2619
Sök

Startproblem b230A

9 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Min b230A startar inte, det kommer gnista från alla tändstiften och det kommer bensin till förgasaren. Har satt en kabel mellan minus på tändspolen och saken som ska förhindra att motorn glödtänder. Det är bara ett av tändstiften som är genomblöta de andra tre är snustorra. Har testat att spruta startgas men det hjälper inte. Vad ska jag göra?

21 761 Inlägg
19 februari 2011
Craffis skrev:
Har satt en kabel mellan minus på tändspolen och saken som ska förhindra att motorn glödtänder.

Varför har du satt en kabel där?

9 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
för att motorn inte ska glödtända, min polares bil med samma motor kan inte starta om inte kabeln sitter i där

21 761 Inlägg
19 februari 2011
Kabeln till den ventilen ska ju komma från säkring 13 om jag inte tolkar elschemat fel. Det är möjligt att man istället kan dra kabel från tändspolens anslutning, men då bör det vara från plusstiftet i så fall (nr 15).

Menar du att u har satt kabeln på "sakens" flatstiftsanslutning?

9 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
ja

21 761 Inlägg
19 februari 2011
Sätt den där kabeln på tändspolens stift 15 istället, annars borde det ju inte fungera riktigt tycker jag. hmm

Det är meningen att säkring 13 ska ge plusspänning till ventilen (saken), men om det sitter en kabel från tändspolens minusanslutning så får ju ventilen minuspotential och dessutom kanske inte tändspolen kommer att fungera ordentligt.
Senast redigerat av Drönirettab (19 februari 2011)

9 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
bilen får mer gnista när man har kabeln mellan tändspolen och ventilen (saken) som jag har just nu. men den startar ändå inte, bytte även säkring 13 idag för den var trasig men bilen startade inte ändå

21 761 Inlägg
20 februari 2011
Det verkar konstigt att gnistan blir bättre när kabeln sitter där, någnting borde vara galet.

Att bilen inte tände med startgas borde innebära att det antingen saknas gnista eller att någonting blockerar bränslet in till cylindrarna, eftersom du skriver att gnista finns så kan ventilen vara boven.

Klickar det i ventilen när du vrider nyckeln i läge 2?

9 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
ja det klickar till i motorutrymmet när man vrider till läge 2, det gör det inte när jag inte har kabeln mellan ventilen (saken) och tändspolen

Sök