cpu1337 skrev:
Rquired skrev:
cpu1337 skrev:
bara jag klarar mig så skiter väll jag i hur det går för den andra:)
Hur tänkte du med begreppet "den andra"? Du skrev att du hellre skadar dig själv än din bil, och nämnde inte någon motpart. Som sagt
"Survival of the fittest", och du verkar inte höra till dem.
Hade du haft någon som helst aning om vad du pratar om, vilka skador som kan uppstå även vid en lätt krock i låg fart och hur det är att ha ont dygnet runt för eventuellt resten av sitt liv hade du aldrig skrivit något så dumt som att bilen helst får klara sig bättre än dig själv.
ja har krockat där båda bilarna kom runt 50 och så har jag slagit runt i 120 och även petat till en golf lite:) alla 3 gånger utan bälte och inte fått en skada utom då ja slog runt då fick ja ett litet blåmärke på benet efter ratten:)
Verkar som att du har extrem tur. Om du hade rullat flera varv så hade du troligen flugit ur bilen och blivit mosad. Även om det inte alltid händer. Turen spelar väldigt stor roll när man kör av vägen.
När jag köpte min 740 TIC för 2 år sedan så ville jag och en polare ha lite natt mat efter en lång kväll och natt i garaget. Så vi tänkte åka in till mcdonalds och käka runt kl 3 på natten. Vi ville samtidigt testa hur bra hastighetsmätaren stämde överens med min kompis gps på telefonen.
Sträckan jag körde på är en bred 70 väg med kameror. Körde om en saab 9000 som kör i ca 60 km/h på väg in och låg på ganska bra 140-150 km/h ungefär. Kommer till en lång högerkurva som dessutom är nedförsbacke, polaren säger att jag ligger i 138km/h när jag ser saaben jag körde om några km tidigare komma farande i backspegeln.
Jag låg som sagt i 138km/h och han kom ikapp i en jävla fart, jag skulle gissa 180 km/h. Jag fick en liten sladd pga att det var blöt asfalt. Ingen fara att häva den sladden för mig men det var en annan historia för saaben.
Saabens bakhjul släpper och han får ner höger framdäck i diket. Efter detta är föraren endast passagerare i saaben. Den glider i 90 graders vinkel mot körbanan 50-60 meter. Missar en riktigt stor björk med 30 cm och far sedan ner ifrån vägen på en åker som ligger ca 2 meter lägre än körbanan. Bilen har fortfarade bra fart, iaf 100 km/h.
Bilen börjar såklart att rulla. 5-6 varv minst. Jag vänder bilen direkt medans polaren ringer 112. Vi förväntade oss att dom skulle vara riktigt skadade/döda i bilen. Alla kunde ta sig ur bilen för egen maskin. Föraren hade ett stort sår i huvudet som blödde kraftigt. Kunde inte få det sluta med mitt firstaidkit utan det krävdes en handduk.
Min kompis hade just kommit hem ifrån sin tjänstgöring i Afghanistan med dom finska jägarna. Så han kunde som tur var allt man skulle göra med att ta hand om föraren som var i chock och blödde kraftigt. Dom andra 2 som var i bilen hade haft med sig 5 flak Norrlands guld. Dom gick nu runt på åkern och letade efter öl och fortsatte dricka öl medans dom försökte bjuda sin kompis som körde på öl och få han att fortsätta dricka med dom.
3 st jävla idioter som tog bilen fastän dom alla var fulla. i början så körde dom ju som sagt i 60 och då hade det säkert gått bra, men så kom jag och körde om dom och då fick dom för sig att dom skulle köra om mig fastän dom alla var fulla och ingen hade ens bälte på sig.
Dessa tre idioter överlevde alla utan allvarliga skador och det berodde bara på ren tur.
Om man har airbag och kör utan bälte så är krockar i 30 km/h dödliga har jag för mig pga att du inte har bälte. Är dock osäker på just dessa siffror med det är något i den stilen.
Det är också så att det endast är 6-11 % som inte använder bilbälte och dessa 6-11% står för 50% av dom som dör.
Så snälla kör inte utan bälte, det är bara idoitiskt. Hur jobbigt är det att sätta på sig sitt bälte?
Och om du inte bryr dig om att du dör så gör dina föräldrar vänner släkt och ev en person som orsakat olyckan. Det är inte heller roligt för ambulans/brandmän att behöva leta och ta hand om din kropp som flygit 50 meter in i skogen efter att du kört av vägen och träffat ett träd.
länk ifall ni vill säsa mera om bältesanvändning.
http://www.teknikensvarld.se/2008/08/07 … -bilbalte/