1816
Sök

Varför kör ni gamla bilar?

1 534 Inlägg
9 november 2012
#741
mr_yeahman skrev:
zemet skrev:
ImprezaGC8 skrev:

Är en 240 bättre på den punkten än en 940 ltt då? Vi har en sån på jobbet och man blir sjösjuk om man vrider på ratten

Jag vet vad du menar, det känns som att köra svävare när man kommer upp i 140-150 men det beror på att dom är så höga. Man kan ju utan problem kapa 2-3 varv på fjädrarna och ändå köra bilen normalt över fartgupp osv.

Nää.. 940, skall var höga.. har sj en kombi.. gillar när man får den där båtkänslan när man rattar den.. finns inget goare än att ratta ett skepp.

Ja fast, alla gillar liksom inte den där båtkänslan direkt.
Själv gillar jag när styrningen är rapp och bilen slickar asfalten vid aktiv körning och inte svajar hit och dit...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 november 2012
#742
zemet skrev:
Rquired skrev:
Lustigt jag läste i en biltidning från 1997 där exakt samma saker påstods, här användes den (då) nya SAAB 9-5 som exempel på hur elektronik tagit över bilarna och hur detta kommer göra dem omöjliga att arbeta med själv samt lönlösa att reparera när de blir äldre förutspådde man. Som sagt lite lustigt, för idag betraktas den modellen inte som särskilt knepig och många GDS-människor arbetar på och renoverar dessa helt själva. Ett flertal av er finns på Garaget.org.

Detsamma gäller dagens modeller, att pilla med nya och komplicerade bilar är inget större problem för de som har intresset. Varför skulle det vara ett problem för en generation som utan problem är vana vid och uppväxta med datorer, att piratkopiera datorspel, hacka mobiltelefoner (jailbreak på iPhone som exempel) med mera?

Det kommer med största sannolikhet betraktas som enkelt att arbeta med en 7-serie eller S-klass från 2012 om tio år, åtminstone med elektroniken. Risken är väl snarare att det i framtiden kommer vara få som vet vad förgasare och andra äldre konstruktioner är samt hur det fungerar, men jag tror nog entusiasterna och kunskapen kommer finnas kvar inom även de områdena och med tanke på hur forum och sociala medier fungerar idag: Kommer nog den kunskapen att finnas tillgänglig ett klick på datorn bort även i framtiden.

Att nya bilar säljs med förlust är för övrigt ett helt felaktigt påstående, alla bilmodeller har som syfte att säljas med vinst och de flesta tillverkare lyckas. Sedan kan vinsten variera, allt från knappt 10.000:- på mindre, enklare och billigare modeller till sexsiffriga belopp på lyxiga premiumprodukter. Den största vinsten ligger i utrustningen, man kan utan problem ta 20-25.000:- för en original navigator om man har rätt position på marknaden. Tillverknings och utvecklingskostnad säg en tusenlapp totalt?

I framtiden så kanske folk kan meka och fixa med bilarna igen som man gör nu pga att då är det standard att man har felkodsläsare eller datorer man kan koppla in i bilen i garaget. Och det kanske är ännu lättare att felsöka en bil. Eller så blir det precis tvärt om helt förjävligt.

Som det är idag så kan man inte ens byta fälgar själv för då får man felmeddelande om att hjulen sitter löst och måste åka och släcka den lampan på verkstad. Min morbror bytte till ett tanklock med lås på och då fick han också felmeddelande.

Men pengarna från navigatorn går ju till största del till underleverantören som har utvecklat och tillverkar navigatorn gissar jag? Och så ska ju karttillverkaren ha sin del osv så det blir nog inte så stor del kvar i slutet ändå kanske?

Jag försökte googla för att hitta fakta om  mitt påstående men hittade bara vissa specifika fall som tex saab som gick back 35000 per bil eller maybach som gick back 3 miljoner per bil. Men både saab och maybach lades ju ner  .

Toyota sålde ju även prius med ruskigt stor förlust i början för att dom ville sälja många bilar och bli störst inom miljö/hybridbilarna.

Att företag säljer bilar med förlust fick jag ifrån en föreläsning vi hade med en ifrån volvo som berättade detta. Och jag tycker det låter helt rimligt? Det är väldigt stor konkurrens på bilmarknaden och då tjänar man inte pengar där utan på service och delar istället. Kanske även försäkringar och lån?

På hemelektronikfronten så säljer ju företagen knappt med vinst utan dom tjänar pengarna på försäkringar och extratillbehör. Detta var något som slog mig när jag köpte ny tv på mediamarkt förra året. min tv kostade 6000 kr. Ville jag sätta upp den på väggen var jag tvungen att köpa ett väggstativ för 1500!

Vilken bil kan man inte byta fälgar på? Jag har aldrig hört talas om något liknande, och det är inte S-klass, 7-serie eller ens det rullande TV-spelet Nissan GT-R R35 det behövs på det vet jag av egen erfarenhet. På mer avancerade moderna bilar kan man behöva återställa däcktryckskontrollen efter ett hjulbyte, det görs med ett knapptryck i kupén och inte något verkstadsbesök.

Och vad för bil har din morbror?

Dessutom har många moderna bilar låsta menyer i färddatorer eller mediasystem där en hel del information går att få fram, utan någon övrig utrustning. Sedan kan man gå vidare och köpa diagnosutrustning till de flesta moderna bilar själv för en billig peng, så det är inget som hör framtiden till.

Att tillverkarna skulle sälja med förlust faller på sin egen orimlighet.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
9 november 2012
#743
ImprezaGC8 skrev:
Navkapsel skrev:
ImprezaGC8 skrev:
styrrespons som en vattensäng.

skitsnack.

Är en 240 bättre på den punkten än en 940 ltt då? Vi har en sån på jobbet och man blir sjösjuk om man vrider på ratten

Beror på skicket på fjädringen. Jag har själv kört äldre Volvosar med lite sjökänsla... Vattensäng var att ta i, mitt uttryck skitsnack var väl också rätt hårt men efersom jag hyllar 240 mer än vad som är normalt så reagerar jag så. wink
Senast redigerat av Navkapsel (9 november 2012)

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
9 november 2012
#744
så länge man VILL nåt kommer att fortsätta! jag kommer att bevara mina 9000 för att jag älskar just den modell! Nästan inga nya bilar säljs i förlust, det håller inte ekonomimässigt.Undantag är 2008års kris å några år efter o det görs för att frigöra kapital.Vidare produktion kostnader går ner (som tex tv eller mobil telefoner). Det som ska vara problem är "i-landsproblem", dvs för att kunna gynna tillverkarna måste alla köpa nya bilar varje år,därför jagas alla med att förnya modeller ofta o vill skapa en marknad att allt ska vara nytt.

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

4 261 Inlägg
9 november 2012
#745
Bilen som det inte skulle gå att byta däck på är Volvo s80 enligt min ingifta moster som jobbat på Volvo i torslanda sedan han var 16.

Jag vet inte exakt vad hans bil heter men det är en stor GMC med en ordentlig v8a. Sitter på mobilen nu så kan inte kolla upp vad exakt det är men GMC är det iaf.

Är det verkligen orimligt att biltillverkare inte tjänar på själva bilen utan allt annat omkring? Mobiltelefoner  får du ju gratis mot att du tecknar abonnemang. Det är ju inte orimligt att det är samma med bilar?

Jag är ju iaf inte ensam om att tro detta. Skulle vara roligt om någon kunde hitta fakta om detta någonstans:-)


Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
9 november 2012
#746
Moster? Han? Hen kanske.. tongue


4 637 Inlägg
9 november 2012
#747
Noart skrev:
Hen

Älskar ordet!

10 164 Inlägg
9 november 2012
#748
ja själv kör jag en 244a bara för att den är snygg och himlans härlig att köra sen äre ju en volvo från den rätta tiden då dom drev bak. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 111 Inlägg
9 november 2012
#749
Var det inte när BMW E30 kom som Christer Glenning varnade i trafikmagasinet att "en bil med så här mycket avancerad teknik är ju definitivt inget för hemmapularen"?

Idag är det väl få bilar som hempulas i samma utsträckning som just BMW E30....


1 412 Inlägg
9 november 2012
#750
ImprezaGC8 skrev:
Aerodynamik skrev:
pukan2 skrev:
gillar gamla bilar bättre en nya då det är mer körglädje i dom än nya. samt att dom är bra mycket billigare att serva och renovera upp.

min volvo 240 dl 86a jag hade vart det stor service på motorn samt allt i broms väg nytt samt nytt kopplings kitt mm då gjorde jag visligen allt själv men då kom jag under 4000kr. lycka till med att få allt det på en nyare volvo eller saab eller vilken ny bil man än väljer.
kör saab 9-5 idag då jag fick den så löjligt billigt av en polare med ny renoverad motor trimmad mm.

Haha, bara på Garaget.org

Hörru, en volvo 240 dl från 86 är visst mycket körglad, finns inte mycket som slår en sån faktiskt.

Själv kör jag en 20år gammal Subaru för att jag inte vet bättre.

Men den hängde med en Mitsubishi Lancer Evolution IX med JRM steg-1 rätt bra, så helt felpinkat kan det ju inte vara. Fast den slår ju inte körglädjen i en Volvo 240 med stabilitet och styrrespons som en vattensäng.

Körglädje kan ju betyda annat än en kvick motor och race-vänlig väghållning.

4 637 Inlägg
9 november 2012
#751
Djo skrev:
ja själv kör jag en 244a bara för att den är snygg och himlans härlig att köra sen äre ju en volvo från den rätta tiden då dom drev bak. smile

Kan bara hålla med! Även fast din är lite för modern (12 år nyare än min.)

4 637 Inlägg
9 november 2012
#752
OpelP1 skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Aerodynamik skrev:

Haha, bara på Garaget.org

Hörru, en volvo 240 dl från 86 är visst mycket körglad, finns inte mycket som slår en sån faktiskt.

Själv kör jag en 20år gammal Subaru för att jag inte vet bättre.

Men den hängde med en Mitsubishi Lancer Evolution IX med JRM steg-1 rätt bra, så helt felpinkat kan det ju inte vara. Fast den slår ju inte körglädjen i en Volvo 240 med stabilitet och styrrespons som en vattensäng.

Körglädje kan ju betyda annat än en kvick motor och race-vänlig väghållning.

Instämmer! Den tråkigaste bil jag haft var den med mest effekt och bäst väghållning. Den kändes för opersonlig och stor.

7 120 Inlägg
9 november 2012
#753
Each to their own.... roll

Evildan
9 november 2012
#754
OpelP1 skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Aerodynamik skrev:

Haha, bara på Garaget.org

Hörru, en volvo 240 dl från 86 är visst mycket körglad, finns inte mycket som slår en sån faktiskt.

Själv kör jag en 20år gammal Subaru för att jag inte vet bättre.

Men den hängde med en Mitsubishi Lancer Evolution IX med JRM steg-1 rätt bra, så helt felpinkat kan det ju inte vara. Fast den slår ju inte körglädjen i en Volvo 240 med stabilitet och styrrespons som en vattensäng.

Körglädje kan ju betyda annat än en kvick motor och race-vänlig väghållning.

Just ordet körglädje är väldigt svårdefinerbart, den bil av alla (inte få och av mkt varierande typ) jag ägt genom åren som jag tycker gav mig mest körglädje var en 2cv4 -72 http://www.garaget.org/?car=122093 trots de tämligen mediokra fartresurserna samt en något mjuk chassisättning cool
En 242 244 245 ger mig oxå körglädje men på ett annat vis, den där härliga inbyggda känslan av evighetsmaskin och pålitlig teknik så som även "äldre" Corolla innehar.

1 412 Inlägg
9 november 2012
#755
Evildan skrev:
OpelP1 skrev:
ImprezaGC8 skrev:

Hörru, en volvo 240 dl från 86 är visst mycket körglad, finns inte mycket som slår en sån faktiskt.

Själv kör jag en 20år gammal Subaru för att jag inte vet bättre.

Men den hängde med en Mitsubishi Lancer Evolution IX med JRM steg-1 rätt bra, så helt felpinkat kan det ju inte vara. Fast den slår ju inte körglädjen i en Volvo 240 med stabilitet och styrrespons som en vattensäng.

Körglädje kan ju betyda annat än en kvick motor och race-vänlig väghållning.

Just ordet körglädje är väldigt svårdefinerbart, den bil av alla (inte få och av mkt varierande typ) jag ägt genom åren som jag tycker gav mig mest körglädje var en 2cv4 -72 http://www.garaget.org/?car=122093 trots de tämligen mediokra fartresurserna samt en något mjuk chassisättning cool
En 242 244 245 ger mig oxå körglädje men på ett annat vis, den där härliga inbyggda känslan av evighetsmaskin och pålitlig teknik så som även "äldre" Corolla innehar.

Nu har jag inte kört en sån men den typen av bilar är ju skitkul att köra, Rekord -60:an jag hade med 52hk och treväxlad låda med rattväxel var rolig att åka med. smile

Evildan
9 november 2012
#756
OpelP1 skrev:
Evildan skrev:
OpelP1 skrev:

Körglädje kan ju betyda annat än en kvick motor och race-vänlig väghållning.

Just ordet körglädje är väldigt svårdefinerbart, den bil av alla (inte få och av mkt varierande typ) jag ägt genom åren som jag tycker gav mig mest körglädje var en 2cv4 -72 http://www.garaget.org/?car=122093 trots de tämligen mediokra fartresurserna samt en något mjuk chassisättning cool
En 242 244 245 ger mig oxå körglädje men på ett annat vis, den där härliga inbyggda känslan av evighetsmaskin och pålitlig teknik så som även "äldre" Corolla innehar.

Nu har jag inte kört en sån men den typen av bilar är ju skitkul att köra, Rekord -60:an jag hade med 52hk och treväxlad låda med rattväxel var rolig att åka med. smile

Stor personlighet, så stor att den fick bli en "Bondbil" men å andra sidan var även BMW 750 det tongue så det betyder kanske inte så mkt. Fast den var skitkul med ett underbart motorljud.

Ah, jag haft bla en -62 1700, gick tyst och värdigt men skitdålig värme.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
9 november 2012
#757
Evildan skrev:
OpelP1 skrev:
Evildan skrev:

Just ordet körglädje är väldigt svårdefinerbart, den bil av alla (inte få och av mkt varierande typ) jag ägt genom åren som jag tycker gav mig mest körglädje var en 2cv4 -72 http://www.garaget.org/?car=122093 trots de tämligen mediokra fartresurserna samt en något mjuk chassisättning cool
En 242 244 245 ger mig oxå körglädje men på ett annat vis, den där härliga inbyggda känslan av evighetsmaskin och pålitlig teknik så som även "äldre" Corolla innehar.

Nu har jag inte kört en sån men den typen av bilar är ju skitkul att köra, Rekord -60:an jag hade med 52hk och treväxlad låda med rattväxel var rolig att åka med. smile

Stor personlighet, så stor att den fick bli en "Bondbil" men å andra sidan var även BMW 750 det tongue så det betyder kanske inte så mkt. Fast den var skitkul med ett underbart motorljud.

Ah, jag haft bla en -62 1700, gick tyst och värdigt men skitdålig värme.

är ju inte riktigt fy skam om den anses lika grym som en bmw 750 wink


1 412 Inlägg
9 november 2012
#758
Evildan skrev:
OpelP1 skrev:
Evildan skrev:

Just ordet körglädje är väldigt svårdefinerbart, den bil av alla (inte få och av mkt varierande typ) jag ägt genom åren som jag tycker gav mig mest körglädje var en 2cv4 -72 http://www.garaget.org/?car=122093 trots de tämligen mediokra fartresurserna samt en något mjuk chassisättning cool
En 242 244 245 ger mig oxå körglädje men på ett annat vis, den där härliga inbyggda känslan av evighetsmaskin och pålitlig teknik så som även "äldre" Corolla innehar.

Nu har jag inte kört en sån men den typen av bilar är ju skitkul att köra, Rekord -60:an jag hade med 52hk och treväxlad låda med rattväxel var rolig att åka med. smile

Stor personlighet, så stor att den fick bli en "Bondbil" men å andra sidan var även BMW 750 det tongue så det betyder kanske inte så mkt. Fast den var skitkul med ett underbart motorljud.

Ah, jag haft bla en -62 1700, gick tyst och värdigt men skitdålig värme.

Ja värmen i gamla opelmodeller är usel, kapitänen har fått ett stort nytt värmepaket för en truck monterat.big_smile

Bondbilen är den där gula som dom pepprar med fem miljoner skott samtidigt som dom kör nerför en brant backe va?

Evildan
9 november 2012
#759
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
OpelP1 skrev:

Nu har jag inte kört en sån men den typen av bilar är ju skitkul att köra, Rekord -60:an jag hade med 52hk och treväxlad låda med rattväxel var rolig att åka med. smile

Stor personlighet, så stor att den fick bli en "Bondbil" men å andra sidan var även BMW 750 det tongue så det betyder kanske inte så mkt. Fast den var skitkul med ett underbart motorljud.

Ah, jag haft bla en -62 1700, gick tyst och värdigt men skitdålig värme.

är ju inte riktigt fy skam om den anses lika grym som en bmw 750 wink

E38 saknar den charm och skäl som en 2cv har anser jag.
Z8 och hårfisörbilen Z3 var oxå med, riktiga BONDbottennapp big_smile
Z8an är inte med så länge, den blir omhändertagen snabbt så vi slipper se eländet.

1 534 Inlägg
9 november 2012
#760
Evildan skrev:
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:

Stor personlighet, så stor att den fick bli en "Bondbil" men å andra sidan var även BMW 750 det tongue så det betyder kanske inte så mkt. Fast den var skitkul med ett underbart motorljud.

Ah, jag haft bla en -62 1700, gick tyst och värdigt men skitdålig värme.

är ju inte riktigt fy skam om den anses lika grym som en bmw 750 wink

E38 saknar den charm och skäl som en 2cv har anser jag.
Z8 och hårfisörbilen Z3 var oxå med, riktiga BONDbottennapp big_smile
Z8an är inte med så länge, den blir omhändertagen snabbt så vi slipper se eländet.

Nu pratar du i nattmössan, e38 är bland de bästa BMW som någonsin tillverkats anser jag...
2cv är rena skitbilen, usch vad jag avskyr den...


Sök