine skrev:
Growe skrev:
klart som fan det är viktigare att bilen får så lite skador så det blir billigare att laga smile

och när skadorna blir för stora så är man endå död så då får man dö med pärlan smile

Självklart vill man att bilen ska klara sig så bra som möjligt, men är det verkligen det viktigaste av allt i en krock?
Det är inte alls säkert att du dör eller ens blir skadad bara för att bilen får stora skador, det är det som är hela grejen med dagens bilar. Dom är designade för att gå sönder istället för att passagerarna inne i bilen ska göra det..

Ditt argument kanske funkar om du är själv i bilen, men tänker du inte på passagerare som åker med? Dom kanske inte vill dö med din pärla.





Här har du ett praktexempel på det jag skrev ovan, bara för att bilen blir skadad betyder det inte att personen i bilen behöver bli det..
Föraren körde alldeles för fort, fick sladd och körde in med sidan först i ett träd. Föraren som var själv i bilen gick själv ut och tog bilderna. Han fick bara ett par skrapsår och lite bandage lindat runt lillfingret.

http://jalopnik.com/assets/images/galle … 547b_o.jpg
http://jalopnik.com/assets/images/galle … 5ba6_o.jpg
http://jalopnik.com/assets/images/galle … 31a3_o.jpg
http://jalopnik.com/assets/images/galle … 9480_o.jpg

ja hellre att bilen går i flera bitar en att  man själv gör det en bil går att ersätta men inte ett människoliv

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 oktober 2012
#589
Jag tror spontant att han i Audin hade en del tur faktiskt. Chansen är dessutom minimal att han inte behövde byta byxor efteråt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
1 oktober 2012
#590
caromania skrev:
Jag tror spontant att han i Audin hade en del tur faktiskt. Chansen är dessutom minimal att han inte behövde byta byxor efteråt.

Tur att han hade skinnstolar smile
Trädet kunde ha träffats något till vänster så han frontade det, då hade säkerligen någon annan fått ta dom korten.
Senast redigerat av Evildan (1 oktober 2012)

Entreprenör
1 286 Inlägg
1 oktober 2012
#591
Growe skrev:
NiKeMaN skrev:
Varför tror en del ljushuvuden här inne som "råkar" ha gamla dåliga bilar att en bil ska vara så hel och fin som möjligt efter en krock?

En bil som ÄR trafiksäker SKA vika ihop sig (på rätt ställen) och på så sätt absorbera och fördela ut den enorma mängd energi som måste ta vägen någonstans vid en krock.

Att skryta med att en blinkers gick sönder på en 740 och som kom från sidan och körde in i en Golf V som fick båda dörrarna och B-stolen att bli skrot betyder inte ett skit. ALLA vet att en bil är mjukare i sidan är framifrån.

Jävla amatörer varför diskuterar ni ens krockvåld och krocksäkerhet när ni inte har en aning om hur det fungerar med deformationszoner och energi?

klart som fan det är viktigare att bilen får så lite skador så det blir billigare att laga smile

och när skadorna blir för stora så är man endå död så då får man dö med pärlan smile

Kvittar mig helt om bilen kostar 70 000 att laga eller 270 000. Så länge jag överlever och klarar mig från allvarligare skador så.

// Niklas Johansson

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 oktober 2012
#592
cpu1337 skrev:
Rquired skrev:
cpu1337 skrev:
jag har hellre en hel bil och ett blåmärke än en trasig bil och kuddar utstickandes ur alla paneler i bilen:)

Du prioriterar alltså att din bil klarar sig över din egen hälsa? Grattis till dagens Darwin-award, måtte du aldrig krocka!

bara jag klarar mig så skiter väll jag i hur det går för den andra:)

Hur tänkte du med begreppet "den andra"? Du skrev att du hellre skadar dig själv än din bil, och nämnde inte någon motpart. Som sagt "Survival of the fittest", och du verkar inte höra till dem.

Hade du haft någon som helst aning om vad du pratar om, vilka skador som kan uppstå även vid en lätt krock i låg fart och hur det är att ha ont dygnet runt för eventuellt resten av sitt liv hade du aldrig skrivit något så dumt som att bilen helst får klara sig bättre än dig själv.
Senast redigerat av Rquired (1 oktober 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 763 Inlägg
1 oktober 2012
#593
NiKeMaN skrev:
Varför tror en del ljushuvuden här inne som "råkar" ha gamla dåliga bilar att en bil ska vara så hel och fin som möjligt efter en krock?

En bil som ÄR trafiksäker SKA vika ihop sig (på rätt ställen) och på så sätt absorbera och fördela ut den enorma mängd energi som måste ta vägen någonstans vid en krock.

Att skryta med att en blinkers gick sönder på en 740 och som kom från sidan och körde in i en Golf V som fick båda dörrarna och B-stolen att bli skrot betyder inte ett skit. ALLA vet att en bil är mjukare i sidan är framifrån.

Jävla amatörer varför diskuterar ni ens krockvåld och krocksäkerhet när ni inte har en aning om hur det fungerar med deformationszoner och energi?

+1

Volvo - For Life

766 Inlägg
2 oktober 2012
#594
Rquired skrev:
cpu1337 skrev:
Rquired skrev:

Du prioriterar alltså att din bil klarar sig över din egen hälsa? Grattis till dagens Darwin-award, måtte du aldrig krocka!

bara jag klarar mig så skiter väll jag i hur det går för den andra:)

Hur tänkte du med begreppet "den andra"? Du skrev att du hellre skadar dig själv än din bil, och nämnde inte någon motpart. Som sagt "Survival of the fittest", och du verkar inte höra till dem.

Hade du haft någon som helst aning om vad du pratar om, vilka skador som kan uppstå även vid en lätt krock i låg fart och hur det är att ha ont dygnet runt för eventuellt resten av sitt liv hade du aldrig skrivit något så dumt som att bilen helst får klara sig bättre än dig själv.

ja har krockat där båda bilarna kom runt 50 och så har jag slagit runt i 120 och även petat till en golf lite:) alla 3 gånger utan bälte och inte fått en skada utom då ja slog runt då fick ja ett litet blåmärke på benet efter ratten:)

4 637 Inlägg
2 oktober 2012
#595
Angående plåtskador så tillhör skador en bils deformationszoner.
Smäller man en Saab 900og mot en Volvo 240 är skadorna större på Volvon vilket kan misstolkas som att Saaben är säkrare. I verkligheten är Saaben farligare då den helt enkelt är för hård, blir en jävla stöt.

Därmed inte Sagt att Saab 900 är en dålig bil för att ha utvecklats så tidigt som på 70-talet.
Inte heller tog jag detta exempel för att jag vill klanka ner på Saab och hylla Volvo. Gillar båda modellerna skarpt.
Senast redigerat av Navkapsel (2 oktober 2012)

4 261 Inlägg
2 oktober 2012
#596
cpu1337 skrev:
Rquired skrev:
cpu1337 skrev:

bara jag klarar mig så skiter väll jag i hur det går för den andra:)

Hur tänkte du med begreppet "den andra"? Du skrev att du hellre skadar dig själv än din bil, och nämnde inte någon motpart. Som sagt "Survival of the fittest", och du verkar inte höra till dem.

Hade du haft någon som helst aning om vad du pratar om, vilka skador som kan uppstå även vid en lätt krock i låg fart och hur det är att ha ont dygnet runt för eventuellt resten av sitt liv hade du aldrig skrivit något så dumt som att bilen helst får klara sig bättre än dig själv.

ja har krockat där båda bilarna kom runt 50 och så har jag slagit runt i 120 och även petat till en golf lite:) alla 3 gånger utan bälte och inte fått en skada utom då ja slog runt då fick ja ett litet blåmärke på benet efter ratten:)

Verkar som att du har extrem tur. Om du hade rullat flera varv så hade du troligen flugit ur bilen och blivit mosad. Även om det inte alltid händer. Turen spelar väldigt stor roll när man kör av vägen.

När jag köpte min 740 TIC för 2 år sedan så ville jag och en polare ha lite natt mat efter en lång kväll och natt i garaget. Så vi tänkte åka in till mcdonalds och käka runt kl 3 på natten. Vi ville samtidigt testa hur bra hastighetsmätaren stämde överens med min kompis gps på telefonen.

Sträckan jag körde på är en bred 70 väg med kameror. Körde om en saab 9000 som kör i ca 60 km/h på väg in och låg på ganska bra 140-150 km/h ungefär. Kommer till en lång högerkurva som dessutom är nedförsbacke, polaren säger att jag ligger i 138km/h när jag ser saaben jag körde om några km tidigare komma farande i backspegeln.

Jag låg som sagt i 138km/h och han kom ikapp i en jävla fart, jag skulle gissa 180 km/h. Jag fick en liten sladd pga att det var blöt asfalt. Ingen fara att häva den sladden för mig men det var en annan historia för saaben.

Saabens bakhjul släpper och han får ner höger framdäck i diket. Efter detta är föraren endast passagerare i saaben. Den glider i 90 graders vinkel mot körbanan 50-60 meter.  Missar en riktigt stor björk med 30 cm och far sedan ner ifrån vägen på en åker som ligger ca 2 meter lägre än körbanan. Bilen har fortfarade bra fart, iaf 100 km/h.

Bilen börjar såklart att rulla. 5-6 varv minst. Jag vänder bilen direkt medans polaren ringer 112. Vi förväntade oss att dom skulle vara riktigt skadade/döda i bilen. Alla kunde ta sig ur bilen för egen maskin. Föraren hade ett stort sår i huvudet som blödde kraftigt. Kunde inte få det sluta med mitt firstaidkit utan det krävdes en handduk.

Min kompis hade just kommit hem ifrån sin tjänstgöring i Afghanistan med dom finska jägarna. Så han kunde som tur var allt man skulle göra med att ta hand om föraren som var i chock och blödde kraftigt. Dom andra 2 som var i bilen hade haft med sig 5 flak Norrlands guld. Dom gick nu runt på åkern och letade efter öl och  fortsatte dricka öl medans dom försökte bjuda sin kompis som körde på öl och få han att fortsätta dricka med dom.

3 st jävla idioter som tog bilen fastän dom alla var fulla. i början så körde dom ju som sagt i 60 och då hade det säkert gått bra, men så kom jag och körde om dom och då fick dom för sig att dom skulle köra om mig fastän dom alla var fulla och ingen hade ens bälte på sig.

Dessa tre idioter överlevde alla utan allvarliga skador och det berodde bara på ren tur.

Om man har airbag och kör utan bälte så är krockar i 30 km/h dödliga har jag för mig pga att du inte har bälte. Är dock osäker på just dessa siffror med det är något i den stilen.

Det är också så att det endast är 6-11 % som inte använder bilbälte och dessa 6-11% står för 50% av dom som dör.

Så snälla kör inte utan bälte, det är bara idoitiskt. Hur jobbigt är det att sätta på sig sitt bälte?

Och om du inte bryr dig om att du dör så gör dina föräldrar vänner släkt och ev en person som orsakat olyckan. Det är inte heller roligt för ambulans/brandmän att behöva leta och ta hand om din kropp som flygit 50 meter in i skogen efter att du kört av vägen och träffat ett träd.
länk ifall ni vill säsa mera om bältesanvändning. http://www.teknikensvarld.se/2008/08/07 … -bilbalte/


2 763 Inlägg
2 oktober 2012
#597
zemet skrev:
cpu1337 skrev:
Rquired skrev:

Hur tänkte du med begreppet "den andra"? Du skrev att du hellre skadar dig själv än din bil, och nämnde inte någon motpart. Som sagt "Survival of the fittest", och du verkar inte höra till dem.

Hade du haft någon som helst aning om vad du pratar om, vilka skador som kan uppstå även vid en lätt krock i låg fart och hur det är att ha ont dygnet runt för eventuellt resten av sitt liv hade du aldrig skrivit något så dumt som att bilen helst får klara sig bättre än dig själv.

ja har krockat där båda bilarna kom runt 50 och så har jag slagit runt i 120 och även petat till en golf lite:) alla 3 gånger utan bälte och inte fått en skada utom då ja slog runt då fick ja ett litet blåmärke på benet efter ratten:)

Verkar som att du har extrem tur. Om du hade rullat flera varv så hade du troligen flugit ur bilen och blivit mosad. Även om det inte alltid händer. Turen spelar väldigt stor roll när man kör av vägen.

När jag köpte min 740 TIC för 2 år sedan så ville jag och en polare ha lite natt mat efter en lång kväll och natt i garaget. Så vi tänkte åka in till mcdonalds och käka runt kl 3 på natten. Vi ville samtidigt testa hur bra hastighetsmätaren stämde överens med min kompis gps på telefonen.

Sträckan jag körde på är en bred 70 väg med kameror. Körde om en saab 9000 som kör i ca 60 km/h på väg in och låg på ganska bra 140-150 km/h ungefär. Kommer till en lång högerkurva som dessutom är nedförsbacke, polaren säger att jag ligger i 138km/h när jag ser saaben jag körde om några km tidigare komma farande i backspegeln.

Jag låg som sagt i 138km/h och han kom ikapp i en jävla fart, jag skulle gissa 180 km/h. Jag fick en liten sladd pga att det var blöt asfalt. Ingen fara att häva den sladden för mig men det var en annan historia för saaben.

Saabens bakhjul släpper och han får ner höger framdäck i diket. Efter detta är föraren endast passagerare i saaben. Den glider i 90 graders vinkel mot körbanan 50-60 meter.  Missar en riktigt stor björk med 30 cm och far sedan ner ifrån vägen på en åker som ligger ca 2 meter lägre än körbanan. Bilen har fortfarade bra fart, iaf 100 km/h.

Bilen börjar såklart att rulla. 5-6 varv minst. Jag vänder bilen direkt medans polaren ringer 112. Vi förväntade oss att dom skulle vara riktigt skadade/döda i bilen. Alla kunde ta sig ur bilen för egen maskin. Föraren hade ett stort sår i huvudet som blödde kraftigt. Kunde inte få det sluta med mitt firstaidkit utan det krävdes en handduk.

Min kompis hade just kommit hem ifrån sin tjänstgöring i Afghanistan med dom finska jägarna. Så han kunde som tur var allt man skulle göra med att ta hand om föraren som var i chock och blödde kraftigt. Dom andra 2 som var i bilen hade haft med sig 5 flak Norrlands guld. Dom gick nu runt på åkern och letade efter öl och  fortsatte dricka öl medans dom försökte bjuda sin kompis som körde på öl och få han att fortsätta dricka med dom.

3 st jävla idioter som tog bilen fastän dom alla var fulla. i början så körde dom ju som sagt i 60 och då hade det säkert gått bra, men så kom jag och körde om dom och då fick dom för sig att dom skulle köra om mig fastän dom alla var fulla och ingen hade ens bälte på sig.

Dessa tre idioter överlevde alla utan allvarliga skador och det berodde bara på ren tur.

Om man har airbag och kör utan bälte så är krockar i 30 km/h dödliga har jag för mig pga att du inte har bälte. Är dock osäker på just dessa siffror med det är något i den stilen.

Det är också så att det endast är 6-11 % som inte använder bilbälte och dessa 6-11% står för 50% av dom som dör.

Så snälla kör inte utan bälte, det är bara idoitiskt. Hur jobbigt är det att sätta på sig sitt bälte?

Och om du inte bryr dig om att du dör så gör dina föräldrar vänner släkt och ev en person som orsakat olyckan. Det är inte heller roligt för ambulans/brandmän att behöva leta och ta hand om din kropp som flygit 50 meter in i skogen efter att du kört av vägen och träffat ett träd.
länk ifall ni vill säsa mera om bältesanvändning. http://www.teknikensvarld.se/2008/08/07 … -bilbalte/

Mycket bra skrivet och jag håller med dig, bara för att personen som inte använder bältet bryr sig om han skadas eller inte vid en eventuell olycka gör alla i hans/hennes omgivning det.

Volvo - For Life

1 412 Inlägg
2 oktober 2012
#598
cpu1337 skrev:
ja har krockat där båda bilarna kom runt 50 och så har jag slagit runt i 120 och även petat till en golf lite:) alla 3 gånger utan bälte och inte fått en skada utom då ja slog runt då fick ja ett litet blåmärke på benet efter ratten:)

Nej så kan du ju inte skriva heller, nu kommer det att bli 20 sidor med inlägg från folk som vill rädda världen genom att tjata om bältesanvändningen. tonguelol

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
2 oktober 2012
#599
Fegsnöret man alltid trasslar in sig i ??? smile skojja. Bälte måste man ju ha, spec på fyllan! okej skämtade bara! big_smile haha

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 oktober 2012
#600
cpu1337 skrev:
Rquired skrev:
cpu1337 skrev:

bara jag klarar mig så skiter väll jag i hur det går för den andra:)

Hur tänkte du med begreppet "den andra"? Du skrev att du hellre skadar dig själv än din bil, och nämnde inte någon motpart. Som sagt "Survival of the fittest", och du verkar inte höra till dem.

Hade du haft någon som helst aning om vad du pratar om, vilka skador som kan uppstå även vid en lätt krock i låg fart och hur det är att ha ont dygnet runt för eventuellt resten av sitt liv hade du aldrig skrivit något så dumt som att bilen helst får klara sig bättre än dig själv.

ja har krockat där båda bilarna kom runt 50 och så har jag slagit runt i 120 och även petat till en golf lite:) alla 3 gånger utan bälte och inte fått en skada utom då ja slog runt då fick ja ett litet blåmärke på benet efter ratten:)

Om det du skriver stämmer har du haft mycket mer tur än du förtjänar med tanke på hur många som gjort rätt och likväl har men i värsta fall för livet efter olyckor.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök