Märkligt grinig startmotor, Chevrolet Caprice -91

Asparagus
19 februari 2011 · 40 Inlägg

Drog upp inlägget på caprice.se, men slänger även upp det här för att se om jag kan få mer hjälp.

Hade ett märkligt fel inatt. Var väl 25 friska minusgrader, hade inte haft tid att ha i motorvärmaren mer än nån halvtimme men det fick duga ändå tänkte jag. Vred om och skulle starta, startmotorn drog runt motorn väääldigt långsamt och tungt, som om det vore dåligt med batterikraft, men den lyckades dra runt motorn och efter några varv hoppade bilen igång lika troget som vanligt.

Kör en resa på 7 mil, redigt varmkörd motor med andra ord, vrider av tändningen för att släppa av lite folk och två minuter senare ska jag starta. Nu har trögheten från kallstarten förbytts i att startmotorn orkar dra runt ett trött varv, men inte mer. Försöker flera gånger men den vill inte, som om batteriet vore dött (men har ju nyss kört bilen, ingen laddningslampa har lyst under färden, fläkt, lyktor och stereo fungerar som vanligt etc.).

Sov över hos mina vänliga passagerare, går ut nästa morgon i -20 grader, och kallstartar bilen utan några som helst problem, startmotorn går lika lätt som vanligt. När jag kört resan hem igen så stänger jag av, väntar några minuter och startar igen, och inga problem då heller.

Vad kan ha varit problemet?? Nån form av märkligt glapp som lagar sig själv över natten?

Senast redigerat av Asparagus (19 februari 2011)

Drönirettab
19 februari 2011 · 21 761 Inlägg

Att startmotorn gick ordentligt trögt vid första kallstarten är väl egentligen inget märkvärdigt enligt mig, motorn hinner ju inte bli speciellt uppvärmd på bara en halvtimme. Om jag tolkar dig rätt så gick dock startmotorn betydligt trögare än vad den brukar göra vid just kallstart, på så sätt verkar det ju lite konstigt förstås.

Kanske startmotorn börjar vara dålig, eller att någon batterikabel har lite halvtaskig kontakt. smile

Asparagus
19 februari 2011 · 40 Inlägg

Drönirettab skrev:
Att startmotorn gick ordentligt trögt vid första kallstarten är väl egentligen inget märkvärdigt enligt mig, motorn hinner ju inte bli speciellt uppvärmd på bara en halvtimme. Om jag tolkar dig rätt så gick dock startmotorn betydligt trögare än vad den brukar göra vid just kallstart, på så sätt verkar det ju lite konstigt förstås.

Kanske startmotorn börjar vara dålig, eller att någon batterikabel har lite halvtaskig kontakt. smile

Yes, den brukar gå trögare än sommartid/varm motor såklart, men inte såhär trögt.. var så att jag trodde att den inte skulle orka alls där i början och blev imponerad när den tände smile

Jag har haft problem med dålig batterikontakt förut faktiskt, i somras var den stendöd, inte ett enda klickande när man vred om nyckeln, och lokaliserade det till att ena polkabeln glappade. Kan det vara det som gjorde detta tillfälliga problem? Tänkte eftersom det liksom "lagat sig själv" utan att jag rört bilen alls tongue

Senast redigerat av Asparagus (19 februari 2011)

Drönirettab
19 februari 2011 · 21 761 Inlägg

Mycket möjligt att polkabeln fortfarande spökar, byt i så fall ut den till en ny tycker jag. smile

Asparagus
19 februari 2011 · 40 Inlägg

Drönirettab skrev:
Mycket möjligt att polkabeln fortfarande spökar, byt i så fall ut den till en ny tycker jag. smile

Ska titta över det där smile

tekniknissen-
19 februari 2011 · 252 Inlägg

Kan vara så att lindningarna i startmotorn har kortslutit. Tar en massa Amp men det bara blir värme i motorn. Hade samma fel på min cheva 6,2 diesel. den brände när det var svinkalt. Kolla om plus kabelen bli varm när du provar att dra runt startmotorn.

Asparagus
19 februari 2011 · 40 Inlägg

tekniknissen- skrev:
Kan vara så att lindningarna i startmotorn har kortslutit. Tar en massa Amp men det bara blir värme i motorn. Hade samma fel på min cheva 6,2 diesel. den brände när det var svinkalt. Kolla om plus kabelen bli varm när du provar att dra runt startmotorn.

Det låter tyvärr som ett rätt bra förslag (krångligast att åtgärda)... får titta över det. Pluskabeln nere vid startmotorn eller vid batteriet?

tekniknissen-
19 februari 2011 · 252 Inlägg

Den blir varmast vid batteriet men varm hela vägen till startmotorn det är bara at byta startmotorn dom är inte så dyra till bensinaren inte till diesel 2700kr till min :-)

Asparagus
19 februari 2011 · 40 Inlägg

tekniknissen- skrev:
Den blir varmast vid batteriet men varm hela vägen till startmotorn det är bara at byta startmotorn dom är inte så dyra till bensinaren inte till diesel 2700kr till min :-)

Ska kika det, förhoppningsvis händer det inte igen på ett tag wink

Om det skulle hända igen, vet du om man provisoriskt kan få igång den genom att värma den med nåt, eller använda lite hederligt gummiklubbvåld?

tekniknissen-
19 februari 2011 · 252 Inlägg

Jag pratade med en snuppe som renovera elmotorer . Han sa att det är lacket på liningarna som spricker
och fukt leder strömen förbi dom flesta liningarna. men tyvär så är där inget och göra mer än byta startmotor eller lina om den. Och nog fan händer det i snöstorm med svärmor i bilen :-)

Asparagus
19 februari 2011 · 40 Inlägg

tekniknissen- skrev:
Och nog fan händer det i snöstorm med svärmor i bilen :-)

Haha, kan du nog ha rätt i där. Inte mycket att göra antar jag, får hoppas på att jag klarar mig till veckan och sen hosta upp lite pengar och åtgärda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang